Jump to content

Dimensjoner på ror og roraksel


NilsPils

Recommended Posts

I forbindelse med Båtprosjektet mitt lager jeg dokumentasjon på viktige beregninger. Jeg er nå kommet til ror og roraksel. Har studert diverse literatur, som gir vidt forskjellige resultater mhp. hydraulisk belastning og moment på rorakselen. Fra to anerkjente håndbøker får jeg for rorakselen henholdsvis : diameter 28 mm og diameter 48 mm for et ror på 0.22 kvadratmeter, halvplaner i 23 knop, ror med opplager i begge ender.

 

Har noen noe tips å gi om slike beregninger? Jeg finner ingen støtte i ISO-standardene her.

 

Er også interessert i eksempler på utførte ror/roraksel for lignende motorbåter:

størrelse på ror (areal), båtens maks hastighet og rorakseldiameter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at Sleipner har en brukbar formel for rorbelastning. Dimensjonen på akslingen er meget avhengig av materiale. Du kan jo velge alt fra messing via aluminium til sort stål og Duplex.

 

Uansett, 48 MM virker bort i natta. 25- til 30 MM virker mer i tråd med virkeligheten.

Vi snakker om aksel i syrefast SS316. (Du bør vel ikke velge messing???)

 

Sleipners formel stemmer omtrent med det andre leverandører av styremekanisme oppgir. Jeg er derfor veldig forvirret når seriøse og anerkjente håndbøker gir formler som gir 3.5 ganger så stort rormoment.

 

Etter Sleipners formel lander jeg på 35 - 40 mm, som også er en fet aksel (og gir ett fett ror).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke tid til å sette meg inn i det, men her er kreftene fra den gangen jeg regnet på Hulda:

"Maks. rormoment ca.: (9,5)2 * 1,66750 * 0,4525 * ((0,4525 / 2) - 0) * 6 = 92,4 kgm"

Hulda har 40 MM aksling i sort stål (ST 56 antar jeg).

 

Jeg tror du gjør en feil et eller annet sted. Ta en telefon til Sleipner og snakk med Hansen. Hvis du kjøper deler hos dem vil de hjelpe deg med utregningene. Jeg vedder på at du ikke kommer over 30 MM aksling. Du bør velge aksling i Duplex hvis det er valgmuligheter.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspillet.

 

Med Sleipners formel får jeg 74 kgm, hvilket jeg finner rimelig. Det går mot 1.5 tommer = 38 mm aksel (i Thailand er valget 1, 1.5 eller 2 tommer). SS316 er ikke så sterkt som St 56.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

E-modulen mellom de to materialene er nok vesentlig forskjellig. Hvis du ønsker et bedre materiale av høyere styrke, velg Duplex. Noen ganger kan det være en bedre løsning. Korrosjonsmessig er Duplex langt å foretrekke fremfor AISI 316L (som jeg formoder er din SS316).

Med all respekt å melde Hulda: E-modulen er omtrent den samme for alle stål.

 

Flytegrense og bruddgrense varierer derimot mye. Det som vanligvis teller er, foruten korrosjonsbestandighet, flytegrense og spesielt utmatningsfasthet. Når det gjelder de to siste utmerker ikke AISI 316L ("SS 316") seg helt fordelaktig. Det kompenseres ved noe større diameter. Duplex er ikke tilgjengelig her.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...