vikers Startet 21.Desember.2005 Del på Facebook Startet 21.Desember.2005 Jeg har nettopp gått over min motor som skal stå i Furuholmen, og når jeg drar i hjulet så synes jeg dette går veldig lett. Den "puster" og blåser litt, men det er veldig lett og dra hjulet rundt. Skal det være så lett, eller bør jeg forberede meg på å åpne det hele før jeg setter inn motoren? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 21.Desember.2005 Del på Facebook Svart 21.Desember.2005 Er de manuelle vintilløfterne i åpen stilling? I tilfelle kan dette være en forklaring. Skal ikke være lett å håndsnu en slik motor over kompresjonspunktet. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 21.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2005 Er de manuelle vintilløfterne i åpen stilling? I tilfelle kan dette være en forklaring. Skal ikke være lett å håndsnu en slik motor over kompresjonspunktet. Er så absolutt ikke noen motormann, så disse aner jeg ikke hvor jeg finner...er det slike på min motor? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 21.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2005 Om du ser i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16534 så er det noen bilder av motoren der - kanskje du gidder å forklare hva jeg skal se etter, og hvor? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 21.Desember.2005 Del på Facebook Svart 21.Desember.2005 Å ja, det er bensinmotor. Glem løfterne. Pluggene er selvsagt skrudd til, antar jeg. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 21.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2005 Ja..de er da det.... Og jeg ble fortalt at den gikk fint sist den sto i båten. Ved overtakelse var det heller ikke tegn til noen oljelekkasjer eller slik - og motoren var skitten, så den er ikke rengjort for eventuelt slike ting. Flere har sagt at denne går utrolig stille, så kanskje det ikke skal være større motstand?? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 21.Desember.2005 Del på Facebook Svart 21.Desember.2005 (redigert) Der sikkert ikke noe galt med motoren. Tenkte dieselmotor jeg. Kanskje du har mulighet til en liten benketest? Redigert 22.Desember.2005 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
fredivar Svart 22.Desember.2005 Del på Facebook Svart 22.Desember.2005 (redigert) Du bør jo normalt ha endel motstand når du sveiver. Sjekk følgende: 1) Er ventilklaringen riktig (avstand fra støtstang til ventil målt med søkerblad) For liten åpning kan brenne ventilene, og at det ikke blir god nok kompresjon. Vet ikke hvor stor den skal være på Albin motoren, men vanlig klaring er ofte 0,3- 0,5mm på tilsvarende motorer. 2) Det hender at kompresjonsfjærene på stemplene kan "henge" seg fast i sporet sitt, da vil kompresjonen forsvinne forbi stempelet. Prøv med litt tynn olje ned i sylindrene og sjekk om du får bedre kompresjon 3) Er det "Drammeglass" på motoren som ikke er lukket ordentlig? Endel eldre motorer hadde slike for å kunne helle bensin direkte ned i sylindrene 4) Kanskje ventilene trenger å slipes, Hvis de ikke er for slitt, kan det gjøres med slipepasta og sugekopp (Toppen må tas av) Redigert 22.Desember.2005 av fredivar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 22.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2005 Du bør jo normalt ha endel motstand når du sveiver. Sjekk følgende: 1) Er ventilklaringen riktig (avstand fra støtstang til ventil målt med søkerblad) For liten åpning kan brenne ventilene, og at det ikke blir god nok kompresjon. Vet ikke hvor stor den skal være på Albin motoren, men vanlig klaring er ofte 0,3- 0,5mm på tilsvarende motorer. 2) Det hender at kompresjonsfjærene på stemplene kan "henge" seg fast i sporet sitt, da vil kompresjonen forsvinne forbi stempelet. Prøv med litt tynn olje ned i sylindrene og sjekk om du får bedre kompresjon 3) Er det "Drammeglass" på motoren som ikke er lukket ordentlig? Endel eldre motorer hadde slike for å kunne helle bensin direkte ned i sylindrene 4) Kanskje ventilene trenger å slipes, Hvis de ikke er for slitt, kan det gjøres med slipepasta og sugekopp (Toppen må tas av) 1: I og med at de sa den gikk fint sist, så ar jeg ikke sjekket dette, men det gjør jeg nå. Klaring skal være 0,25 på denne. 2: Når du sier ned i sylenderne, så blir dette å skru ut pluggene for så å gi litt olje ned i hullet? 3: Nei...drammeglasset er kun i hylla. 4: Dette får jeg da noen til å gjøre om det andre ikke gir effekt, og motoren ikke starter og går riktig. Takk for gode råd! Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
oddkt Svart 22.Desember.2005 Del på Facebook Svart 22.Desember.2005 HELL I LITE OLJA I CYLINDRARNA OCH PROVA DOM "TORKAR"GÄRNA UT PÅ DESSA MOTORER DET BLIR LITE ANNORLUNDA NÄR DEN ÄR VARM OCH FÅR BENSIN mvh Odd Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.