Jump to content

Amec Ais Kl B Slutter å sende og motta etter 3-5min.


CR 33

Recommended Posts

Sendeeffekten er vel 5 Watt, så det er jo ikke allverden. Så det er neppe der det ligger, om du ikke har kabelbrudd / kortslutning. Blir hele boksen svart, eller er det bare funksjonen som stopper? Jeg har en AIS med splitter, der VHF antenna i mastetoppen dekker både VHFradio og AIS. Hvordan er ditt opplegg? Har du siste programvare, ser du noen feilmeldinger ( du kan vel kople til med PC)?

Link to post
Share on other sites

Har egen gps og aisantenne har og koblet til pc og alt iorden når den sender og mottar .Den har fungert men nå ikke.Det grønne powerled lyser men led for mottak slutter å blafre,slukner helt eller lyser konstant grønt.Noen ganger blinker rød led.Har også vært i båtutstyrsbutikk i Moss og kjørt i benk, der fungerte den ble det sagt Derfor lurer jeg på mitt opplegg.vet ikke hvor robuste disse er.

Link to post
Share on other sites

CR 33 skrev for 10 timer siden:

Har innstalert Ais

Jeg tolket dette til at det var installert nylig, og at du ikke fikk den til å virke. Men den har virket i tre år? Og den er testet av butikk i Moss (seatronic?) etter at problemet oppsto og de mener den fungerer bra. Og det er lys i den, dvs den får strøm. Da er det vel mistanke mot gps signal inn, antenne ut eller programvare.

Link to post
Share on other sites

Hart en kjenning med tilsvarende problem med en Simrad VHF med innebygd AIS. Ikke siker på om den slutter og sende etter en liten stund eller den kun sender veldig dårlig hele tiden. Vanskelig og måle effekt og SWR på disse AIS senderne med vanlig måleutstyr da de jo kun sender i noen ms. Men når vi koblet AIS antennen til VHF utgangen viste den 2 i SWR og testeren indikerte kortslutning. Når jeg ohmer får jeg 0,5 ohm i selve antennen en liten pisk fra Glomax mulig det er en spole mot jord i antennen og at det skal være slik men det har vi ikke klart og finne ut. Men uansett når vi koblet AIS utgangen til VHF antennen som er ok virket ikke AISen noe bedre en før.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...