Jump to content

Owatrol D1, lakke?


Timmeeh

Recommended Posts

Hei, holder på å shine litt innvendig i min tresfjord. Det er teakfiner og teaklister det går i. Har pusset vekk gammel lakk og mettet sånn høvelig med D1, synes resultatet ble veldig bra.

 

spørsmål 1: kan jeg «etterfylle» D1 etterhvert? Eller bør alt taes samtidig vått i vått? Noen steder ser jeg jo ikke helt om det er 100% mettet mens jeg holder på. 

 

spørsmål2: jeg lakket rattet med d2, den synes jeg er delvis seig. Det er ikke slik jeg ønsker det. Har tidligere brukt en lakk fra liberon tror jeg, den ble hard og veldig fin å holde ren. Har også hørt bra om ravilakk? 

 

spørsmål 3: erfaring med kun d1? Er det mulig å vaske på skikkelig vis? Det er en båt som i hovedsak brukes til fiske, så det burde være en overflate som lett rengjøres.

Link to post
Share on other sites

Hvordan det er å rengjøre med bare D1 vet jeg ikke. Men jeg har brukt D1 og D2 på noen flater, og dette blir helt tørt og fint og godt å ta på. Men det kan være nødvendig med god lufting og litt varme. Jeg oljet noen lister i vår og lot disse ligge nede i kjelleren. De var også litt klissete helt til jeg la dem ut i sykkelbua.

Link to post
Share on other sites

Ok, er det viktig at d1 får tørke skikkelig før d2 påføres? Jeg lakket vel 3 strøk, 24t mellom hvert strøk. Rattet mitt ble lakket på vaskerommet, god temp og tørk. Er også avfukter om bord men det er fortsatt slik at jeg kan sette neglen i det liksom. Det var vel av eik.

 

men hvis D2 skal bli glasshard så kan jeg jo prøve på en list og se om det blir bedre hvis d1 har fått tørke en uke feks? 

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev for 7 timer siden:

D2 vil ikke bli glasshard, den er forholdsvis myk. Men den skal ikke kjennes klissete ut. Når jeg nevnte at den kunne trenge mer tørketid, tenkte jeg på D2.

D2 kalles vel en herdende olje og er ikke en lakk. En god lakk tåler mer slitasje enn en oljet flate.

 

 

Skjønner. Da tror jeg at jeg går for en lakk hvis overflatene blir vanskelig å holde rene.

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev for 15 timer siden:

spørsmål 1: kan jeg «etterfylle» D1 etterhvert? Eller bør alt taes samtidig vått i vått? 

 

Du kan etterfylle. Og ta et nytt strøk neste år om det begynner å se trist ut. 

 

Timmeeh skrev for 15 timer siden:

 

spørsmål2: jeg lakket rattet med d2, den synes jeg er delvis seig. 

 

To muligheter: Enten matte litt og påføre et strøk Owatrol Edelolje, eller skrape bort D2'en og påføre lakk. Alternativt: Ikke gjøre noe, bare vente til D2'en herder skikkelig om noen måneder. Du har nok vært litt kjapp mellom strøkene, og da tar det tid...

 

Timmeeh skrev for 15 timer siden:

spørsmål 3: erfaring med kun d1? Er det mulig å vaske på skikkelig vis?

 

 

Ja, det går greit. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

 

Du kan etterfylle. Og ta et nytt strøk neste år om det begynner å se trist ut. 

 

 

To muligheter: Enten matte litt og påføre et strøk Owatrol Edelolje, eller skrape bort D2'en og påføre lakk. Alternativt: Ikke gjøre noe, bare vente til D2'en herder skikkelig om noen måneder. Du har nok vært litt kjapp mellom strøkene, og da tar det tid...

 

 

Ja, det går greit. 

Tusen takk. Man har det jo litt travelt i støytene så, men da smører jeg på litt hvis jeg synes det ser tørt ut. 
 

Rattet har tørket, men det var ikke som jeg forventet. Men ser nå at det står jo at det er en olje og ikke en lakk. Men er nok som du sier ja at det var litt kort tid mellom strøkene for det har blitt bedre med tiden :thumbsup:

 

så får jeg se hvordan det fungerer litt med bare D1 først, synes det ser veldig lekkert ut med litt matt overflate så :smiley:

Link to post
Share on other sites

D1 er jo egentlig en impregnerende olje, den brukes i hovedsak der trevirket er utsatt og er ikke nødvendig til interiør og i hvertfall ikke til finér. Hvis du vil ha det lett å holde rent, ville jeg valgt en beskyttende olje eller lakk som lager en hinne. Feks vanlig møbelolje. Begge deler fåes i matt, så du beholder looken. Det forlenger også levetiden på finéren. 

Link to post
Share on other sites

thomsped skrev for 23 timer siden:

D1 er jo egentlig en impregnerende olje, den brukes i hovedsak der trevirket er utsatt og er ikke nødvendig til interiør og i hvertfall ikke til finér. Hvis du vil ha det lett å holde rent, ville jeg valgt en beskyttende olje eller lakk som lager en hinne. Feks vanlig møbelolje. Begge deler fåes i matt, så du beholder looken. Det forlenger også levetiden på finéren. 

Du har et poeng der. Jeg mistenker jeg må lakke da.. jeg vaser jo inn i oljebukse med både leire og fiskeslo så.. så fineren trakk til seg litt vann idag når jeg grisa, det kunne sikkert tålt et par strøk med d1 til før det er mettet. Jeg får fylle på til det er fullt :lol:

 

Anbefaling til lakk da? Er egentlig fan av tokomp når det kommer til overflatebehandling hehe. Hva med west system sin epoksy? Da trenger man sikkert ikke 3-4 strøk heller?

Link to post
Share on other sites

Jeg har behandlet all fineren innvendig med Owatrol Teakolje. Bortsett fra benkeplatene, som har fått noen strøk Owatrol Edelolje. Det ser fortsatt overraskende bra ut, selv etter 17-18 år. 

 

Lakk er ikke det helt store til teakfiner, den vil alltid løsne over tid og skape fargeforskjeller. Og tokomponent er det verste du kan bruke, den får du ikke bort uten å ødelegge teakfineren...

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hmm, trodde kanskje epoksyen kom til å vare tilbærmet evig men. Jeg har ingen annen erfaring enn at jeg har limt finer som har gått opp i limingen i skruehull og sånn. 
 

Det blir jo en ganske ru overflate, mulig det må flere strøk til med D1. Høres jo veldig greit ut med slik Edelolje da? Blir det litt mer blankt og en slags hinne med det? Kan det også smøres på i senere tid hvis man bare vasker og tørker først? 

IMG_3843.jpeg

IMG_3755.jpeg

Link to post
Share on other sites

Edeloljen er blank, omtrent som en lakk. Jeg ville heller ha kjøpt en boks Owatrol Teakolje. Smør på til det ikke trekker mer, lag på lag. Når det er mettet tørker du av med en fille. Da har du en fin og silkematt overflate.

 

Epoxy er ikke UV bestandig, og må uansett lakkes over med en lakk med UV filter. Jeg ville ikke ha valgt en slik løsning. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 34 minutter siden:

Det blir jo en ganske ru overflate, mulig det må flere strøk til med D1.

Hvis du har slipt og påført første lag med olje så vil fibrene i treverket reise seg. Slip lett over med fint sandpapir før du går videre. Det blir en variant over teknikken Vannbeising.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

index skrev 29 minutter siden:

Edeloljen er blank, omtrent som en lakk. Jeg ville heller ha kjøpt en boks Owatrol Teakolje. Smør på til det ikke trekker mer, lag på lag. Når det er mettet tørker du av med en fille. Da har du en fin og silkematt overflate.

 

Epoxy er ikke UV bestandig, og må uansett lakkes over med en lakk med UV filter. Jeg ville ikke ha valgt en slik løsning. 

Da prøver jeg det, takk for tips! 

 

Jens_P skrev 14 minutter siden:

Hvis du har slipt og påført første lag med olje så vil fibrene i treverket reise seg. Slip lett over med fint sandpapir før du går videre. Det blir en variant over teknikken Vannbeising.

Brukte 80 papir på sliperen ja, måtte ha vekk en del gammel lakk. så burde gå over med 240 feks før jeg oljer ja, da prøver jeg det på neste runde. 

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 6 minutter siden:

så burde gå over med 240 feks før jeg oljer ja

Du må fukte overflaten en gang for å få fibrene til å reise seg. Sliping etter dette er for å fjerne fibrene som reiser seg. 240 papir funker. Men ikke slip så mye at du går gjennom fibrene som har reist seg. Lett sliping for hånd med pussekloss er nok.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 1 time siden:

Du må fukte overflaten en gang for å få fibrene til å reise seg. Sliping etter dette er for å fjerne fibrene som reiser seg. 240 papir funker. Men ikke slip så mye at du går gjennom fibrene som har reist seg. Lett sliping for hånd med pussekloss er nok.

Skjønner, takk for tips :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...