abbor Svart 15.September.2023 Link til dette innlegget Svart 15.September.2023 Capt. Morgan skrev for 18 timer siden: Det elektriske er lett å ta bort når en rygger ut. (Så sant en ikke har de men kontakten helt bak) Verre med å få en 20 foter trygt på sjøen om akslingen ikke skal bli våt, jeg klarte ikke en gang 17 foteren min uten at akslingen ble våt. Trikset er jo å skylle godt og bruke produkter som salty/saltx (husker ikke helt). Capt. Morgan skrev for 17 timer siden: Mulig dette er et idiotisk spørsmål, men det får så være. Du som har arbeidet med hengere og utleie. Hvordan mener mener produsenter og utleiere at en skal ta av båten av en henger? Har sikkert mer erfaring med å sette ut og ta opp båt fra henger enn de fleste her siden jeg har hatt trailerbåter siden 2001. Båten står alstå på henger når jeg ikke bruker den så det blir mange sjøsettinger og opptakt i løpet av en sesong. Har ikke noe problem med å sjøsette en tung 21 foter bare ved å kjøre uti til vannet står opp til felgkanten. Men det krever en bra henger, jeg har en Svela og en Brenderup med superruller med max vekt på henholdsvis 2600 og 2500kg. Brenderup hengeren som brukes bare i saltvann har spylesett slik at slange kan kobles på. Spyler alltid felger og raskt over resten av hengeren etter at den har vært i saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 17.September.2023 Link til dette innlegget Svart 17.September.2023 Capt. Morgan skrev On 14.9.2023 at 21.41: Det elektriske er lett å ta bort når en rygger ut. (Så sant en ikke har de men kontakten helt bak) Verre med å få en 20 foter trygt på sjøen om akslingen ikke skal bli våt, jeg klarte ikke en gang 17 foteren min uten at akslingen ble våt. Trikset er jo å skylle godt og bruke produkter som salty/saltx (husker ikke helt). Største båten min er 19 fot og veier ca 900 kg når den sjøsettes og det går fint uten å drukne bremser og lager. Rygger ut så dekk blir vått, men bremsetromler holdes tørre. Bratt rampe er en fordel da båten fortere får oppdrift og stabiliserer seg bedre enn om den henger i lufta. Hengeren min (Easyline 1300) har ca 2 meter fra akselen til bakre kjølrulle og det gjør at kjølrulla kommer ganske langt bak uten at bremser må ut i vannet. Der er det verre med feks BK-hengeren som nesten ikke har overheng så de må lenger ut for å få god støtte for båten. Jeg har også en ekstra vinsj som kan brukes til å dra ned baugen hvis behov for å løfte akterenden der det er langgrunt. Denne brukes også for å få båten første biten bakover da kjølen har en skrå kant så båten må gå i motbakke første del av sjøsettingen. Vinsjen er montert nede på hengerramma fremme og så drar jeg stroppen bakover og under en kjølrulle og opp til fortøyningsfestet i baugen der jeg også fester den vanlige vinsjen (bruker karabinkrok til ekstravinsj da det ikke er plass til to vanlige vinsjkroker i fortøyningsøyet). Denne vinsjen er også praktisk å ha når jeg alene skal sette 900 kg båt på paller og bukk for bunnstoffing. Som nevnt over så er bratt rampe en fordel med tanke på å få sjøsatt (og tatt opp) uten å måtte rygge så langt at det blir våte bremser. Men bratt rampe kan også gi utfordringer for dem med tohjulstrekk eller bil med lite trekkraft. Ladehybriden min fikk stadig mindre trekkraft og da den var 6 år gammel og jeg skulle opp rampa med 1,2 tonn så gav jeg full gass og seig såvidt oppover. merket at dette var i grenseland og visste jo at batteriet blir bare dårligere for hvert år som går, så da byttet jeg bil før den båten skulle opp neste gang. Nå har jeg pickup med diesel og lavserie og rikelig med trekkraft. Trenger ikke å gi gass engang, tomgang og ut med clutchen så krabber den fint oppover med båt på slep. Min båthenger er fra 2008 og jeg har sikkert sjøsatt hvertfall 100 ganger med den og tatt opp ca like mange ganger og den fungerer fortsatt fint. Sikkert fordi jeg er nøye med å ikke drukne den i saltvann. Fikk noen bølger inn en gang fra passerende cabincruiser, men da tok jeg kort tid etter en liten dukkert i ferskvann for å skylle bort saltet og deretter kjøring for å tørke bort ferskvannet. Har kjørt mye med båthengeren min, blir som regel minst 1000 km hvert år, og et år ble det vel ca 3500 km. På fredag så jeg en som hentet båthengeren sin og hørte at der var det hjul som ble dratt bortover grusen, så jeg løp etter og bad ham stoppe og sa han antakelig hadde glemt å ta av håndbrekket på hengeren. Det viste seg at håndbrekket var av, så det var rett og slett en bremse som hang på. Gikk fint å rygge, men forover så kom han et stykke og så var det stopp på ene hjulet og det bare skled. Han sa han nok hadde vært litt langt uti med den, og her er det saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.September.2023 Link til dette innlegget Svart 17.September.2023 Som du beskriver får du et langt og bekymringsfritt liv med din båthenger. Flere bør merke seg denne oppskriften. Det er egentlig ganske enkelt og logisk. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 17.September.2023 Link til dette innlegget Svart 17.September.2023 50 minutes ago, Chiefengineer said: Flere bør merke seg denne oppskriften. Er det oppskriften "finne seg en skikkelig bratt båtrampe, for deretter å bytte bil til en firehjulstrekker med kraftig nok motor" du tenker på? :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Capt. Morgan Svart 17.September.2023 Link til dette innlegget Svart 17.September.2023 Nå sporer nok denne tråden her litt av, men jeg vil se om jeg har forstått dette med sjøsetting. Henger med langt overheng Bratt rampe Stor og god trekkbil Alle som ikke har dette og derfor får våte akslinger, er amatører? Sitér dette innlegget I Got What It Takes Link to post
Hulda Svart 17.September.2023 Link til dette innlegget Svart 17.September.2023 Det derre sporer vel litt av. Man kan heller si at alle som ikke skjønner at bart jern som dykkes i sjøvann ruster, har et kunnskapshull som med fordel kan fylles. Hvor vidt man er amatør eller ikke antas å være irrelevant. Har man båt som ikke passer med henger, rampe eller trekkvogn, så får det bli den enkeltes valg. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 17.September.2023 Link til dette innlegget Svart 17.September.2023 Uansett, kjører man til dekket blir vått, så er det alltid risiko for at felg og bremser også blir vått pga uforventede hekkbølger etc (og dersom man er alene er det vel rimelig vrient å beregne eksakt hvor man skal stoppe?) Trikset er vel å skylle godt med ferskvann og sørge for at ting tørker skikkelig opp før man parkerer hengeren. Det gjelder ganske universalt med det meste av metall som utsettes for sjøvann, det er ofte tilsvarende problemer f.eks. med fiskekroker. Å kjøre hengeren godt ned i ferskvann er sikkert beste måte å sørge for at det er godt nok skylt på, men det er jo ikke alltid at dét er en mulighet. (Nei, jeg har aldri brukt en båthenger og aner ikke hva jeg snakker om) :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Grand Banks jr Svart 17.September.2023 Link til dette innlegget Svart 17.September.2023 Jeg rygger ned så jeg får vann på felgen, men ikke i navet. Må uti så langt det lar seg gjøre for å ikke slå nedi akterenden på båten. Har tradisjonelle rullelager og har satt dem godt inn i fett. Har i tillegg lagt fett i koppen, samt fett på innsiden av det store lageret. Dette hindrer saltvann å trenge inn i selve lagrene hvis en bølge skulle komme. Innbiller jeg meg i alle fall. Skyller av uansett hver gang med ferskvann. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kallethekid Svart 17.September.2023 Link til dette innlegget Svart 17.September.2023 Det er også stor forskjell på båthengere. For eksempel har de hengere jeg selger vanntette hjullager og vanntette LED-lykter. Disse kan kjøres helt ut i vannet hvis man ønsker. Bremsene er ikke vanntette men kan spyles. Når det er sagt holder det nesten alltid å kjøre ut hengeren til gummien på hjulene. Dette er litt større hengere med et rullesystem som gjør at båten normalt ikke risikerer skader. Jeg tror mindre hengere med enklere rullesystem kan vara mer vanskelige å sjøsetting med uten at båten går ned i bunnen Sitér dette innlegget Link to post
svolp Svart 17.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2023 Takk igjen for tips og råd. Nå er første steg og få båthenger og båt hjem 60 mil. Jeg henter henger og båt med en stor biltralle på onsdag. Kan oppdatere her for morro skyld når båten er lastet på tilhenger. Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.September.2023 Link til dette innlegget Svart 17.September.2023 Capt. Morgan skrev for 13 timer siden: Nå sporer nok denne tråden her litt av, men jeg vil se om jeg har forstått dette med sjøsetting. Henger med langt overheng Bratt rampe Stor og god trekkbil Alle som ikke har dette og derfor får våte akslinger, er amatører? Har litt erfaring med samme båt, samme henger gjennom snart 20 år. Og den ene rampa vi har tilgang til er bare ei fjære. Som endrer seg år for år. Første årene var vinkelen fin, og jeg fikk satt ut og tatt opp båt på rundt tonnet uten hjelp. Senere år har vinkelen blitt slakkere og slakkere, og mer og mer av hengeren må uti for å få båt av og på. "rampa" ble utbedret til årests sesong, og duverden så mye lettere det ble å sette ut båten uten å sjøsette hengeren Og ja, jeg har måttet bytte hjullager. Utforming på henger har endel å si ja, en godt utformet vugge gjør det mye lettere spesielt å få opp båten er min erfaring Å ikke bruke bil med trekkraft nok for båtvekt + rampe må man vel kunne si er litt amatørmessig..? Gikk bra når jeg hadde Forester, men har ikke tatt sjansen med nåværede Corolla 4wd. Kjekt da med kompiser som har Hilux Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tobixen Svart 18.September.2023 Link til dette innlegget Svart 18.September.2023 Apropos kjøre for langt ut, og ikke ha god nok trekkraft - det finnes vel noen youtube-videoer av folk (amerikanere?) som har greid å miste hele trekkbilen på sjøen? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
svolp Svart 18.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2023 Da er det avreise på onsdag. Har ordnet meg en solid og praktisk tilhenger og har både bil og førerkort som gjør et jeg lovlig kan få den hjem. Hvordan tenker dere det er fordelaktig og laste tilhenger og båt? Motor mot draget på bilhenger eller motor mot bakparten av bilhenger? Når jeg løsner nesehjul på draget på båthenger går den i bakken men løftbar så tilhengeren med båten slik den er nå er slik det skal være. Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 18.September.2023 Link til dette innlegget Svart 18.September.2023 Jeg ville hatt akterenden av båten mot bilen, hvis ikke vil du få for mye vekt bak hjulene på hengeren du skal dra og denne vil bli ustabil å kjøre med. Sitér dette innlegget Link to post
Capt. Morgan Svart 18.September.2023 Link til dette innlegget Svart 18.September.2023 svolp skrev 55 minutter siden: Da er det avreise på onsdag. Har ordnet meg en solid og praktisk tilhenger og har både bil og førerkort som gjør et jeg lovlig kan få den hjem. Hvordan tenker dere det er fordelaktig og laste tilhenger og båt? Motor mot draget på bilhenger eller motor mot bakparten av bilhenger? Når jeg løsner nesehjul på draget på båthenger går den i bakken men løftbar så tilhengeren med båten slik den er nå er slik det skal være. Håper ikke dette kommer som to poster, jeg var visst nok uten internett førte gangen jeg trodde jeg publiserte denne. Dette er en så stor og tung henger at denne er tilgivelig på feil lasting. Om mulig så ville jeg satt båthengeren slikt at akslingen havnet mellom tredje og andre aksling på "trekk hengeren". Dette gjør også at du kan rygge "trekk hengeren" in under båthengeren og slikt sett måtte vinsje mindre, både på og av. Lar ikke dette seg gjøre så ville jeg satt båthengeren med motoren mot draget/trekk bil. Nå kjenner ikke jeg deg eller dine last sikrings ferdigheter så jeg tillater meg å komme med innspill i tilfelle du skulle trenge det☺️. Sikre båt hengeren med å stroppe fra akslingen og fremover, fra draget og bakover, samt at du stropper båten fast til "trekk hengeren". Dette vil gi deg mye større stabilitet og mindre heft om Vegvesenet skulle stoppe deg i kontroll. Lykke til👍☺️ Sitér dette innlegget I Got What It Takes Link to post
svolp Svart 19.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2023 Takk for svar. Jeg er god og stroppe så det skal bli sikkert. Tilhengerne jeg skal dra med veier 900 kg, båten med båthenger og motor ligger på rundt det samme. Fornuftig og "kjøre" henger under drag så det blir lite man må trekke opp på henger. Var også fornuftig å få motoren mot eget hengerfeste for å få trykk nok på kula. Siden hengeren er såpass stor og tung spiller det gjerne ingen trille? Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 19.September.2023 Link til dette innlegget Svart 19.September.2023 Kva blir høgda på ekvipasjen? Kanskje det er klokt å demontera lanternemasta? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 19.September.2023 Link til dette innlegget Svart 19.September.2023 Har hørt en kranfører som gjorde en jobb på jobben min at det er regler som sier at båter skal fraktes med baugen fram. Om det stemmer bør du følge det. Det er greit med vekt på kula, men pass på så det heller ikke blir for mye. Med den hengeren har du jo mulgheten for å få det akkurat som det skal være. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.September.2023 Link til dette innlegget Svart 19.September.2023 Jeg ville ha satt den med baugen fem og dratt den så langt det lar seg gjøre. Og deretter sjekket kuletrykket på bilhengeren, at vekten er greit plassert så den ikke er baktung. Blir den for baktung så har du vel ikke noe annet valg enn å snu den. Jeg går ut fra at du monterer hjulene på båthengeren først, så den lar seg rulle opp på bilhengeren? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
svolp Svart 19.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2023 Skal sjekke høyden 👌 Tenker også kanskje det er best med baugen frem så sant vektbalansen blir riktig. Da vil også vindskjermen ta i mot vinden slik den skal. Hadde håpet ha at jeg klarte og få på hjulet godt nok til at jeg kunne vinsje den på. Hvis ikke må jeg lage til noe provisorisk. Har 5 tonn EL vinsj på tilhengeren. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 19.September.2023 Link til dette innlegget Svart 19.September.2023 Capt. Morgan skrev On 14.9.2023 at 21.41: Det elektriske er lett å ta bort når en rygger ut. (Så sant en ikke har de men kontakten helt bak) Verre med å få en 20 foter trygt på sjøen om akslingen ikke skal bli våt, jeg klarte ikke en gang 17 foteren min uten at akslingen ble våt. Trikset er jo å skylle godt og bruke produkter som salty/saltx (husker ikke helt). Jeg har 23 fot med 250hk utenbordsmotor på. Rygger aldri lenger ned en at trommelen har god klaring til vannet. Greier man ikke å få båten opp da har man for dårlig henget/vinsj Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
tobixen Svart 19.September.2023 Link til dette innlegget Svart 19.September.2023 1 hour ago, Jon-Kåre said: Greier man ikke å få båten opp da har man for dårlig henget/vinsj Eller, som andre har nevnt, for slak utsettingsrampe. Hvor "utsettingsrampen" rett og slett kan være en strand. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart 19.September.2023 Link til dette innlegget Svart 19.September.2023 svolp skrev for 3 timer siden: Hadde håpet ha at jeg klarte og få på hjulet godt nok til at jeg kunne vinsje den på. Plukk av bremseskoene, så går nok hjulet greit på. Akseltappen ser jo uskadd ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
svolp Svart 19.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2023 index skrev for 5 timer siden: Plukk av bremseskoene, så går nok hjulet greit på. Akseltappen ser jo uskadd ut. God plan! Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Link to post
svolp Svart 20.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2023 Vell hjemme! 18 timer på farten ,100 mil og ca 5000kr fattigere så er tilhenger og båt hjemme. Tenk at jeg har tatt samme turen to(!) Ganger på 1 uke. Ugh... Lærdommen får bli at når ting er gammelt uten dokumentert vedlikehold i nyere tid så bør man gjerne ikke dra det over lange strekk. Jeg var heldig tross alt. Hjulet fikk jeg ikke på da resten var så rustent at når bergningsbil har satt tilhenger i fra seg har resten knekt og bøyd seg. Dem hadde riktignok truck så de løftet henger og båt på biltrallen så det var flott. I morgen skal jeg ta den av enten emd hjuldolly eller lage til noe plank den kan skli på. Eg ser.. Lasting ble ikke optimalt pga lengde på båthenger men det måtte bli sånn. Jeg merket på vei bort at biltrallen var såpass fremtung på kula at jeg hadde dårlig veigrep på forhjula. Derfor turte jeg ikke å plassere motoren på kula med fare for å få enda dårligere veigrep med mere vekt. Opp til 85 km/t var den stabil og fin, når jeg bikka 90 begynte det å bli bevegelse i tilhengeren så den ble nok lovlig baktung tross alt så holdt meg i 80 km/t hele veien hjem. Nå er det kveld. 😴 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.