Jump to content

Volvo D4 og victron argofet 200-3


Swingswong

Recommended Posts

Jeg hjelper til med å installere en Victron argofet 200-3 i en båt som har en Volvo D4 fra 2012. 

Båtfabrikanten har koblet denne feil med dynamo og startbatteri koblet inn på input. 
Rett måte er dynamo inn på input og startbatteriet på en output. 
Når man fjerner kabel mellom dynamo og starter vil ikke starter lengre få spenning på dynamoen når motoren starter. Trenger Volvo D4 spenning her?

Hvordan har dere koblet det opp?

Skjema avviker fra teksten i manualen og blir derfor usikker.  Kjenner ikke mye til Volvo
 

IMG_0577.png

Link to post
Share on other sites

Jeg har også koblet det likt i min (2 x D6). Du bør nok fokusere på tilkoblingene bak på dynamo. Jeg har en ekstra kabel koblet fra S (sense, liten kabelsko) direkte til hvert sitt batteri. Altså, den ene motoren er koblet til start- og den andre til thruster-bank.

 

Rådspurte meg rundt dette med min Volvo-mekaniker før ombygging. Bekreftet det aldri, men han mente det kunne være nødvendig å ha S koblet til noe for at den skulle starte lading. Verdt å sjekke.

Link to post
Share on other sites

Energize utgang/inngang er vel bare for å gi spenning til dynamoens B+ før start. Dette trengs ikke for at disse dynamoene skal starte å lade så derfor trenger den ikke brukes. Kretsen til D+/61 er allerede på plass (uten ladelampe på D4/D6, går via en motstand til dynamo). Sense inngår ikke i skjemaet over men skal i utg stå koplet til forbruksbatteri, anbefalt på forsyningsside av hovedbryter forbruk (samme side som utgang ArgoFET) for å unngå at dynamo løper løpsk ved glemt hovedbryter.

 

Ut fra dette skal det være så enkelt som å fjerne kabel fra B+ til starter innslag (da denne vil bypasse ArgoFET), legge egen ladekabel fra ArgoFET utgang til startbatteri og kople ArgoFET GND stift til batteri minus, samt plassere Sense på fornuftig sted.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Swingswong skrev On 11.9.2023 at 18.27:

Jeg hjelper til med å installere en Victron argofet 200-3 i en båt som har en Volvo D4 fra 2012. 

Båtfabrikanten har koblet denne feil med dynamo og startbatteri koblet inn på input. 
Rett måte er dynamo inn på input og startbatteriet på en output. 
Når man fjerner kabel mellom dynamo og starter vil ikke starter lengre få spenning på dynamoen når motoren starter. Trenger Volvo D4 spenning her?

Hvordan har dere koblet det opp?

Skjema avviker fra teksten i manualen og blir derfor usikker.  Kjenner ikke mye til Volvo
 

IMG_0577.png

Hei, jeg skal gjøre det samme på min båt i vinter. Hva slags kabeltverrsnitt brukte du fra dynamo til Argofet? Holder det med 50mm2? Blir ca 2 m kabel i min installasjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...