Jump to content

Hjulet på båthengeren datt av..


svolp

Recommended Posts

15 minutes ago, Hulda said:

Sånn går det når du kjører hengerhjula ned i sjøen. Helt normalt, ikke noe å lure på.

 

Det er vel normalen når båten skal av og på henger?  Hvordan forhindrer man dette?  Spyle med ferskvann etter hver saltvannstur?  Kjøre hengeren ned på en ferskvannsrampe etter hver tur i saltvann?  Bruk & kast?

 

Jeg irriterer meg forøvrig også over økende mengde rust på det meste av ståloverflater på min båt - later til at sol, stadig sprøyting av sjøvann og mangel på regelmessig ferskvannsspyling fører til at rustmengden som man normalt ser på ti år i Oslofjorden dukker opp ila bare en sesong i Middelhavet.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Topic er endret. Så er det hjullageret som har delt seg som gjorde at bremsetrommel fulgte med felgen? Har ikke bilde av felgen men selve bremsetrommel sitter fast i felgen sammen med hjulboltene.

 

Er redd at det du ser på bildet er slått skeivt når det reiser i bakken så lurer litt på å bytte hele akslingen. Tanker?

 

Forøvrig er tilhengeren 29 år gammel og tidligere eier sa at den var så som så, men desverre står nå tilhenger og båt 60 mil unna med en liten brist i rammen når hjulet dro løs beslaget til skjermen.

 

Henter alt med stor biltralle over helgen og får det hjem. 

Link to post
Share on other sites

Her mangler både mutter og låsesplint, har disse løsnet? Da ramler trommel rett av. Kan også være kombinasjon av tørre rustne lager med slark som har blitt så varmt at mutter har sprekt. Disse med koniske lager skal strammes med moment og ettertrekkes ved behov, hvis ikke får du enten for høyt press på lager eller slark. Begge fører til havari. Skal også være godt innsauset i fett og med pakning på baksiden. Er alt dette ok så varer lagrene en god stund, selv om du rygger ut i saltvann. Det er selvfølgelig lurt å stoppe før tromler går under om rampa og båt/hengerkombinasjon tillater det, men jeg bytter heller hjullager 2-3. hvert år enn å skade båten om jeg er i tvil. 

Link to post
Share on other sites

Her ville jeg kjøpt ny aksel. Med den alderen og det faktumet at dette skjedde i fart så er nok det tryggest, her kan det være mange skulte feil som kan resultere i lignende hendelser. Bytte aksel er også veldig enkelt, tok meg ca 30 min fra jeg plukket den opp nede ved innkjøringen til tomta vår.

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 1 time siden:

 

Det er vel normalen når båten skal av og på henger?  Hvordan forhindrer man dette?  Spyle med ferskvann etter hver saltvannstur?  Kjøre hengeren ned på en ferskvannsrampe etter hver tur i saltvann?  Bruk & kast?

 

Jeg irriterer meg forøvrig også over økende mengde rust på det meste av ståloverflater på min båt - later til at sol, stadig sprøyting av sjøvann og mangel på regelmessig ferskvannsspyling fører til at rustmengden som man normalt ser på ti år i Oslofjorden dukker opp ila bare en sesong i Middelhavet.

Det er mulig at mange ser på det å dykke det elektriske, bremser og nav under vann som normalt og greit. Men man må betale for det. Jeg har jobbet i et foretak som leide ut slike hengere. Hver høst var det bare å plukke alt fra hverandre og redde det som var mulig å redde. Vi ga vel opp å leie ut hengere med brems, ble for mye reparasjoner.

Link to post
Share on other sites

svolp skrev 1 time siden:

Er redd at det du ser på bildet er slått skeivt når det reiser i bakken så lurer litt på å bytte hele akslingen. Tanker?

 

Neppe,det eneste som har blitt skeivt er ankerplata til bremsen.
Ville tatt av hjullagret for å se hvordan akseltapen ser ut og er den grei så er det bare inn med nytt lager 
Noe annet er bare tullete da ny aksel koster mye i forhold til verdien på hengeren.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 10 minutter siden:

Det er mulig at mange ser på det å dykke det elektriske, bremser og nav under vann som normalt og greit. Men man må betale for det. Jeg har jobbet i et foretak som leide ut slike hengere. Hver høst var det bare å plukke alt fra hverandre og redde det som var mulig å redde. Vi ga vel opp å leie ut hengere med brems, ble for mye reparasjoner.

 


Det elektriske er lett å ta bort når en rygger ut. (Så sant en ikke har de men kontakten helt bak) Verre med å få en 20 foter trygt på sjøen om akslingen ikke skal bli våt, jeg klarte ikke en gang 17 foteren min uten at akslingen ble våt. Trikset er jo å skylle godt og bruke produkter som salty/saltx (husker ikke helt).

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

sailorboy skrev 2 minutter siden:

Hvordan kan det ha seg at "over there" så kjøres hele hengeren under vann uten at et øyenbryn løftes. Ser ut til å tåle sjøvannet både henger og hjul oppheng.

De kjører til og med bilene uti, om det jeg ser på YouTube stemmer da. Har til og med sett de som kjører bilen ut først😂😂😂 

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

Capt. Morgan skrev 18 minutter siden:

 


Det elektriske er lett å ta bort når en rygger ut. (Så sant en ikke har de men kontakten helt bak) Verre med å få en 20 foter trygt på sjøen om akslingen ikke skal bli våt, jeg klarte ikke en gang 17 foteren min uten at akslingen ble våt. Trikset er jo å skylle godt og bruke produkter som salty/saltx (husker ikke helt).

Jasså, du plukker av strømtilførselen helt tilbake til forkant av hengere? Den gangen jeg jobbet med det, var regelverket slik at kablingen skulle være permanent klipset fast med stikk bak på hengeren. Mulig det er lov med skjøteledning nå.

Link to post
Share on other sites

sailorboy skrev 23 minutter siden:

Hvordan kan det ha seg at "over there" så kjøres hele hengeren under vann uten at et øyenbryn løftes. Ser ut til å tåle sjøvannet både henger og hjul oppheng.

 

Ofte ferskvann eller brakkvann der borte.

 

Min båthenger fra 2010 er fortsatt god som ny, men har vært forsiktig da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 35 minutter siden:

Neppe,det eneste som har blitt skeivt er ankerplata til bremsen.
Ville tatt av hjullagret for å se hvordan akseltapen ser ut og er den grei så er det bare inn med nytt lager 
Noe annet er bare tullete da ny aksel koster mye i forhold til verdien på hengeren.

Takk for tips. Mvh Kenneth 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 20 minutter siden:

Jasså, du plukker av strømtilførselen helt tilbake til forkant av hengere? Den gangen jeg jobbet med det, var regelverket slik at kablingen skulle være permanent klipset fast med stikk bak på hengeren. Mulig det er lov med skjøteledning nå.

Klart jeg gjør det, ser mange andre som også har gjort det. Jeg satte kontakten så langt frem at den ikke havnet i sjøen, funker enda bedre om en får løftet den litt opp. Var faktisk ikke klar over at det var en regelverk som sa at kontakten måtte stå bakerst. 

 

Mulig dette er et idiotisk spørsmål, men det får så være. Du som har arbeidet med hengere og utleie. Hvordan mener mener produsenter og utleiere at en skal ta av båten av en henger?

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

Capt. Morgan skrev 1 minutt siden:

Mulig dette er et idiotisk spørsmål, men det får så være. Du som har arbeidet med hengere og utleie. Hvordan mener mener produsenter og utleiere at en skal ta av båten av en henger?

 

De gangene jeg var og sjøsatte båter, eller tok dem opp, greide jeg å få det til uten å rygge bremsen nedi vannet. Og vi håndterte kun landstedbåter opp til 15 fot. Hvorfor ikke andre får det til, kan jeg ikke svare for. Jeg bare reparerte utleiehengere. Veldig ofte kunne vi vaske delene i ferskvann og smøre opp. 

 

Vi laget også en marinahenger der hjul og hydraulikk ble kjørt under. Der hadde hjulene glidelagre som ble hyppig smurt med vannfast fett. Ikke noe problem.

 

Men som jeg skrev, rygges lagre og bremser ned i sjøvann, så må man på en eller annen måte betale for det. Enten hyppig 'service' eller havari. 

 

Når det gjelder denne hengeren, ville jeg plukket delene av tappene og sett om f.eks. Biltema har deler. Eller en av de andre billigbutikkene. Lagrene på hengeren til TS ser ut til å ha rustet helt fast. Vi brukte hammer, meisel og vinkelsliper for å demontere. Kan ikke huske at vi noen gang trengte å bytte en hel aksling, eller akseltapper. 

Link to post
Share on other sites

svolp skrev for 3 timer siden:

Er redd at det du ser på bildet er slått skeivt når det reiser i bakken så lurer litt på å bytte hele akslingen. Tanker?

Jeg tenker at så lenge akseltappen ikke er bøyd så trenger du ikke å bytte aksel. Her ser det ikke ut som om det er tappen som har tatt støyten, men bremseskjoldet. Så sant du klarer å rette det godt nok til at du får montert bremsene uten at skoene subber i tromlene så bør det gå greit. En annen forutsetning er at gjengene på akseltappen er intakt. 

 

Når jeg zoomer inn på bildet ditt, så ser det ut som om alt er rustent, inkludert rullene i hjullageret. Dette er jo et konisk rullelager, det har ruller og ikke kuler. 

Bthenger-hjullager.jpg.1f935c8ed210926770ee1d45ed53badb.jpg

 

De gamle lagerrestene er det uansett ikke noe problem å få av. Bruk et smergelpapir og fjern all rust fra akseltappen før du begynner å trekke av innerringene, da slipper du at de skjærer seg når du skal ha dem av. Skjærebrenner og vinkelsliper er kjekke verktøy til slikt. 

 

Lagt til:

Til min henger (som hadde vært lånt bort uten min kjennskap og kjørt i sjøen) fikk jeg tak i nye lager, bremsesko, bremsewire osv. hos vår lokale Bilxtra forhandler. De har bygget seg opp med et godt lager av reservedeler til de fleste kurante hengere. Innmaten i ditt hengerhjul ser helt likt ut som hos meg. 

 

Link to post
Share on other sites

2006-modell Brenderup båthenger med Knott aksel/bremser. Bremsebåndet hadde forlatt skoen sin :giggle:

Så ble en liten reparasjon.

 

bthenger_ragnar.jpg.3643d466acc80a19482e46f60e5d1d71.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Teerex said:

 

Ofte ferskvann eller brakkvann der borte.

 

Min båthenger fra 2010 er fortsatt god som ny, men har vært forsiktig da.

Solgte båt og henger i høst fra 2002, hengeren ser ut som ny og har stått lagret i varm hall. kun brukt den to ganger. skiftet lager og brukt en gang etter dette. kjører til vannstand er under lagrene. Grundig ferskvannsspyling etterpå.  Samme med opplagshengeren jeg har i naustet, men der er jeg ikke så nøye med at lagrene kommer under. men den kjøres jo ikke. Ikke en rustflekk på den hengeren heller.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ser ut som at låsemutter har løsnet. Det skal den ikke. Jeg bruker mutter som jeg sikrer med gjennomgående stift / splittstift.

 

Hengeren til sønnen min var så dårlig som din ser ut. Brukes egentlig bare som opplagshenger. 

 

Jeg kjøpte hjullager, fett og ny låsemutter på Nettotrailer. De hjalp meg å få rette hjullager ved at jeg målte med skyvelære de ulike diametrene og tykkelsene.

 

Fikk av de gamle lagrene. Jeg måtte være hardhendt med den ene ringen, så den kappet jeg med vinkelsliper med kappskive. Pusset akseltappene med smergel for å kunne gli inn nye lagerringer,  la godt med fett inn i de nye lagrene. La ekstra fett som beskytter mot vann-inntregning. Og monterte sammen. 

 

Var nøye med å låse godt med mutter og splittring 

 

Fungerer flott nå. 

 

Tror dette skal gå godt for deg. 

 

Jeg rygger ikke lenger ned enn at saltvannet ikke kommer inn i navet. Det går bra for mine båter.

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...