Jump to content

Furlex - innrullingstauet sitter fast i rullen


tobixen

Recommended Posts

Jeg har nylig fått ny genoarulle. Det er kun kort tid siden jeg i en annen tråd skrev en liten "rant" om min tidligere rulle, hvor tauet av og til kom av rullen og kilte seg fast. Furlex'en virket å ha et mer gjennomtenkt design. Trodde jeg.

 

Da vinden plutselig forsvant skulle jeg rulle inn genoaen, men møtte brått motstand. Seilet var slapt, så det skulle ikke være noen motstand. Tilsynelatende er det noe slags variant av "fittestikk" inne på rullen.

 

Alene ombord, mørkt ute, men kjempeflaks at det er vindstille og forholdsvis lite bølger. Jeg fikk surret sammen genoaen på noe vis og sikret med noen bagasjestrikk. Hadde dette skjedd mens det var mye vind hadde jeg vært rimelig sjanseløs. Eller kanskje ikke, det var fortsatt mulig å rulle genoaen helt ut, da er det mulig å ta ned genoaen (men det ville også vært en rimelig vanskelig arbeidsoppgave å være alene om deraom det hadde vært mye vind og bølger).

 

Nå blir det å ankre opp på et stille sted og prøve å finne ut av ting i dagslyset.

 

(Det var ekstremt mye lyn for noen timer siden. Flere blink i sekundet på det meste).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Har erfart at en må holde igjen seilet  med en hånd og når det er vindstille og trekke inn med den andre.

Er det litt vind fyll seilet og se om du får det ut mulig du har flaks.

Ellers ender det opp med å ta av dekslet og lirke tauet runde for runde ut av trommelen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev for 3 timer siden:

Samme erfaring som øvrige svar.

Forseilet må ha litt motstand (holde lett igjen) for at lina skal legge seg riktig og passe stramt i trommelen

Det er jo når seilet rulles ut at lina rulles inn. Så det er heller rullelina som må holdes igjen da. Å holde igjen skjøtet under innrulling er mer for at seilet skal legge seg fint. Men så var det den tredje armen da, som soloseilere ofte mangler.

Link to post
Share on other sites

Å prøve å forsiktig rulle inn og rulle ut ble prøvd med det samme. Problemene på forrige rull (Fucknor elns) med at tauet havnet på utsiden av rullen skyldtes også at jeg ikke var flink nok med å holde rulletauet tilbake, men jeg fikk aldri "fittestikk" på rullen. Muligens fordi tauverket var av en litt større dimensjon?

 

IMG_20230913_113452.jpg.3d3d8580cb0d87e4dcc555bac0ceeecb.jpg

 

Jeg kavet veldig med å prøve å holde rullen stabil med tau mens jeg prøvde å lirke med verktøy. Heldigvis var jeg ikke hard på vinsjen når ting satt seg fast, men allikevel var det vanskelig nok. Det hadde vært enklere om det hadde vært mulig å fjerne plastdekselet. Det var tre skruer som skulle opp, men den siste var skrudd inn fra innsidenIMG_20230913_113505.jpg.cdb12d09a6ea6470ec788da8037f0a37.jpg

Er det meningen at det skal skrus fra innsiden? Er det mulig å skru den inn fra utsiden? Dette ser jeg for meg at kan skje igjen, og neste gang har jeg kanskje ikke like mye flaks med været. Jeg må ta en titt ved passende anledning...

 

Fikk hjelp av en tysk nabo som var litt flinkere enn meg (og det hjalp at vinden hadde løyet og at jeg kunne holde rullen fast), etter ti minutters innsats var alt ok igjen. Og det var bra, for like etter kom det mye vind og regn.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, J-Å said:

Fungerer det som en nødløsning å dra skjøtene vekselvis rundt forstaget?

 

Jo, forsåvidt - strammer man innrullingstauet litt inn, så sitter jo rullen fast.  Da kan man forsiktig løsne skjøtene vekselvis og prøve å rulle seilet rundt rullen (eller eventuelt løsne skjøtene helt dersom det er vindstille).  Det er fortsatt ikke en operasjon jeg ivrer etter dersom jeg skulle være alene ombord natterstid i stiv kuling og bølger.

 

(Å seile alene i ruskevær og natterstid er generelt noe jeg prøver å unngå - men nå hadde jeg gjester ombord, hvorav den ene ble litt sjøsyk, så da la de om planene sine)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Roger jo said:

Det er rett mener jeg det er en slags hengsle som en får vippet opp.

Det så litt ut som en hengsel, men jeg fikk ikke vippet den opp og konkluderte med at den måtte skrus opp fra innsiden, samt at det ikke var mulig med det verktøyet jeg hadde tilgjengelig.

 

Kanskje jeg burde prøve å lese bruksanvisningen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Har tatt en titt på bruksanvisningen, der står det at man lar baksiden (baugsiden) av dekselet stå som det er og bare løsner forsiden (aktersiden) av dekselet.  Da må man løsne en kjempesvær torx-skrue nederst.  Da jeg så på ting vurderte jeg det slik at en så svær skrue sikkert holdt mer på plass enn bare plastdekselet, pluss at jeg neppe hadde så svær torx tilgjengelig i verktøyssamlingen min.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Tror dette henger mer sammen med at du seiler i bølger enn utrulling. I bølger og medvind vil rullen bevege seg hele tiden. Dette skaper fittestikk inne i trommelen. Mitt tips på havet er alltid å feste tauet til rullen litt stramt. Da unngås dette problemet. 

 

Ta av genoaskjøtene og rull genoaen rundt forstaget hvis alt er låst. De første 5 rundene kan være enklest å utføre med å kjøre båten i sirkler. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...