Jump to content

Kompresjon på Albin O-411?


vikers

Recommended Posts

Jeg har nettopp gått over min motor som skal stå i Furuholmen, og når jeg drar i hjulet så synes jeg dette går veldig lett. Den "puster" og blåser litt, men det er veldig lett og dra hjulet rundt.

Skal det være så lett, eller bør jeg forberede meg på å åpne det hele før jeg setter inn motoren?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Er de manuelle vintilløfterne i åpen stilling? I tilfelle kan dette være en forklaring. Skal ikke være lett å håndsnu en slik motor over kompresjonspunktet.

Er så absolutt ikke noen motormann, så disse aner jeg ikke hvor jeg finner...er det slike på min motor?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Om du ser i denne tråden:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16534

 

så er det noen bilder av motoren der - kanskje du gidder å forklare hva jeg skal se etter, og hvor?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ja..de er da det....

 

Og jeg ble fortalt at den gikk fint sist den sto i båten.

Ved overtakelse var det heller ikke tegn til noen oljelekkasjer eller slik - og motoren var skitten, så den er ikke rengjort for eventuelt slike ting.

 

Flere har sagt at denne går utrolig stille, så kanskje det ikke skal være større motstand??

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Du bør jo normalt ha endel motstand når du sveiver.

Sjekk følgende:

 

1) Er ventilklaringen riktig (avstand fra støtstang til ventil målt med søkerblad) For liten åpning kan brenne ventilene, og at det ikke blir god nok kompresjon. Vet ikke hvor stor den skal være på Albin motoren, men vanlig klaring er ofte 0,3- 0,5mm på tilsvarende motorer.

2) Det hender at kompresjonsfjærene på stemplene kan "henge" seg fast i sporet sitt, da vil kompresjonen forsvinne forbi stempelet. Prøv med litt tynn olje ned i sylindrene og sjekk om du får bedre kompresjon

3) Er det "Drammeglass" på motoren som ikke er lukket ordentlig? Endel eldre motorer hadde slike for å kunne helle bensin direkte ned i sylindrene

4) Kanskje ventilene trenger å slipes, Hvis de ikke er for slitt, kan det gjøres med slipepasta og sugekopp (Toppen må tas av)

Redigert av fredivar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du bør jo normalt ha endel motstand når du sveiver.

Sjekk følgende:

 

1) Er ventilklaringen riktig (avstand fra støtstang til ventil målt med søkerblad) For liten åpning kan brenne ventilene, og at det ikke blir god nok kompresjon. Vet ikke hvor stor den skal være på Albin motoren, men vanlig klaring er ofte 0,3- 0,5mm på tilsvarende motorer.

2) Det hender at kompresjonsfjærene på stemplene kan "henge" seg fast i sporet sitt, da vil kompresjonen forsvinne forbi stempelet. Prøv med litt tynn olje ned i sylindrene og sjekk om du får bedre kompresjon

3) Er det "Drammeglass" på motoren som ikke er lukket ordentlig? Endel eldre motorer hadde slike for å kunne helle bensin direkte ned i sylindrene

4) Kanskje ventilene trenger å slipes, Hvis de ikke er for slitt, kan det gjøres med slipepasta og sugekopp (Toppen må tas av)

 

1: I og med at de sa den gikk fint sist, så ar jeg ikke sjekket dette, men det gjør jeg nå. Klaring skal være 0,25 på denne.

 

2: Når du sier ned i sylenderne, så blir dette å skru ut pluggene for så å gi litt olje ned i hullet?

 

3: Nei...drammeglasset er kun i hylla. :cheers:

 

4: Dette får jeg da noen til å gjøre om det andre ikke gir effekt, og motoren ikke starter og går riktig.

 

Takk for gode råd!

 

:santa:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...