Swingswong Startet 11.September.2023 Del på Facebook Startet 11.September.2023 Jeg hjelper til med å installere en Victron argofet 200-3 i en båt som har en Volvo D4 fra 2012. Båtfabrikanten har koblet denne feil med dynamo og startbatteri koblet inn på input. Rett måte er dynamo inn på input og startbatteriet på en output. Når man fjerner kabel mellom dynamo og starter vil ikke starter lengre få spenning på dynamoen når motoren starter. Trenger Volvo D4 spenning her? Hvordan har dere koblet det opp? Skjema avviker fra teksten i manualen og blir derfor usikker. Kjenner ikke mye til Volvo Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.September.2023 Del på Facebook Svart 11.September.2023 Koplet slik på D6 som har identisk dynamo. Den trengte ikke spenning, dvs jeg brukte ikke Energize-utgang på ArgoFET. Sitér dette innlegget Link to post
mortentr Svart 12.September.2023 Del på Facebook Svart 12.September.2023 Jeg har også koblet det likt i min (2 x D6). Du bør nok fokusere på tilkoblingene bak på dynamo. Jeg har en ekstra kabel koblet fra S (sense, liten kabelsko) direkte til hvert sitt batteri. Altså, den ene motoren er koblet til start- og den andre til thruster-bank. Rådspurte meg rundt dette med min Volvo-mekaniker før ombygging. Bekreftet det aldri, men han mente det kunne være nødvendig å ha S koblet til noe for at den skulle starte lading. Verdt å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.September.2023 Del på Facebook Svart 12.September.2023 Energize utgang/inngang er vel bare for å gi spenning til dynamoens B+ før start. Dette trengs ikke for at disse dynamoene skal starte å lade så derfor trenger den ikke brukes. Kretsen til D+/61 er allerede på plass (uten ladelampe på D4/D6, går via en motstand til dynamo). Sense inngår ikke i skjemaet over men skal i utg stå koplet til forbruksbatteri, anbefalt på forsyningsside av hovedbryter forbruk (samme side som utgang ArgoFET) for å unngå at dynamo løper løpsk ved glemt hovedbryter. Ut fra dette skal det være så enkelt som å fjerne kabel fra B+ til starter innslag (da denne vil bypasse ArgoFET), legge egen ladekabel fra ArgoFET utgang til startbatteri og kople ArgoFET GND stift til batteri minus, samt plassere Sense på fornuftig sted. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 13.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2023 Supert! Takk! Skal testes til helgen Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 17.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2023 Virker perfekt. Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.September.2023 Del på Facebook Svart 17.September.2023 Swingswong skrev for 2 timer siden: Virker perfekt. Takk for tips! 👌 Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 6.Oktober Del på Facebook Svart 6.Oktober Swingswong skrev On 11.9.2023 at 18.27: Jeg hjelper til med å installere en Victron argofet 200-3 i en båt som har en Volvo D4 fra 2012. Båtfabrikanten har koblet denne feil med dynamo og startbatteri koblet inn på input. Rett måte er dynamo inn på input og startbatteriet på en output. Når man fjerner kabel mellom dynamo og starter vil ikke starter lengre få spenning på dynamoen når motoren starter. Trenger Volvo D4 spenning her? Hvordan har dere koblet det opp? Skjema avviker fra teksten i manualen og blir derfor usikker. Kjenner ikke mye til Volvo Hei, jeg skal gjøre det samme på min båt i vinter. Hva slags kabeltverrsnitt brukte du fra dynamo til Argofet? Holder det med 50mm2? Blir ca 2 m kabel i min installasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 6.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober Den lader med rundt 100A så du vil få omtrent 0,2v spenningsfall med 50mm2. 70mm2 vil gi deg 0,1v spenningsfall. Mener det var 50 vi brukte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.