Jump to content

Klemflens har sluppet taket i 25 mm propellaksling


Lazyjack

Recommended Posts

Klemflensen min slapp taket i propellakslingen i dag under hard bakking. Det ble til at jeg ruset motor en god del før jeg forstod hva som hadde skjedd og dermed har klemflensen rotert en hel del på akslingen. Nå lurer jeg på hvor gode sjansene er for at den vil gripe tilstrekkelig godt igjen når jeg teiter til flensen på nytt? Jeg antar at akselen også har dratt seg litt akterover så jeg må en tur i sjøen og evt. banke den litt forover igjen før jeg strammer opp på nytt.

Er det ellers noe jeg bør gjøre for å øke sjansene for at flensen holder for fremtiden?

Er forsiktig arretering av akslingen en god ide?

Vet noen hvilket moment jeg bør bruke på unbrakoboltene på klemflensen som altså sitter på en 25 mm aksling? Rekkefølgen vet jeg skal være forfra og akterover, vekselvis på hver side. Motor er 18 hk. Yanmar.

 

 

Link to post
Share on other sites

 

 

Lazyjack skrev for 1 time siden:

Vet noen hvilket moment jeg bør bruke på unbrakoboltene på klemflensen som altså sitter på en 25 mm aksling?

 

image.png.40f5dd16060fefe8718443f78454ffab.png

 

Det kommer an på hvor herpa klemflens aksel er blitt.

Du kan også borre hul og sette inn en  herda splint

 

Mulig det fins lang klemflens til 25mm?

 

Etter du har trekt til klemflensenbor  bor et 6-8mm hull i delingen aksel klemflens bank inn er herda pinne  så har du en rund kile.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo forskjellige typer klemflens ute og går. På min klemflens er en av boltene plassert lenger inn mot akslingen enn de andre. Det er for at denne bolten skal ligge inn i et spor i akslingen og hjelpe til med å låse den slik at ikke akslingen skal kunne skli fremover eller akterover.

 

image.jpeg.821c43c8caf70fd6053f7abfc2a6ea0c.jpeg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Nå er det jo forskjellige typer klemflens ute og går. På min klemflens er en av boltene plassert lenger inn mot akslingen enn de andre. Det er for at denne bolten skal ligge inn i et spor i akslingen og hjelpe til med å låse den slik at ikke akslingen skal kunne skli fremover eller akterover.

 

image.jpeg.821c43c8caf70fd6053f7abfc2a6ea0c.jpeg

 

Høres ut som en bra patent men det et dessverre ikke slik på min.

Link to post
Share on other sites

IMG_20230912_115702.jpg.77ae01de3873d857061b6e6d048cc101.jpgDa klarte jeg å få bikket akslingen inn igjen så den bunner i klemflensen od dratt til så godt jeg kan. Så får v håpe det holder. Bildene viser herligheten før akslingen kom på plass. Synes gjerne klemkoplingen  kunne vært lengre og med 6 bolter men som man ser så er det kanskje ikke plass til lengre flens. En gjenmomgåede splint er nok tingen men det får bli til vinteren når jeg kan ta ut akslingen og borre hull i en søylenoremaskin.

 

IMG_20230912_115803.jpg

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 1 time siden:

En gjenmomgåede splint er nok tingen men det får bli til vinteren når jeg kan ta ut akslingen og borre hull i en søylenoremaskin.

Skal du ut med alt så hadde jeg vurdert kilespor.

 

image.png.16642607c6cef056b27a5810896fecf5.png

Bytt til denne typen så er det lovlig med bare en slangeklemme.

image.png.252a053eb7b1baf35ebf4506b14b281e.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 6 timer siden:

Jeg har en løsning med et såkalt "shaft clamping element" som bygger veldig lite, og er lett å demontere. image.png.8d495db3146e53b20d848f74c0d1ba63.png

 

Min sitter i et Hydradrive thrustlager, men det bør vel fungere som en ren clamp også, med en tilpasset flens.

 

Ser spennende ut men ser ikke helt hvordan den spennes fast til akslingen, ei heller hvordan den festes til gearflens.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 8 timer siden:

Burde definitivt vært enten to klemmer eller en slik HD som på bildet.


Og bytt slangen med det samme, den buler ut i meste laget. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...