Sabeltann Startet 21.Desember.2005 Del på Facebook Startet 21.Desember.2005 Hei alle! Har idag en mørebas 27foter, med 49hk perkins montert. Har idag en 17x13 trebladet propell(radice) Klarer med denne ca 10knop og 2950 omdr. Motor skal kunne klare 3200 omdr belastet. vekt idag ca 3000kg Hva tror dere om og montere en 4bladet radice på 16x15.. Pr i dag mangler jeg det litt for og få båten opp i halvplan, baugen løfter seg men klarer ikke og slippe helt. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 21.Desember.2005 Del på Facebook Svart 21.Desember.2005 Når du ikke får maks turtall nå (3200), men bare 2950 så vil en 16x15 4-blad nok også være for "tung". Om du får noe større fart pgs større stigning kan jo skje, men det er ikke sikkert. I ditt fartsområde vil mest sannsynlig heller ikke en 4-blad skewback hjelpe til å øke farten. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 21.Desember.2005 Del på Facebook Svart 21.Desember.2005 Forsiktig nå så du ikke sprenger den gamle damen . Har ikke så mye peiling på propell-dimensjonering. Kan derfor ikke gi deg noe svar på det. Det som er sikkert er at om du skifter propell, så pass på at turtallet går opp heller enn ned på full gass. Går det ned vil det si at propellen er "grådig", altså prøver å ta ut mer energi enn motoren kan gi. Det gir pes og en tidligere død. Er derfor usikker på om du vil oppnå ønsket effekt. Du kan selvsagt prøve og eventuelt gå tilbake til din tidligere propell. Kort vei opp på slippen der du ligger. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Mix Svart 21.Desember.2005 Del på Facebook Svart 21.Desember.2005 I det fartsområdet vi snakker om her tror jeg 3 blader faktisk er mer effektiv enn en 4 blader propell. Ville heller tatt av 1 til 1 og 1/2 tomme på stigningen på 3 bladeren. Sitér dette innlegget Link to post
Svinghjulet Svart 22.Desember.2005 Del på Facebook Svart 22.Desember.2005 For å kunne simulere dette riktig må følgende data spesifiseres: 1. vannlinjelengde? 2. girkassereduksjon (eksempelvis 2:1)? 3. Hk som er oppgitt, er det før eller etter girkassen? ( 4. Bladareal på propellen som i dag er i bruk, og bladarealet på den nye propellen. Kan du skaffe disse data så kan jeg gjøre en simulering. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.