Jump to content

Når er beste tiden for å få båten botnsmurd?


Vetla

Recommended Posts

Hei alle saman!

Eg har lese mykje på forumet dykkar som gjest, så eg følar eg kjennar dåke litt.

Det vart litt trassig då forumet vart stengd for gjestar (avstemninga) så i dag tok eg tak i meg sjølv og registrerte meg.

Eg har ein Uttern daycruiser som eg kjøpte ny våren 2005. Båten vart levert ferdig primet og med hardt botnstoff. Veit ikkje om det er direkte naudsynt å smørje båten før neste sesong, men er det det så har eg lyst til å leggje sjølvpolerande stoff utanpå.

Båten ligg på vatnet vinteren gjennom og eg hadde tenkt å ta han opp ein liten veke hos "proffe" for spyling og smørjing.

Spørsmålet blir då: Når er den beste tiden å gjere dette på? Eg tenkjer spesielt på at dei skal ha tid til å ta arbeidet slik at eg ikkje treng ha båten oppe i vekesvik og så tenkte eg at det kanskje også er temperaturavhengig, eller?

 

Vetla

Redigert av Vetla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har båten ute hele året, og tar den opp noen par tre dager hver sommer. Har stort sett fått de som tar den opp til og spyle den, bunsmurt selv og så satt ut igjen. Har etterhvert funnet ut at beste tiden er begynnelsen av juni, da er de fleste kommet på sjøen, og jeg må ha båten klar til ferien panikken er enda ikke så ekstrem at de ikke har tid til noe som helst.

Link to post
Share on other sites

Hei Vetla!

Velkomen ombord! :flag:

Eg har sjølvpolerande stoff som blei lagt på i 2004-sesongen. No gror det litt, men ikkje meir enn at det går an å vente til i mai-juni med å ta tak i problemet på alvor. Båten skal på land ein tur i vinter og då blir det nok spylt av litt men ny stoffing får vente.

Vurderer også om ikkje ein burde gjere heile prosessen skikkeleg frå grunnen av for å vere sikker på at båten er riktig behandla mot plastpest også. Båten var forresten levert ny i 2004 til forrige eigar med priming og stoffing frå produsenten Skibsplast.

Er det synspunkt på om dette er nødvendig eller er fabrikkbehandlinga god nok?

mvh

VindiHaaret

Link to post
Share on other sites

Hei Vetla.Velkommen til forumet,jeg er blitt anbefalt av han som slippet min tidligere båt om å vente til etter sankthans med å bunnsmøre,for da er algeveksten i vannet mindre,og det gror ikke fullt så lett,dette fungerte bra for meg,men det finnes sikkert forskjellige syn på dette.

Det er nok rktig. sen vår/tidlig sommer gror det så det freser. Om du har båten på sjøen hele året kan det være en fordel å vente til etter St.Hans med bunnsmøringen. Selv nysmurte båter kan gro en del i denne tiden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er nok rktig. sen vår/tidlig sommer gror det så det freser. ...

Merkelig. Min erfaring er helt motsatt, dvs. at alt er rent og fint frem til sen sommer/tidlig høst da det fort blir litt skjegg på delene som får lys. Mulig det kan variere fra havn til havn (er kanskje litt brakkvann i havna der jeg ligger).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...