Bever400 Startet 11.September.2023 Del på Facebook Startet 11.September.2023 Rattstyringen på min 9,9 hk Yamaha svinger bare lett til den ene siden, til stangen fra styrekabelen er trukket helt inn. Når stangen presses utover blir det gradvis større motstand på rattet og motoren stanser å rotere når den er ca. på midten. Legger ved noen bilder. Hva kan problemet være? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 11.September.2023 Del på Facebook Svart 11.September.2023 Bever400 skrev 3 minutter siden: Rattstyringen på min 9,9 hk Yamaha svinger bare lett til den ene siden Vipp ned motoren og du får full sving begge veier... Du kan ikke forvente å få full sving begge veier med motoren fullt tiltet opp. Gjør det til en vane å gå fra motoren med full sving mot venstre, så varer styrekabelen mange år ekstra... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bever400 Svart 11.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2023 Det er likt med motoren i gang i vannet. Knipset bildene rett før jeg gikk, så derfor er motoren vippet opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
J-Å Svart 11.September.2023 Del på Facebook Svart 11.September.2023 Jeg tror du må korte inn på det justerbare staget, og begrense hvor langt ut styrekabeltermineringen går. Den skal ikke gå helt ut av røret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
J-Å Svart 11.September.2023 Del på Facebook Svart 11.September.2023 Hvis du da får for lite sving begge veier, bør du se om festepunktet på motoren kan komme lenger bak. Noen ganger kreves da et stag med en bøy på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 11.September.2023 Del på Facebook Svart 11.September.2023 Staget til motoren treffer siden på brønnen, det er derfor styringa blir tregere og tregere når du tvinger den utover. Tar du i for mye bøyer du staget. Tilter du ned motoren igjen treffer ikke det staget brønnen. Vanlig problem jeg ser hver eneste sommer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
J-Å Svart 11.September.2023 Del på Facebook Svart 11.September.2023 Men er det ikke en vinkel her, som tyder på at hele den stive delen er ute av røret? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 11.September.2023 Del på Facebook Svart 11.September.2023 Bra @J-Å du ser godt, da bør TS skru staget lengre inn/korte inn slik at den stive enden på styrekabelen ikke kommer så langt ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sturee Svart 12.September.2023 Del på Facebook Svart 12.September.2023 Njæ, tror det bildet er litt misvisende hvis dere ser på dette bildet. Vet Mercury har to forskjellige tiltrør der det på motorer levert med rorkult er for kort, men tror ikke det gjelder disse. Ville tatt av styrearmen, sjekk om motoren går lett og styringen lett uten arm. Virker den fint da, kjøp original styrearm så funker det perfekt. Er styringen treg, ville jeg byttet styrekabel og sjekket/rengjort og smørt opp snekka. Byttet dersom den virker veldig slitt. går motoren trått så må den smøres opp med vannfast fett. Denne bør smøres ofte, da gammelt fett har en tendens til å tørke ut og størkne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
19 fot Svart 12.September.2023 Del på Facebook Svart 12.September.2023 Armen med L-form er vridd ca en kvart omdreining for mye fremover og derfor går det tregt. Når motoren er vippet ned og skal svinge skal alle hengsleforbindelser ha tilnærmet loddrett "hengslebolt" for å kunne bevege seg fritt. Enden montert på motoren vil gå i en bue hvor den er lengst frem når motoren peker rett frem, men fordi leddet i andre endel peker feil retning så vil du ikke kunne trekke motor-enden fremover, for da bryter du i hengsla og alt vil kile seg og gå skikkelig tregt. På en an mine 3 motorer er det samme opplegg, og kuleledd mot motor med litt fleksibilitet alle veier og arm videre som hos deg. Legg merke til mutteren din som har skrudd seg ut ca 3-4 cm. Den skal låse armen jeg skriver om så den ikke vrir seg vekk fra riktig posisjon og til der den er nå. Armen vil ikke kunne skru seg helt løs, men bare en halv til en kvart omdreining, men det er nok til at vinkelen på henglsa blir dfeil og alt kiler seg og du får problemene du har nå. Så når du har vippet armen en kvart omdreining tilbake så bolten står ca loddrett (med motoren i kjøre-posisjon) så strammer du til mutteren ordentlig så ikke armen vrir seg på nytt og problemet gjenoppstår. Da burde problemet være løst. Når du vipper opp motoren vil armen vri seg likt med tiltinga og motoren skal ofte kunne svinge greit da også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bever400 Svart 12.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2023 2 hours ago, 19 fot said: Armen med L-form er vridd ca en kvart omdreining for mye fremover og derfor går det tregt. Når motoren er vippet ned og skal svinge skal alle hengsleforbindelser ha tilnærmet loddrett "hengslebolt" for å kunne bevege seg fritt. Enden montert på motoren vil gå i en bue hvor den er lengst frem når motoren peker rett frem, men fordi leddet i andre endel peker feil retning så vil du ikke kunne trekke motor-enden fremover, for da bryter du i hengsla og alt vil kile seg og gå skikkelig tregt. På en an mine 3 motorer er det samme opplegg, og kuleledd mot motor med litt fleksibilitet alle veier og arm videre som hos deg. Legg merke til mutteren din som har skrudd seg ut ca 3-4 cm. Den skal låse armen jeg skriver om så den ikke vrir seg vekk fra riktig posisjon og til der den er nå. Armen vil ikke kunne skru seg helt løs, men bare en halv til en kvart omdreining, men det er nok til at vinkelen på henglsa blir dfeil og alt kiler seg og du får problemene du har nå. Så når du har vippet armen en kvart omdreining tilbake så bolten står ca loddrett (med motoren i kjøre-posisjon) så strammer du til mutteren ordentlig så ikke armen vrir seg på nytt og problemet gjenoppstår. Da burde problemet være løst. Når du vipper opp motoren vil armen vri seg likt med tiltinga og motoren skal ofte kunne svinge greit da også. Strammet mutteren, justerte lengden og kan ratte lett i begge retninger nå. Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.