Jump to content

Alt er størst over there ?


Eivin

Recommended Posts

Brigg skrev for 21 timer siden:

Disse båtene må vel være usedvanlig flatbunnet dersom de midterste motorene skal få noe grep i vannet. 

 

Teerex skrev for 21 timer siden:

 

Forskjellig stammelengde alt etter plassering.


Ser at Mercury 600 Verado kommer med alt fra 50,8 til 88,9 cm stammelengde, så med litt «staggered» montering i tillegg kan man kanskje kompensere for opptil 50 cm forskjell i V-formen på akterspeilet…?

 

Noterer meg også at disse motorene har svingbart undervannshus, så motorene kan monteres tett sammen fordi selve motoren aldri vil svinge og dermed vil de ikke dytte borti hverandre. Det var nytt for meg - ting har tydeligvis forandret seg noe siden min 1985 9,9hk Yamaha. ?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

I Norge er vel en slik 600 hk en millionmotor ferdig montert, men jeg hadde klart meg med bare en :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
tobixen skrev On 14.9.2023 at 20.02:

Dette ble diskutert i en annen tråd nylig ... så vidt jeg fikk med meg var det delte synspunkter på dette.  Uansett er det sikkert fordelaktig å eie en bensinstasjon med et slikt oppsett.

Med et slikt oppsett blir det fort kø for å få tankbilene til å levere bensin til stasjonen. Kanskje mer praktisk å kjøpe er eget oljeselskap?

Link to post
Popeye70 skrev for 2 timer siden:


Du har flaks! Bakken Motor har nettopp én på lager. Koster «kun» 935.000,-. ?

 

Der var jeg sannelig heldig. Hvis prisen inkluderer riggekit og montering, nøkkelferdig til bruk :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Popeye70 skrev for 13 timer siden:


Du har flaks! Bakken Motor har nettopp én på lager. Koster «kun» 935.000,-. ?

 

Så lenge de selger disse Veradoene i denne utførelsen må de nok ha ekstra motorer på lager til enhver tid for å kunne levere ut nye til kunde på garanti etterhvert som de havarerer:

 

https://www.politiforum.no/skjaer-i-sjoen-for-politiets-nye-millionbater/245524

Link to post
Chiefengineer skrev 9 minutter siden:

 

Så lenge de selger disse Veradoene i denne utførelsen må de nok ha ekstra motorer på lager til enhver tid for å kunne levere ut nye til kunde på garanti etterhvert som de havarerer:

 

https://www.politiforum.no/skjaer-i-sjoen-for-politiets-nye-millionbater/245524

 

Disse motorene er nok så gode at de går like godt med vann som smøremiddel. Men ikke saltvann, et sted går grensa :saint:

 

Men Marell har sikkert en løsning på hovedproblemet:

"I tillegg er båten for varm om sommeren, og for kald om vinteren."

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

Så er spørsmålet egentlig om den passer på min 16" fiskebåt da, og om den egner seg til dorging :giggle:

 

Ja, men du kan ikke henge den bakpå. Den må ligge midt i båten for best mulig balanse.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 1 minutt siden:

 

Disse motorene er nok så gode at de går like godt med vann som smøremiddel. Men ikke saltvann, et sted går grensa :saint:

 

Men Marell har sikkert en løsning på hovedproblemet:

"I tillegg er båten for varm om sommeren, og for kald om vinteren."

 

Kan vel høres ut som at man ikke har gjort grunnarbeidet godt nok i spesifikasjonene fra oppdragsgivers side ved bestilling av disse båtene heller. Er spesifikasjonen god nok er det jo en smal sak å få problemene gjennom som reklamasjon. Uten at jeg mente å kuppe tråden.

Link to post
Teerex skrev for 1 time siden:

 

Ja, men du kan ikke henge den bakpå. Den må ligge midt i båten for best mulig balanse.

Ja, så lenge det er undervannshuset som svinger så blir jo det nesten som IPS :lol:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Eika skrev On 15.9.2023 at 21.48:

6x600 er endel dyrere ja, på første bildet er det 6x400 

 

6x500 Racing er vel mere i din gate :saint:

 

 

cigarette52.jpg.e72b06dfc1f74650609e478b269ae831.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Med dagens dieselpriser føler jeg at kostnaden med en 1x55 HP som stort sett er avskrudd over de lengste distansene er ille nok.  Men seil må jo byttes ut de og, så jeg er ikke alltid sikker på om det lønner seg, har i allefall kommet frem til at når det er lite vind og mye bølger så er det best å starte opp "jerngenoaen" ...

 

(angrer på at jeg ikke har vært flinkere til å benytte meg av mulighetene til å fylle opp relativt billig på Guernsey, muligens Helgoland, Gibraltar og muligens Ceuta)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
1 minute ago, tobixen said:

Med dagens dieselpriser føler jeg at kostnaden med en 1x55 HP som stort sett er avskrudd over de lengste distansene er ille nok.  Men seil må jo byttes ut de og, så jeg er ikke alltid sikker på om det lønner seg, har i allefall kommet frem til at når det er lite vind og mye bølger så er det best å starte opp "jerngenoaen" ...

Var det ikke en her som sa noe sånnt som at seilbåt er den dyreste måten å forflytte seg gratis på! eller noe i den duren? 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...