Jump to content

Norboat fraråder boblehavn


ydalir

Recommended Posts

I striden om opplagsplassene i Bestumkilen er Norboat ført som sannhetsvitne for at boblehavn er uegnet for lagring av båter.

Boblehavn kan, i følge Norboat, føre til:

Osmose, frostsprengning i kjølbolter og gjennomføringer, ødelagt interiør, og ødelagte membran på seildrev og en hel rekke andre problemer.

 

Jeg ble rett og slett ganske overrasket over å lese hva Norboat skriver her:

 

https://www.knbf.no/wp-content/uploads/2023/05/Bater-i-helarshavn-er-ikke-mulig.pdf

 

Selv har jeg båten på vannet hele året, og jeg tror dette er ganske vanlig praksis både på Vestlandet og i Europa? 

 

Har Norboat belegg for sine udokumenterte påstander?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Man skal huske på i hvilken context dette er sagt i, nemlig striden mellom en rekke båtforeninger som kjemper mot å miste tusenvis av brygge og opplagsplasser.

 

Leser man gjennom dokumentet er det noe mer nyansert synes jeg. Kort og godt, det å ha båten i boblehavn er ikke optimal løsning for mange type eiere og ikke for alle type båter. Spesielt ikke østpå hvor det fort kan bli 20 blå og ramle ned en halvmeter snø eller to. Det krever vesentlig er av en eier fremfor å ha båten på land.

 

Mange bor langt unna eller er kanskje bortreist deler av vinteren og ser ikke båten sin frem til den blir pakket ut om våren. Det er ikke optimalt med båten i boblehavn.

 

Nei, jeg håper disse foreningene står på kravene. Forsvinner tusenvis av billige brygge og opplagsplasser blir presset bare større på de kommersielle stedene, og vi har allerede blandt landets høyeste priser her inne i fjorden.

 

Mange vil rett og slett ikke kunne fortsette båtlivet og det er synd.

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Noe kunne vel med fordel vært strøket, men endel poeng har de jo.   Den største utfordingen de vil få er vel alle båtene som må på land for vedlikehold om våren og deretter ut igjen. Det vil jo doble antall bevegelser i vårsesongen, og vil kreve betydelig plass.  Jeg vil også tro at et så stort bobleanlegg  kan gi endel problemer, blant annet med frostrøyk og nedising.

 

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 31 minutter siden:

Man skal huske på i hvilken context dette er sagt i, nemlig striden mellom en rekke båtforeninger som kjemper mot å miste tusenvis av brygge og opplagsplasser.

Og nettopp derfor skulle man jo tro at bransjeforeningen Norboat ville forsøke å være mest mulig objektive. På meg virker det, tvert imot, som de løper KNBF sitt ærend i denne saken..

 

 

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, ydalir said:

Har Norboat belegg for sine udokumenterte påstander?


Klart de har. Alt dette er jo ikke udokumentert men historiske realiteter av å ha båt i sjøen.
Så dersom man fjerner båtene fra regnestykket og heller bygger gangstier og kaffebarer i området så blir det ingen problemer med osmose eller mugne båtinteriør..

Ellers ser jeg ingen store forskjeller fra Bestumkilen og resten av landet - har du båten på sjøen på vinteren må den følges opp i forhold til frost, snø og dårlig vær.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...