Jump to content

Rattstyring på 9.9hk Yamaha svinger bare ene veien. Hva er galt?


Bever400

Recommended Posts

Rattstyringen på min 9,9 hk Yamaha svinger bare lett til den ene siden, til stangen fra styrekabelen er trukket helt inn. Når stangen presses utover blir det gradvis større motstand på rattet og motoren stanser å rotere når den er ca. på midten. Legger ved noen bilder. Hva kan problemet være? 

IMG20230911204636.jpg

IMG20230911204653.jpg

IMG20230911204704.jpg

IMG20230911204717.jpg

IMG20230911204722.jpg

Link to post
Share on other sites

Bever400 skrev 3 minutter siden:

Rattstyringen på min 9,9 hk Yamaha svinger bare lett til den ene siden

Vipp ned motoren og du får full sving begge veier...

Du kan ikke forvente å få full sving begge veier med motoren fullt tiltet opp.

Gjør det til en vane å gå fra motoren med full sving mot venstre, så varer styrekabelen mange år ekstra...

 

Link to post
Share on other sites

Staget til motoren treffer siden på brønnen, det er derfor styringa blir tregere og tregere når du tvinger den utover. Tar du i for mye bøyer du staget.

Tilter du ned motoren igjen treffer ikke det staget brønnen.

Vanlig problem jeg ser hver eneste sommer.

 

Styringmring.jpg.e34c5862b63d029e4adc96f6fbdfae5a.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Njæ, tror det bildet er litt misvisende hvis dere ser på dette bildet. Vet Mercury har to forskjellige tiltrør der det på motorer levert med rorkult er for kort, men tror ikke det gjelder disse.

 

Ville tatt av styrearmen, sjekk om motoren går lett og styringen lett uten arm.


Virker den fint da, kjøp original styrearm så funker det perfekt.

 

Er styringen treg, ville jeg byttet styrekabel og sjekket/rengjort og smørt opp snekka. Byttet dersom den virker veldig slitt.

 

går motoren trått så må den smøres opp med vannfast fett. Denne bør smøres ofte, da gammelt fett har en tendens til å tørke ut og størkne.

9C508821-EA62-493A-B597-30F9F3B7A9CB.png

Link to post
Share on other sites

Armen med L-form er vridd ca en kvart omdreining for mye fremover og derfor går det tregt.

 

Når motoren er vippet ned og skal svinge skal alle hengsleforbindelser ha tilnærmet loddrett "hengslebolt" for å kunne bevege seg fritt. Enden montert på motoren vil gå i en bue hvor den er lengst frem når motoren peker rett frem, men fordi leddet i andre endel peker feil retning så vil du ikke kunne trekke motor-enden fremover, for da bryter du i hengsla og alt vil kile seg og gå skikkelig tregt.

 

På en an mine 3 motorer er det samme opplegg, og kuleledd mot motor med litt fleksibilitet alle veier og arm videre som hos deg.

 

Legg merke til mutteren din som har skrudd seg ut ca 3-4 cm. Den skal låse armen jeg skriver om så den ikke vrir seg vekk fra riktig posisjon og til der den er nå. Armen vil ikke kunne skru seg helt løs, men bare en halv til en kvart omdreining, men det er nok til at vinkelen på henglsa blir dfeil og alt kiler seg og du får problemene du har nå.

 

Så når du har vippet armen en kvart omdreining tilbake så bolten står ca  loddrett (med motoren i kjøre-posisjon) så strammer du til mutteren ordentlig så ikke armen vrir seg på nytt og problemet gjenoppstår.

 

Da burde problemet være løst.

 

Når du vipper opp motoren vil armen vri seg likt med tiltinga og motoren skal ofte kunne svinge greit da også.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, 19 fot said:

Armen med L-form er vridd ca en kvart omdreining for mye fremover og derfor går det tregt.

 

Når motoren er vippet ned og skal svinge skal alle hengsleforbindelser ha tilnærmet loddrett "hengslebolt" for å kunne bevege seg fritt. Enden montert på motoren vil gå i en bue hvor den er lengst frem når motoren peker rett frem, men fordi leddet i andre endel peker feil retning så vil du ikke kunne trekke motor-enden fremover, for da bryter du i hengsla og alt vil kile seg og gå skikkelig tregt.

 

På en an mine 3 motorer er det samme opplegg, og kuleledd mot motor med litt fleksibilitet alle veier og arm videre som hos deg.

 

Legg merke til mutteren din som har skrudd seg ut ca 3-4 cm. Den skal låse armen jeg skriver om så den ikke vrir seg vekk fra riktig posisjon og til der den er nå. Armen vil ikke kunne skru seg helt løs, men bare en halv til en kvart omdreining, men det er nok til at vinkelen på henglsa blir dfeil og alt kiler seg og du får problemene du har nå.

 

Så når du har vippet armen en kvart omdreining tilbake så bolten står ca  loddrett (med motoren i kjøre-posisjon) så strammer du til mutteren ordentlig så ikke armen vrir seg på nytt og problemet gjenoppstår.

 

Da burde problemet være løst.

 

Når du vipper opp motoren vil armen vri seg likt med tiltinga og motoren skal ofte kunne svinge greit da også.

Strammet mutteren, justerte lengden og kan ratte lett i begge retninger nå. Takk for hjelpen! 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...