NilsPils Startet 22.Desember.2005 Del på Facebook Startet 22.Desember.2005 I forbindelse med Båtprosjektet mitt lager jeg dokumentasjon på viktige beregninger. Jeg er nå kommet til ror og roraksel. Har studert diverse literatur, som gir vidt forskjellige resultater mhp. hydraulisk belastning og moment på rorakselen. Fra to anerkjente håndbøker får jeg for rorakselen henholdsvis : diameter 28 mm og diameter 48 mm for et ror på 0.22 kvadratmeter, halvplaner i 23 knop, ror med opplager i begge ender. Har noen noe tips å gi om slike beregninger? Jeg finner ingen støtte i ISO-standardene her. Er også interessert i eksempler på utførte ror/roraksel for lignende motorbåter: størrelse på ror (areal), båtens maks hastighet og rorakseldiameter. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 22.Desember.2005 Del på Facebook Svart 22.Desember.2005 Jeg mener at Sleipner har en brukbar formel for rorbelastning. Dimensjonen på akslingen er meget avhengig av materiale. Du kan jo velge alt fra messing via aluminium til sort stål og Duplex. Uansett, 48 MM virker bort i natta. 25- til 30 MM virker mer i tråd med virkeligheten. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2005 Jeg mener at Sleipner har en brukbar formel for rorbelastning. Dimensjonen på akslingen er meget avhengig av materiale. Du kan jo velge alt fra messing via aluminium til sort stål og Duplex. Uansett, 48 MM virker bort i natta. 25- til 30 MM virker mer i tråd med virkeligheten. Vi snakker om aksel i syrefast SS316. (Du bør vel ikke velge messing???) Sleipners formel stemmer omtrent med det andre leverandører av styremekanisme oppgir. Jeg er derfor veldig forvirret når seriøse og anerkjente håndbøker gir formler som gir 3.5 ganger så stort rormoment. Etter Sleipners formel lander jeg på 35 - 40 mm, som også er en fet aksel (og gir ett fett ror). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 22.Desember.2005 Del på Facebook Svart 22.Desember.2005 Jeg har ikke tid til å sette meg inn i det, men her er kreftene fra den gangen jeg regnet på Hulda: "Maks. rormoment ca.: (9,5)2 * 1,66750 * 0,4525 * ((0,4525 / 2) - 0) * 6 = 92,4 kgm" Hulda har 40 MM aksling i sort stål (ST 56 antar jeg). Jeg tror du gjør en feil et eller annet sted. Ta en telefon til Sleipner og snakk med Hansen. Hvis du kjøper deler hos dem vil de hjelpe deg med utregningene. Jeg vedder på at du ikke kommer over 30 MM aksling. Du bør velge aksling i Duplex hvis det er valgmuligheter. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2005 Takk for innspillet. Med Sleipners formel får jeg 74 kgm, hvilket jeg finner rimelig. Det går mot 1.5 tommer = 38 mm aksel (i Thailand er valget 1, 1.5 eller 2 tommer). SS316 er ikke så sterkt som St 56. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 22.Desember.2005 Del på Facebook Svart 22.Desember.2005 E-modulen mellom de to materialene er nok vesentlig forskjellig. Hvis du ønsker et bedre materiale av høyere styrke, velg Duplex. Noen ganger kan det være en bedre løsning. Korrosjonsmessig er Duplex langt å foretrekke fremfor AISI 316L (som jeg formoder er din SS316). Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2005 E-modulen mellom de to materialene er nok vesentlig forskjellig. Hvis du ønsker et bedre materiale av høyere styrke, velg Duplex. Noen ganger kan det være en bedre løsning. Korrosjonsmessig er Duplex langt å foretrekke fremfor AISI 316L (som jeg formoder er din SS316).Med all respekt å melde Hulda: E-modulen er omtrent den samme for alle stål. Flytegrense og bruddgrense varierer derimot mye. Det som vanligvis teller er, foruten korrosjonsbestandighet, flytegrense og spesielt utmatningsfasthet. Når det gjelder de to siste utmerker ikke AISI 316L ("SS 316") seg helt fordelaktig. Det kompenseres ved noe større diameter. Duplex er ikke tilgjengelig her. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 22.Desember.2005 Del på Facebook Svart 22.Desember.2005 Jeg forskrev meg, det var flyt (Rp 0,2) jeg mente. 210 N/mm2 for 316 540 N/mm2 for Avesta 2507, 460 N/mm2 for 2205. Men når det ikke finnes så hjelper det jo ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.