Lazyjack Startet 11.September.2023 Del på Facebook Startet 11.September.2023 Klemflensen min slapp taket i propellakslingen i dag under hard bakking. Det ble til at jeg ruset motor en god del før jeg forstod hva som hadde skjedd og dermed har klemflensen rotert en hel del på akslingen. Nå lurer jeg på hvor gode sjansene er for at den vil gripe tilstrekkelig godt igjen når jeg teiter til flensen på nytt? Jeg antar at akselen også har dratt seg litt akterover så jeg må en tur i sjøen og evt. banke den litt forover igjen før jeg strammer opp på nytt. Er det ellers noe jeg bør gjøre for å øke sjansene for at flensen holder for fremtiden? Er forsiktig arretering av akslingen en god ide? Vet noen hvilket moment jeg bør bruke på unbrakoboltene på klemflensen som altså sitter på en 25 mm aksling? Rekkefølgen vet jeg skal være forfra og akterover, vekselvis på hver side. Motor er 18 hk. Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 11.September.2023 Del på Facebook Svart 11.September.2023 Jeg ville forsøkt å finne manualen for den aktuelle klemflensen. Det bør stå der. Her er til Sleipners. https://acrobat.adobe.com/link/review?uri=urn:aaid:scds:US:e31e9703-d0b2-3367-b0f1-2701f4cdd5da Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.September.2023 Del på Facebook Svart 11.September.2023 Lazyjack skrev for 1 time siden: Vet noen hvilket moment jeg bør bruke på unbrakoboltene på klemflensen som altså sitter på en 25 mm aksling? Det kommer an på hvor herpa klemflens aksel er blitt. Du kan også borre hul og sette inn en herda splint Mulig det fins lang klemflens til 25mm? Etter du har trekt til klemflensenbor bor et 6-8mm hull i delingen aksel klemflens bank inn er herda pinne så har du en rund kile. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 11.September.2023 Del på Facebook Svart 11.September.2023 Nå er det jo forskjellige typer klemflens ute og går. På min klemflens er en av boltene plassert lenger inn mot akslingen enn de andre. Det er for at denne bolten skal ligge inn i et spor i akslingen og hjelpe til med å låse den slik at ikke akslingen skal kunne skli fremover eller akterover. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lazyjack Svart 11.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2023 Lars H. skrev for 2 timer siden: Nå er det jo forskjellige typer klemflens ute og går. På min klemflens er en av boltene plassert lenger inn mot akslingen enn de andre. Det er for at denne bolten skal ligge inn i et spor i akslingen og hjelpe til med å låse den slik at ikke akslingen skal kunne skli fremover eller akterover. Høres ut som en bra patent men det et dessverre ikke slik på min. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2023 Da klarte jeg å få bikket akslingen inn igjen så den bunner i klemflensen od dratt til så godt jeg kan. Så får v håpe det holder. Bildene viser herligheten før akslingen kom på plass. Synes gjerne klemkoplingen kunne vært lengre og med 6 bolter men som man ser så er det kanskje ikke plass til lengre flens. En gjenmomgåede splint er nok tingen men det får bli til vinteren når jeg kan ta ut akslingen og borre hull i en søylenoremaskin. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.September.2023 Del på Facebook Svart 12.September.2023 Lazyjack skrev 1 time siden: En gjenmomgåede splint er nok tingen men det får bli til vinteren når jeg kan ta ut akslingen og borre hull i en søylenoremaskin. Skal du ut med alt så hadde jeg vurdert kilespor. Bytt til denne typen så er det lovlig med bare en slangeklemme. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
J-Å Svart 12.September.2023 Del på Facebook Svart 12.September.2023 Jeg har en løsning med et såkalt "shaft clamping element" som bygger veldig lite, og er lett å demontere. Min sitter i et Hydradrive thrustlager, men det bør vel fungere som en ren clamp også, med en tilpasset flens. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2023 J-Å skrev for 6 timer siden: Jeg har en løsning med et såkalt "shaft clamping element" som bygger veldig lite, og er lett å demontere. Min sitter i et Hydradrive thrustlager, men det bør vel fungere som en ren clamp også, med en tilpasset flens. Ser spennende ut men ser ikke helt hvordan den spennes fast til akslingen, ei heller hvordan den festes til gearflens. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2023 Roger jo skrev for 8 timer siden: Skal du ut med alt så hadde jeg vurdert kilespor. Bytt til denne typen så er det lovlig med bare en slangeklemme. Takk for gode tips. Burde definitivt vært enten to klemmer eller en slik HD som på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 13.September.2023 Del på Facebook Svart 13.September.2023 Lazyjack skrev for 6 timer siden: Ser spennende ut men ser ikke helt hvordan den spennes fast til akslingen, ei heller hvordan den festes til gearflens. Det er koniske ringer som gjør at den ekspanderer utover og innover når skruene strammes. Så den trenger en utvendig hylse som mothold. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.September.2023 Del på Facebook Svart 13.September.2023 Lazyjack skrev for 8 timer siden: Burde definitivt vært enten to klemmer eller en slik HD som på bildet. Og bytt slangen med det samme, den buler ut i meste laget. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lazyjack Svart 13.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2023 Brigg skrev for 6 timer siden: Og bytt slangen med det samme, den buler ut i meste laget. Takk for tipset, det blir vinterarbeid😀 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.September.2023 Del på Facebook Svart 13.September.2023 J-Å skrev On 12.9.2023 at 17.09: Jeg har en løsning med et såkalt "shaft clamping element" som bygger veldig lite, og er lett å demontere. har en slik i Centraflex koblingen mener fab i Sandefjord sa at akslen måtte være lytefri, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.