Jump to content

Volvo D4 og victron argofet 200-3

Swingswong

Recommended Posts

Jeg hjelper til med å installere en Victron argofet 200-3 i en båt som har en Volvo D4 fra 2012. 

Båtfabrikanten har koblet denne feil med dynamo og startbatteri koblet inn på input. 
Rett måte er dynamo inn på input og startbatteriet på en output. 
Når man fjerner kabel mellom dynamo og starter vil ikke starter lengre få spenning på dynamoen når motoren starter. Trenger Volvo D4 spenning her?

Hvordan har dere koblet det opp?

Skjema avviker fra teksten i manualen og blir derfor usikker.  Kjenner ikke mye til Volvo

IMG_0577.png

Jeg har også koblet det likt i min (2 x D6). Du bør nok fokusere på tilkoblingene bak på dynamo. Jeg har en ekstra kabel koblet fra S (sense, liten kabelsko) direkte til hvert sitt batteri. Altså, den ene motoren er koblet til start- og den andre til thruster-bank.

Rådspurte meg rundt dette med min Volvo-mekaniker før ombygging. Bekreftet det aldri, men han mente det kunne være nødvendig å ha S koblet til noe for at den skulle starte lading. Verdt å sjekke.

Energize utgang/inngang er vel bare for å gi spenning til dynamoens B+ før start. Dette trengs ikke for at disse dynamoene skal starte å lade så derfor trenger den ikke brukes. Kretsen til D+/61 er allerede på plass (uten ladelampe på D4/D6, går via en motstand til dynamo). Sense inngår ikke i skjemaet over men skal i utg stå koplet til forbruksbatteri, anbefalt på forsyningsside av hovedbryter forbruk (samme side som utgang ArgoFET) for å unngå at dynamo løper løpsk ved glemt hovedbryter.

Ut fra dette skal det være så enkelt som å fjerne kabel fra B+ til starter innslag (da denne vil bypasse ArgoFET), legge egen ladekabel fra ArgoFET utgang til startbatteri og kople ArgoFET GND stift til batteri minus, samt plassere Sense på fornuftig sted.

• 1 år senere...
Swingswong skrev On 11.9.2023 at 18.27:

Jeg hjelper til med å installere en Victron argofet 200-3 i en båt som har en Volvo D4 fra 2012. 

Båtfabrikanten har koblet denne feil med dynamo og startbatteri koblet inn på input. 
Rett måte er dynamo inn på input og startbatteriet på en output. 
Når man fjerner kabel mellom dynamo og starter vil ikke starter lengre få spenning på dynamoen når motoren starter. Trenger Volvo D4 spenning her?

Hvordan har dere koblet det opp?

Skjema avviker fra teksten i manualen og blir derfor usikker.  Kjenner ikke mye til Volvo

IMG_0577.png

Hei, jeg skal gjøre det samme på min båt i vinter. Hva slags kabeltverrsnitt brukte du fra dynamo til Argofet? Holder det med 50mm2? Blir ca 2 m kabel i min installasjon.

• 4 måneder senere...

Jeg låner denne tråden til ett spørsmål. Volvo penta D9 motorer med 24v dynamoer. Skiftet startbatterier til agm og ville derfor skifte ut de gamle diodene med argofet batteriskille. Dynamo er koblet direkte til input, altså ingen kabel mellom starter og dynamo.
Output 1 er koblet til forbruk(agm) og output 2 til start. Ground koblet til felles minus skinne.
Led diode som indikerer lading lyser konstant og jeg måler 8v på input med ground tilkoblet og hvis jeg kobler fra ground har jeg samme spenning på output og input. Eneste måten å få slukket diode er å koble fra en av kablene på output. Har søkt og finner mange innlegg i diverse grupper med samme spørsmål men ingen gode svar. 

Forslag? 

IMG_0293.png

IMG_2459.jpeg

IMG_2458.jpeg

En liten nøtt, men du sier ikke noe om hva som skjer om du slår av hovedbrytere? LED indikerer at det står spenning på input, ikke nødvendigvis at det lades. Måling på disse med kablene frakoblet kan fort skape forvirring da du nesten kan få hvilket som helst resultat. Men, dersom du med alt tilkoplet måler 8V på input så må du i så fall også måle 8V på dynamo samtidig? I så fall ville jeg funnet ut hvorfor dynamo har spenning. Derfor spørsmål om hva som skjer når hovedbrytere er av. Med hovedbrytere av burde det jo være 0V på dynamo B+ og dermed også på input.

Takk for svar.
Det er det samme med avslått hovedbryter. Både start og forbruk. Koblet fra landstrøm også for å være sikker.

Jeg måler det samme på dynamo så lenge kabelen er koblet til input på argofet. Derfor virker det som argofet ”lekker“ fra output til input. Har forsøkt ground direkte til batteri minus uten at det var noe forskjell. Googlet og søkt på flere victron grupper og det ser ut som mange opplever det sammen men ingen har skrevet løsningen, om den finnes.
Det blir sterkere lys i diode ved tilførsel inn på input. 

Snodig. Jeg har ganske likt opplegg selv, og der slukker LED når jeg kopler fra solceller/MPPT, eller når det er svarte natta og null spenning fra MPPT. Sjekket nå for å være sikker (bilde). Merk at Energize-input også er brukt hos meg, men denne går via hovedbryter start og er dermed ikke aktiv når hovedbryter start er av. Merkelig. Jeg har ikke vært ute for feil ved Argofet men fikk feil på et Quick FET-ladeskille en gang og da fluktuerte spenningene, og det var umulig å bli klok på disse som vel er typisk. Jeg hadde vært fristet til å kople en 12V lyspære mellom input og minus og sett om det leveres nok strøm til at den lyser, og evt målt strøm gjennom lyspæra om den lyser. Går det såpass mye at den lyser ville jeg mistenkt at minst en av Argofetene er defekt. Om den ikke lyser er den sikkert OK men det forklarer ikke at LED lyser. Mulig det kan ‘lekke’ litt mer strøm den veien i et 24V oppsett enn i et 12V system slik jeg har..

IMG_3848.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...