Jump to content

Yamaha 30 autolube kobling av ledninger


Rolfbåtmann

Recommended Posts

Det var et veldig trist syn...

Vær så grei å få bort all rust før du monterer noe som helst. Alt bør være helt rent og fritt for rust før du monterer. 

På bildene peker de gule pilene på løse rustflak... jeg ser også rennende rust på nedre innsugsport.

Få bort alt dette uten at noe kommer inn i veivhuset. Bruk tørr fille som ikke loer og tørk innenfra og utover, ikke spray noe innover.

Når motoren går så blir rustflakene med luftstrømmen inn mot veiv og veivlager.

Det er kritisk for levetiden på din motor.

Den har ganske sikkert vært under vann (sjøvann)

Om det har ligget rustflak på pakningsflaten til reedlokket, så er det ikke rart at motoren lekker eksos ved tilbakeslag. Da kan den suge falsk luft samme vei mens den går.

rustflakpreedyam70Bpil.jpg.95fe1ec2737bc02feaf2b00b70ca6acd.jpg

Link to post

Ja er samme jeg tenkte, falsk luft. Hadde samme problemet på mariner 15hk’ern min. Så også av reed’sa mine tetter ikke ordentlig så kjøper «nye» fra Finn. Skal nedom marina service og kjøpe nye pakninger. Tror dere rusta kommer til og bli noe værre på veiva?

Link to post
SørlandetAs skrev for 5 timer siden:

Motoren har vært under vann og levetiden har nok blitt kraftig redusert. 

Ser dessverre ut som du har blitt lurt av selger, om han ikke fortalte dette? 

Jeg fikk bare høre at den ikke var startet på en stund men var ellers grei

Link to post
dieselfan skrev 10 minutter siden:

Så du bildet av reed-blokka?

 

Ja. Men dette er jo på veivhussida av reed ventilen, så da kommer vel svøvannet innefra og ikke gjennom innsuget? 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
dieselfan skrev 20 minutter siden:

Reedene står ikke inntil blokka så er ikke sikker på hva som har skjedd først... nå kan iallefall sjøvann komme begge veier 

 

Det er sant. Jeg har likevel en mistanke om at vannet kommer inn via veivaksletetningen. Men jeg kan jo ta feil.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev for 2 timer siden:

Jeg har likevel en mistanke om at vannet kommer inn via veivaksletetningen

Det er jo en ganske vanlig feil på den motortypen og nå begynner den å dra på åra, så jeg er på ingen måte uenig med deg. Men, jeg har aldri sett så mye rust på et reed assembly før og i hvert fall ikke om eneste årsak til sjøvann inn i veivhuset er lekkasje via veivakseltetningen... min erfaring er veldig små mengder, ofte nesten bare damp. Så havarerer nedre lager, men sjelden å se rustkaker. Ser for meg ut som motoren ligge lagret lenge i omtrent samme stilling som når den er tiltet opp.

 

Var det min motor hadde jeg løftet av powerhead og satt det i en jigg og startet mens en sprayer startgass på nedre tetning nedenfra og hørt om den øker turtallet.

Selvfølgelig med nytt reed assy.

Link to post
dieselfan skrev 1 time siden:

Det er jo en ganske vanlig feil på den motortypen og nå begynner den å dra på åra, 

 

 

Var innom marinan å de sa det var 98 modell når de søka opp produksjonsnummer. Synes det virka rart med tanke på at de var vel grå?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...