Jump to content

Hvordan rense septiktank i plast best mulig? (Uten å åpne)


Grand Banks jr

Recommended Posts

Glemte å tømme septiktanken etter en overnattingstur, og nå er det luktproblem fra ett eller annet sted inne i båten når man pumper. Så tipper lufting er blitt tett.

 

Før jeg gjør noe med dette tenker jeg å uansett få behandlet tanken litt smart.

 

Ny septiktank for ca 4 år siden. Plast. 

 

Hva kan jeg helle nedi tanken som løser opp alt fra urinstein og evt hard møkk?

 

Fungerer sitronsyre, saltsyre eller noe slikt ok? Har stående saltsyre 30% fra vårpussen. 

 

Hvordan brukes dette nest mulig evt?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Du må nok ha en syre for å ta urinstein. Sitronsyre er nok for snill. Saltsyre funker nok veldig bra men kan gjerne være slem mot andre komponenter i systemet? Jeg brukte en kanne Hey-di klinkerrens (5 L) på en 60 L tank. Lot det stå et døgn. Kom i alle fall en sky av gråhvite partikler ut da jeg spylte tanken og var ikke noe igjen på bunn.

Link to post
Share on other sites

Eddik tar vel også urinstein om jeg ikke husker feil? Hvor mye eddik bør man blande nedi da evt?

 

Ser Biltema har 5l eddik 12%, og Europris 32% eddik. 

 

Men det går vel en del til en slik tank.

 

Kanskje bedre med oppvaskmaskin tabletter som nevnt i den andre tråden over her...

 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 17 minutter siden:

Eddik tar vel også urinstein om jeg ikke husker feil?

I teorien, ja. Men for svak i praksis når det er mye urinstein.

Saltsyre funker bra. Da er det viktig å skylle godt etterpå.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 1 time siden:

Saltsyre funker bra. Da er det viktig å skylle godt etterpå.

Hvilken konsentrasjon? Tank er 82 liter mener jeg å huske.
1 liter saltsyre a 30% er jo kjempesterk. Hvor mye kan den blandes ut før den er "for svak"?

 

R.O skrev 1 time siden:

oppvask pulver etter lukt problemer i juni. Ferskvann og Sun.  Lot det stå noen dager ingen problemet med lukt siden…

Mulig jeg også blander dette ut og prøver det.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Tenker jeg også skal ta en runde på min 97l tank i vinter. Kjenner det kommer litt lukt hos meg også nå. Er vel 5 sesong på nye tanken å slanger. 

Spørs om en bare skal bytte til nye slanger, er jo ikke så gale pris hos BT båt en ikke trenger mer enn 2x3m 25mm slange.

Men fylle tanken med noe som renser å løsner opp dritt som sitter der.

 

@Grand Banks jr Si ifra hva løsning du prøver å resultatet av det.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 12 timer siden:

Hvilken konsentrasjon? Tank er 82 liter mener jeg å huske.
1 liter saltsyre a 30% er jo kjempesterk. Hvor mye kan den blandes ut før den er "for svak"?

 

Mulig jeg også blander dette ut og prøver det.

Jeg brukte saltsyre i dassen hjemme da urinsteinene ikke forsvant med salmiakk eller eddik. Virket momentant. Slo i en skvett ute å måle konsentrasjon.

 

I båten ville jeg heller prøvd med oppvaskmiddel. Problemet er nok kanskje mer grums enn urinstein i tanken . .?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke uvanlig med mye lukt etter en uke med litt septik som har fått muligheten til å danne alt oksygenet om til svovelforbindelser. Prøv å tøm tanken, og fyll med ferskvann noen ganger. Selv fyller jeg alltid tanken med ferskvann til det kommer ut luftingen etter endt tur. Da er det lite rom for gassing øverst i tanken. Jeg bruker stussen for landtømming til dette. Tidligere båt uten denne muligheten, brukte jeg dusjen rett i toalettet, og fyllte godt den veien. Bytter septikslanger hvert 5. år. Er en del urinstein som kommer på den tiden. Har hørt at noen har god erfaring med maskinoppvaskemiddel for reingjøring av tank. Tank i plast tåler saltsyre. Pakninger i ventiler og pumper kanskje ikke. Uansett: skyll godt med ferskvann etter reingjøring. septik er båtlivets mørke side🤭🤭

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 1 time siden:

Problemet er nok kanskje mer grums enn urinstein i tanken . .?

Ja, det er nok det. Tanken på urinstein var bare å evt fjerne det som et problem også. 

 

 

Amfea skrev 40 minutter siden:

Nå er det ikke uvanlig med mye lukt etter en uke med litt septik som har fått muligheten til å danne alt oksygenet om til svovelforbindelser.

Nei, det er bare det at nå er det vesentlig mer enn noensinne. Det er stram kloakklukt etter bare å ha pumpet litt i dassen, og det pleier vi aldri å ha. Har aldri opplevd det før. Finner ingen lekkasjer, og alt er jo ganske nytt. Det snodige er at lukten er inne i båten og ikke på utsiden (der luftingen er). 
 

 

Goddis77 skrev 2 minutter siden:

Hvordan stiller en seg til vask av alu tank da?

 

Bør være mye mer forsiktig med bruk av syre. Alu spises opp av syre. Jeg hadde alu før, og byttet bevisst til plast da vi uansett ville oppgradere tanken (samt at min alu tank var vel rundt 36-38 år da jeg byttet den ut. )

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 11 minutter siden:

Bør være mye mer forsiktig med bruk av syre. Alu spises opp av syre. Jeg hadde alu før, og byttet bevisst til plast da vi uansett ville oppgradere tanken (samt at min alu tank var vel rundt 36-38 år da jeg byttet den ut. )

 

Har alu tanker for vann, septik og diesel. Har ingen aning på hva en plastikk tank koster for f.eks septik?

 

Sorry for å kuppe tråden litt her :smiley:

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 18 minutter siden:

Det snodige er at lukten er inne i båten og ikke på utsiden (der luftingen er). 

 

Har opplevd det samme selv. Stussen til lufting på tanken var potte tett, så overtrykket kom inn i båten i stedet. Dette var vel et par år etter at tanken var ny. Jeg demonterte slangen og hakket bort avleiringene i stussen og monterte slangen igjen. Dette er vel 10-12 år siden, har ikke hatt problemer siden. Prøv du også, det er ikke sikkert at problemet er større enn dette. Så kan du heller vaske tanken etterpå om du føler for det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

Ja, det er nok det. Tanken på urinstein var bare å evt fjerne det som et problem også. 

 

 

Nei, det er bare det at nå er det vesentlig mer enn noensinne. Det er stram kloakklukt etter bare å ha pumpet litt i dassen, og det pleier vi aldri å ha. Har aldri opplevd det før. Finner ingen lekkasjer, og alt er jo ganske nytt. Det snodige er at lukten er inne i båten og ikke på utsiden (der luftingen er). 
 

 

 

Bør være mye mer forsiktig med bruk av syre. Alu spises opp av syre. Jeg hadde alu før, og byttet bevisst til plast da vi uansett ville oppgradere tanken (samt at min alu tank var vel rundt 36-38 år da jeg byttet den ut. )


Lukt inni båten er garantert overtrykk som gjør at det ‘fiser’ litt en en slangekopling som andre nevner her. BTDT flere ganger. Medisin  har alltid vært å ta av lufteslange og spyle den rein til tank. Og fjerne det hersens gitteret i luftenippelen om du har en slik.

 

Har også brukt oppvaskmiddel før syre for å fjerne det grøvste avfallet men på urinstein er det lite å hente. Kom også på at jeg fjernet urinstein i toalett da jeg så et annet svar her, men da løste jeg den opp i kokende vann og fylte vannlåsen. Det fønket bra, men kald og svak sitronsyre er for pinglete. Tipper det er en del alternativer mellom sitron- og saltsyre på styrkeskalaen som også kan fønke bra. Oksalsyre, fosforsyre og diverse andre som brukes i Klinkerrens, Vannlinjerens, Systemrens osv. Ville begynt med luftingen for da blir alt etterpå så mye lettere.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok båten ut en tur nå. Kom på at jeg har jo dekkstømming også. Så jeg åpnet den, og pumpet ut innholdet. Blandet så 4 stk oppvasktabletter ut i varmt vann og helt på. Fylte så på en del liter ferskvann. Så får det stå en dag eller to. Så ut.

 

Båten skal opp snart, og jeg ville bare få gjort unna dette før den går opp. Så får jeg sjekke og bytte lufteslange når båten er oppe. 

 

Det er kullfilter på min, ig det skal også bort. Vil ha best mulig lufting. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Kom på jeg har et sådan kulfilter på luftingen. Ikke utenkelig at dette er tett.

Skal ta bort dette først tenker jeg.

Men ser også at jeg nok har dritt i tanksensor, da denne til tider viser full, sjøl om tank er tom.

Så skal vurdere om en skal bytte til annen type sender, som ikke har bevegelige deler.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

God lufting i septiken er alfa og omega for å få bort lukt. Jeg ville sikret et luftingen ikke er tett før noe annet, evt også skiftet til større dimensjon. Standard septiklufting er alltid ganske nær minimum og er nok mest laget for å slippe ut over/undertrykk...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...