Jump to content

Hjulet på båthengeren datt av..


svolp

Recommended Posts

Capt. Morgan skrev for 18 timer siden:

 


Det elektriske er lett å ta bort når en rygger ut. (Så sant en ikke har de men kontakten helt bak) Verre med å få en 20 foter trygt på sjøen om akslingen ikke skal bli våt, jeg klarte ikke en gang 17 foteren min uten at akslingen ble våt. Trikset er jo å skylle godt og bruke produkter som salty/saltx (husker ikke helt).

 

Capt. Morgan skrev for 17 timer siden:

Mulig dette er et idiotisk spørsmål, men det får så være. Du som har arbeidet med hengere og utleie. Hvordan mener mener produsenter og utleiere at en skal ta av båten av en henger?

 

Har sikkert mer erfaring med å sette ut og ta opp båt fra henger enn de fleste her siden jeg har hatt trailerbåter siden 2001. Båten står alstå på henger når jeg ikke bruker den så det blir mange sjøsettinger og opptakt i løpet av en sesong. Har ikke noe problem med å sjøsette en tung 21 foter bare ved å kjøre uti til vannet står opp til felgkanten. Men det krever en bra henger, jeg har en Svela og en Brenderup med superruller med max vekt på henholdsvis 2600 og 2500kg. Brenderup hengeren som brukes bare i saltvann har spylesett slik at slange kan kobles på. Spyler alltid felger og raskt over resten av hengeren etter at den har vært i saltvann.

Link to post
Capt. Morgan skrev On 14.9.2023 at 21.41:

Det elektriske er lett å ta bort når en rygger ut. (Så sant en ikke har de men kontakten helt bak) Verre med å få en 20 foter trygt på sjøen om akslingen ikke skal bli våt, jeg klarte ikke en gang 17 foteren min uten at akslingen ble våt. Trikset er jo å skylle godt og bruke produkter som salty/saltx (husker ikke helt).

Største båten min er 19 fot og veier ca 900 kg når den sjøsettes og det går fint uten å drukne bremser og lager.

 

Rygger ut så dekk blir vått, men bremsetromler holdes tørre. Bratt rampe er en fordel da båten fortere får oppdrift og stabiliserer seg bedre enn om den henger i lufta. Hengeren min (Easyline 1300) har ca 2 meter fra akselen til bakre kjølrulle og det gjør at kjølrulla kommer ganske langt bak uten at bremser må ut i vannet. Der er det verre med feks BK-hengeren som nesten ikke har overheng så de må lenger ut for å få god støtte for båten.

 

Jeg har også en ekstra vinsj som kan brukes til å dra ned baugen hvis behov for å løfte akterenden der det er langgrunt. Denne brukes også for å få båten første biten bakover da kjølen har en skrå kant så båten må gå i motbakke første del av sjøsettingen. Vinsjen er montert nede på hengerramma fremme og så drar jeg stroppen bakover og under en kjølrulle og opp til fortøyningsfestet i baugen der jeg også fester den vanlige vinsjen (bruker karabinkrok til ekstravinsj da det ikke er plass til to vanlige vinsjkroker i fortøyningsøyet). Denne vinsjen er også praktisk å ha når jeg alene skal sette 900 kg båt på paller og bukk for bunnstoffing.

 

Som nevnt over så er bratt rampe en fordel med tanke på å få sjøsatt (og tatt opp) uten å måtte rygge så langt at det blir våte bremser. Men bratt rampe kan også gi utfordringer for dem med tohjulstrekk eller bil med lite trekkraft. Ladehybriden min fikk stadig mindre trekkraft og da den var 6 år gammel og jeg skulle opp rampa med 1,2 tonn så gav jeg full gass og seig såvidt oppover. merket at dette var i grenseland og visste jo at batteriet blir bare dårligere for hvert år som går, så da byttet jeg bil før den båten skulle opp neste gang. Nå har jeg pickup med diesel og lavserie og rikelig med trekkraft. Trenger ikke å gi gass engang, tomgang og ut med clutchen så krabber den fint oppover med båt på slep.

 

Min båthenger er fra 2008 og jeg har sikkert sjøsatt hvertfall 100 ganger med den og tatt opp ca like mange ganger og den fungerer fortsatt fint. Sikkert fordi jeg er nøye med å ikke drukne den i saltvann. Fikk noen bølger inn en gang fra passerende cabincruiser, men da tok jeg kort tid etter en liten dukkert i ferskvann for å skylle bort saltet og deretter kjøring for å tørke bort ferskvannet.

 

Har kjørt mye med båthengeren min, blir som regel minst 1000 km hvert år, og et år ble det vel ca 3500 km.

 

På fredag så jeg en som hentet båthengeren sin og hørte at der var det hjul som ble dratt bortover grusen, så jeg løp etter og bad ham stoppe og sa han antakelig hadde glemt å ta av håndbrekket på hengeren. Det viste seg at håndbrekket var av, så det var rett og slett en bremse som hang på. Gikk fint å rygge, men forover så kom han et stykke og så var det stopp på ene hjulet og det bare skled. Han sa han nok hadde vært litt langt uti med den, og her er det saltvann.

Link to post

Uansett, kjører man til dekket blir vått, så er det alltid risiko for at felg og bremser også blir vått pga uforventede hekkbølger etc (og dersom man er alene er det vel rimelig vrient å beregne eksakt hvor man skal stoppe?)

 

Trikset er vel å skylle godt med ferskvann og sørge for at ting tørker skikkelig opp før man parkerer hengeren.  Det gjelder ganske universalt med det meste av metall som utsettes for sjøvann, det er ofte tilsvarende problemer f.eks. med fiskekroker.  Å kjøre hengeren godt ned i ferskvann er sikkert beste måte å sørge for at det er godt nok skylt på, men det er jo ikke alltid at dét er en mulighet.

 

(Nei, jeg har aldri brukt en båthenger og aner ikke hva jeg snakker om) :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg rygger ned så jeg får vann på felgen, men ikke i navet. Må uti så langt det lar seg gjøre for å ikke slå nedi akterenden på båten.

 

Har tradisjonelle rullelager og har satt dem godt inn i fett. Har i tillegg lagt fett i koppen, samt fett på innsiden av det store lageret. Dette hindrer saltvann å trenge inn i selve lagrene hvis en bølge skulle komme. Innbiller jeg meg i alle fall. 

 

Skyller av uansett hver gang med ferskvann.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det er også stor forskjell på båthengere. For eksempel har de hengere jeg selger vanntette hjullager og vanntette LED-lykter. Disse kan kjøres helt ut i vannet hvis man ønsker. Bremsene er ikke vanntette men kan spyles. Når det er sagt holder det nesten alltid å kjøre ut hengeren til gummien på hjulene. Dette  er litt større hengere med et rullesystem som gjør at båten normalt ikke risikerer skader. Jeg tror mindre hengere med enklere rullesystem kan vara mer vanskelige å sjøsetting med uten at båten går ned i bunnen 

Link to post
Capt. Morgan skrev for 13 timer siden:

Nå sporer nok denne tråden her litt av, men jeg vil se om jeg har forstått dette med sjøsetting. 

  • Henger med langt overheng
  • Bratt rampe
  • Stor og god trekkbil

Alle som ikke har dette og derfor får våte akslinger, er amatører?

 

Har litt erfaring med samme båt, samme henger gjennom snart 20 år.   Og den ene rampa vi har tilgang til er bare ei fjære.  Som endrer seg år for år.
Første årene var vinkelen fin, og jeg fikk satt ut og tatt opp båt på rundt tonnet uten hjelp.  Senere år har vinkelen blitt slakkere og slakkere, og mer og mer av hengeren må uti for å få båt av og på.

"rampa" ble utbedret til årests sesong, og duverden så mye lettere det ble å sette ut båten uten å sjøsette hengeren :lol:

Og ja, jeg har måttet bytte hjullager.

 

Utforming på henger har endel å si ja, en godt utformet vugge gjør det mye lettere spesielt å få opp båten er min erfaring


Å ikke bruke bil med trekkraft nok for båtvekt + rampe må man vel kunne si er litt amatørmessig..? :giggle:

Gikk bra når jeg hadde Forester, men har ikke tatt sjansen med nåværede Corolla 4wd.  Kjekt da med kompiser som har Hilux :giggle:

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Da er det avreise på onsdag. Har ordnet meg en solid og praktisk tilhenger og har både bil og førerkort som gjør et jeg lovlig kan få den hjem.

 

Hvordan tenker dere det er fordelaktig og laste tilhenger og båt?

 

Motor mot draget på bilhenger eller motor mot bakparten av bilhenger?

 

Når jeg løsner nesehjul på draget på båthenger går den i bakken men løftbar så tilhengeren med båten slik den er nå er slik det skal være.

 

 

 

Mvh Kenneth 

Screenshot_20230918-211449.png

IMG_20230913_171259549_HDR.jpg

Link to post
svolp skrev 55 minutter siden:

Da er det avreise på onsdag. Har ordnet meg en solid og praktisk tilhenger og har både bil og førerkort som gjør et jeg lovlig kan få den hjem.

 

Hvordan tenker dere det er fordelaktig og laste tilhenger og båt?

 

Motor mot draget på bilhenger eller motor mot bakparten av bilhenger?

 

Når jeg løsner nesehjul på draget på båthenger går den i bakken men løftbar så tilhengeren med båten slik den er nå er slik det skal være.

 

 

Håper ikke dette kommer som to poster, jeg var visst nok uten internett førte gangen jeg trodde jeg publiserte denne. 

 

Dette er en så stor og tung henger at denne er tilgivelig på feil lasting. Om mulig så ville jeg satt båthengeren slikt at akslingen havnet mellom tredje og andre aksling på "trekk hengeren". Dette gjør også at du kan rygge "trekk hengeren" in under båthengeren og slikt sett måtte vinsje mindre, både på og av. Lar ikke dette seg gjøre så ville jeg satt båthengeren med motoren mot draget/trekk bil.

 

Nå kjenner ikke jeg deg eller dine last sikrings ferdigheter så jeg tillater meg å komme med innspill i tilfelle du skulle trenge det☺️. Sikre båt hengeren med å stroppe fra akslingen og fremover, fra draget og bakover, samt at du stropper båten fast til "trekk hengeren". Dette vil gi deg mye større stabilitet og mindre heft om Vegvesenet skulle stoppe deg i kontroll. 

 

Lykke til👍☺️

I Got What It Takes 

Link to post

Takk for svar. Jeg er god og stroppe så det skal bli sikkert. 

 

Tilhengerne jeg skal dra med veier 900 kg, båten med båthenger og motor ligger på rundt det samme.

 

Fornuftig og "kjøre" henger under drag så det blir lite man må trekke opp på henger. Var også fornuftig å få motoren mot eget hengerfeste for å få trykk nok på kula.

 

Siden hengeren er såpass stor og tung spiller det gjerne ingen trille?

 

Mvh Kenneth 

Link to post

Jeg ville ha satt den med baugen fem og dratt den så langt det lar seg gjøre. Og deretter sjekket kuletrykket på bilhengeren, at vekten er greit plassert så den ikke er baktung. Blir den for baktung så har du vel ikke noe annet valg enn å snu den. 

 

Jeg går ut fra at du monterer hjulene på båthengeren først, så den lar seg rulle opp på bilhengeren?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Capt. Morgan skrev On 14.9.2023 at 21.41:

 


Det elektriske er lett å ta bort når en rygger ut. (Så sant en ikke har de men kontakten helt bak) Verre med å få en 20 foter trygt på sjøen om akslingen ikke skal bli våt, jeg klarte ikke en gang 17 foteren min uten at akslingen ble våt. Trikset er jo å skylle godt og bruke produkter som salty/saltx (husker ikke helt).

Jeg har 23 fot med 250hk utenbordsmotor på. Rygger aldri lenger ned en at trommelen har god klaring til vannet. Greier man ikke å få båten opp da har man for dårlig henget/vinsj

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Vell hjemme! 18 timer på farten ,100 mil og ca 5000kr fattigere så er tilhenger og båt hjemme.

 

Tenk at jeg har tatt samme turen to(!) Ganger på 1 uke. Ugh...

Lærdommen får bli at når ting er gammelt uten dokumentert vedlikehold i nyere tid så bør man gjerne ikke dra det over lange strekk. Jeg var heldig tross alt.

 

Hjulet fikk jeg ikke på da resten var så rustent at når bergningsbil har satt tilhenger i fra seg har resten knekt og bøyd seg.

 

Dem hadde riktignok truck så de løftet henger og båt på biltrallen så det var flott. I morgen skal jeg ta den av enten emd hjuldolly eller lage til noe plank den kan skli på. Eg ser..

 

Lasting ble ikke optimalt pga lengde på båthenger men det måtte bli sånn. Jeg merket på vei bort at biltrallen var såpass fremtung på kula at jeg hadde dårlig veigrep på forhjula. Derfor turte jeg ikke å plassere motoren på kula med fare for å få enda dårligere veigrep med mere vekt.

 

IMG_20230920_145909512_HDR.jpg.ed0dae930c64b8960e871f144006267b.jpg

 

Opp til 85 km/t var den stabil og fin, når jeg bikka 90 begynte det å bli bevegelse i tilhengeren så den ble nok lovlig baktung tross alt så holdt meg i 80 km/t hele veien hjem.

 

Nå er det kveld. 😴

 

 

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...