Jump to content

Klemflens har sluppet taket i 25 mm propellaksling


Lazyjack

Recommended Posts

Klemflensen min slapp taket i propellakslingen i dag under hard bakking. Det ble til at jeg ruset motor en god del før jeg forstod hva som hadde skjedd og dermed har klemflensen rotert en hel del på akslingen. Nå lurer jeg på hvor gode sjansene er for at den vil gripe tilstrekkelig godt igjen når jeg teiter til flensen på nytt? Jeg antar at akselen også har dratt seg litt akterover så jeg må en tur i sjøen og evt. banke den litt forover igjen før jeg strammer opp på nytt.

Er det ellers noe jeg bør gjøre for å øke sjansene for at flensen holder for fremtiden?

Er forsiktig arretering av akslingen en god ide?

Vet noen hvilket moment jeg bør bruke på unbrakoboltene på klemflensen som altså sitter på en 25 mm aksling? Rekkefølgen vet jeg skal være forfra og akterover, vekselvis på hver side. Motor er 18 hk. Yanmar.

 

 

Link to post

 

 

  Lazyjack skrev On 11.9.2023 at 14.35:

Vet noen hvilket moment jeg bør bruke på unbrakoboltene på klemflensen som altså sitter på en 25 mm aksling?

Vis hele sitatet  

 

image.png.40f5dd16060fefe8718443f78454ffab.png

 

Det kommer an på hvor herpa klemflens aksel er blitt.

Du kan også borre hul og sette inn en  herda splint

 

Mulig det fins lang klemflens til 25mm?

 

Etter du har trekt til klemflensenbor  bor et 6-8mm hull i delingen aksel klemflens bank inn er herda pinne  så har du en rund kile.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Nå er det jo forskjellige typer klemflens ute og går. På min klemflens er en av boltene plassert lenger inn mot akslingen enn de andre. Det er for at denne bolten skal ligge inn i et spor i akslingen og hjelpe til med å låse den slik at ikke akslingen skal kunne skli fremover eller akterover.

 

image.jpeg.821c43c8caf70fd6053f7abfc2a6ea0c.jpeg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  Lars H. skrev On 11.9.2023 at 16.10:

Nå er det jo forskjellige typer klemflens ute og går. På min klemflens er en av boltene plassert lenger inn mot akslingen enn de andre. Det er for at denne bolten skal ligge inn i et spor i akslingen og hjelpe til med å låse den slik at ikke akslingen skal kunne skli fremover eller akterover.

 

image.jpeg.821c43c8caf70fd6053f7abfc2a6ea0c.jpeg

 

Vis hele sitatet  

Høres ut som en bra patent men det et dessverre ikke slik på min.

Link to post

IMG_20230912_115702.jpg.77ae01de3873d857061b6e6d048cc101.jpgDa klarte jeg å få bikket akslingen inn igjen så den bunner i klemflensen od dratt til så godt jeg kan. Så får v håpe det holder. Bildene viser herligheten før akslingen kom på plass. Synes gjerne klemkoplingen  kunne vært lengre og med 6 bolter men som man ser så er det kanskje ikke plass til lengre flens. En gjenmomgåede splint er nok tingen men det får bli til vinteren når jeg kan ta ut akslingen og borre hull i en søylenoremaskin.

 

IMG_20230912_115803.jpg

Link to post
  J-Å skrev On 12.9.2023 at 15.09:

Jeg har en løsning med et såkalt "shaft clamping element" som bygger veldig lite, og er lett å demontere. image.png.8d495db3146e53b20d848f74c0d1ba63.png

 

Min sitter i et Hydradrive thrustlager, men det bør vel fungere som en ren clamp også, med en tilpasset flens.

 

Vis hele sitatet  

Ser spennende ut men ser ikke helt hvordan den spennes fast til akslingen, ei heller hvordan den festes til gearflens.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...