Jump to content

Hjulet på båthengeren datt av..


svolp

Recommended Posts

Nå har jeg vært en tur nordpå og hjulpet mine foreldre med å få en 17 fots Rana satt bort for vinteren - og for første gang noensinne har jeg fått noe erfaring med konseptet "båthenger".  Det var ikke langt vi skulle med hengeren, et par titalls meter fra sjøen og opp i naustet.  Jeg antar at det er mange år siden hengeren noensinne har vært på en offentlig bilvei.  La oss ta for oss sjekklisten ...

 

On 9/17/2023 at 11:07 AM, Capt. Morgan said:

 

  • Henger med langt overheng
  • Bratt rampe
  • Stor og god trekkbil

Alle som ikke har dette og derfor får våte akslinger, er amatører?

Hjulene på hengeren var absolutt helt bakerst på hengeren.

 

Rampen eksisterte ikke.  Dette var typisk nordnorsk "fjære", først og fremst sten av ulik størrelse, ispedd litt tang og tare.

 

En ATV ble brukt som trekkbil, og den greide på et punkt å grave seg relativt dypt ned før vi fikk tatt av hengeren og løst opp i dette.

 

Hengeren ble kjørt ned helt til bakre dekk på trekkbilen ble vått.

 

Om det var mulig å få båten på rampa uten å kjøre så langt ned at saltvannet dekket bakhjulene på hengeren?  Nei, det tror jeg bestemt ikke.   Til tross for at bakhjulene var godt neddi vannet måtte vi være fire personer til å løfte baugen på plass før vi kunne begynne å vinsje (og jeg måtte utti så vannet rakk meg til lårene for å få kontroll på båten).

 

Min stefar mente bestemt at mekanikken var laget for å tåle saltvannsskylling.  Jeg håper han har rett i det, noe ferskvann for å skylle hjulene med hadde vi heller ikke tilgjengelig.  Jeg er litt i tvil, men allikevel - jeg regner med at hengeren hadde vært brukt før på samme vis, og hjulene gikk rundt.  Det var verre med selve hengerfestet, det var antageligvis en smule rustent og ville ikke låse seg rundt tilhengerfestet til ATV'en.  En person måtte stå oppå kula for at ikke hengeren skulle løsne under turen.

 

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Det var akkurat passe med HMS i den siste posten @tobixen :lol:

 

Jeg var ned en gang og dro opp en Herwa 16 på en rampe i Lillesand, og den var så bratt og glatt at vi måtte sitte 2 personer på panseret. 

 

Heath and safety experts :giggle:

 

Kjøttvekt er kjøttvekt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Capt. Morgan skrev On 17.9.2023 at 11.07:

Nå sporer nok denne tråden her litt av, men jeg vil se om jeg har forstått dette med sjøsetting. 

  • Henger med langt overheng
  • Bratt rampe
  • Stor og god trekkbil

Alle som ikke har dette og derfor får våte akslinger, er amatører?

Du har fått med de 3 punktene jeg oppgav som viktige faktorer for vellykket sjøsetting og opptak med tørre bremser og hjullager.

 

Men jeg mener ikke dermed at man nødvendigvis er amatør om man ikke følger punktene mine helt og dermed får våte akslinger slik du driver i ditt ledende spørsmål.

 

Det er ikke alltid man har tilgang på feks den riktige rampa.

 

Av de ca 23 stedene jeg har sjøsatt eller tatt opp båt er det feks endel steder det ikke er bratt rampe, men feks sandstrand eller blanding av fjell og jord uten optimal stigning.

 

Utformingen av båten har også mye å si og kan gjøre ting enklere eller vanskeligere.

 

Ramper som går over til brådypt ved 10 cm dybde er det optimale, men med varierende vannstand blir det trøbbel på andre vannstanden med denne løsningen og stoppkanten som da kan gå mot kjølen.

Link to post

Man får inntrykk fra enkelte her at sjøsetting med tørre aksler er tilnærmet umulig. Her er et bilde jeg tok på onsdag da jeg sjøsatte 15 fots båt uten å drukne akslinger. Betongrampa fortsetter i samme stigning til det er ca en meter dypt. Båten går vel ca 40 cm nedi vannet på det meste, mens dybde der er ca det dobbelte, så gode marginer selv om bildet er tatt på ca det mest "kritiske" punktet av sjøsetting.

20230920_171138.jpg

Link to post
19 fot skrev for 4 timer siden:

Man får inntrykk fra enkelte her at sjøsetting med tørre aksler er tilnærmet umulig. Her er et bilde jeg tok på onsdag da jeg sjøsatte 15 fots båt uten å drukne akslinger. Betongrampa fortsetter i samme stigning til det er ca en meter dypt. Båten går vel ca 40 cm nedi vannet på det meste, mens dybde der er ca det dobbelte, så gode marginer selv om bildet er tatt på ca det mest "kritiske" punktet av sjøsetting.

 

 

Det meste handler om båtens bæring akter, skrogfasong, og om motorens vekt.

Funker fint med min 18 foter og 170 kg motor, siden båten har god bredde bak, men allikevel relativt dyp v-bunn.

Men det er nok helt i grenseland. Kjører ned til såvidt vann på felgen.

 

hstoppsett.jpg.47eb54825b779509a5dc87ebf7a0e9e6.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
J-Å skrev 37 minutter siden:

Det må være mulig å finne en smart løsning på det problemet.

Jeg har pellet ut bremsene og satt inn tette hjullagre. 

Om det er smart kan jo diskuteres men det fungerer jo fint. 

Er bare å plaske shiten uti og vinsjen er blitt til pynt

Hører med til historien att hengeren brukes bare frem og tilbake til havnen som ligger 1 km unna i en 30 sone.

Lysa da? Jo koblet i kontakten i 2010 eller noe og da røyk det en sikring bak hanskerommet.
Det ble ganske mye styr så siden da har kontakten ikke vært i.
 

Uansett så er jeg ferdig med båthengere da båten ble solgt i fjor høst.
Hengeren ble solgt på rot i sommer som den sto.
Vurderte å sette den i stand før salg men siden markedet for gammal shit er sterkt lot jeg andre overta moroa.

Så nå må jeg tilbake til å ha båt stående på land i havnen under vinteropplag.

 

 

 

 

 

 

Link to post
19 fot skrev for 10 timer siden:

Man får inntrykk fra enkelte her at sjøsetting med tørre aksler er tilnærmet umulig. Her er et bilde jeg tok på onsdag da jeg sjøsatte 15 fots båt uten å drukne akslinger.

Nå har du en henger med en del overheng bakover, noe som naturlig nok gjør det enklere å unngå våte aksler. Kjøpte akkurat en liten henger der hjulene er plassert så og si helt i enden. Da må nok felgene dessverre få kjenne litt på elementene. Slipper heldigvis utfordringen med bremser, men ser jo for meg at felgene blir rimelig våte, gjerne akslingene også, alt etter rampen som blir brukt. Hengeren skal selvsagt spyles grundig etter hver sjøsetting, og gjerne sprayes over med lanolin der det trengs i tillegg. 

Henger.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...