Jump to content

Yamaha 12hk 1980. Hva er dette røret på forgasseren? (se bilder)


SørlandetAs

Recommended Posts

Yamaha 12hk 1980.

Når jeg tok av forgasseren og skulle rengjøre den så knakk plastikktuppen som blenda dette røret på forgasseren. 

Nå pumpes det bensin ut av hullet når den kjøres. 


Jeg har aldri sett noe slik på en forgasser, så er nyskjerrig på hva meningen er? Hva er tanken med et rør ut som blendes? IMG_8307.jpeg.990c42f226806b9355cd69722b7f1f54.jpegIMG_8306.jpeg.ba1d6b6c6fbf1ea85cb29ea8cc7a23c6.jpegIMG_8308.jpeg.165d3e268d9d608fb7ef943fd6461f93.jpeg 

Link to post
Share on other sites

Hovedhensikten er nok innjustering av motoren på fabrikken.

 

Slangenippelen kan midletidig blindes med tape til du finner noe bedre.

Slik den står nå suger den inn masse falsk luft og blandingen blir meget mager og motoren kan skjære seg.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 4 minutter siden:

Hovedhensikten er nok innjustering av motoren på fabrikken.

 

Slangenippelen kan midletidig blindes med tape til du finner noe bedre.

Slik den står nå suger den inn masse falsk luft og blandingen blir meget mager og motoren kan skjære seg.

Spesiell løsning! Men tusen takk for svar 👍🏼

Link to post
Share on other sites

Anbefaler deg å drenere flotørkammeret når du er igang med å skru.
Det er en motor som IKKE er bygget for E10 bensin, så spar deg mye jalla og ikke la forgasseren stå med bensin, men lagre motoren med drenert forgasser over vinteren.

Å kjøre den tom er IKKE å drenere den, det er å lure seg selv...

Vann og mjød samler seg i bunnen av forgasseren og drenering er en viktig vane. 

Du vil helt sikkert møte noen som fnyser av det. Vi får bare håpe at disse får tid til å skru litt motorer slik at de kan lære litt. Sofaen er ikke det beste stedet å holde seg oppdatert på påhengser...

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 2 minutter siden:

Anbefaler deg å drenere flotørkammeret når du er igang med å skru.
Det er en motor som IKKE er bygget for E10 bensin, så spar deg mye jalla og ikke la forgasseren stå med bensin, men lagre motoren med drenert forgasser over vinteren.

Å kjøre den tom er IKKE å drenere den, det er å lure seg selv...

Vann og mjød samler seg i bunnen av forgasseren og drenering er en viktig vane. 

Du vil helt sikkert møte noen som fnyser av det. Vi får bare håpe at disse får tid til å skru litt motorer slik at de kan lære litt. Sofaen er ikke det beste stedet å holde seg oppdatert på påhengser...

Takk igjen for godt tips. Det skal jeg gjøre!

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 37 minutter siden:

Hovedhensikten er nok innjustering av motoren på fabrikken.

 

Slangenippelen kan midletidig blindes med tape til du finner noe bedre.

Slik den står nå suger den inn masse falsk luft og blandingen blir meget mager og motoren kan skjære seg.

På denne youtube filmen så renser han en lik forgasser, men har han en liten luft slange ut av det røret jeg hadde blenda.

«Breather line» kalte han det.

Kan det være at det skulle vært en slange ut her?  


Filmen her (se min 17:33) 

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...