PanzerHans Startet 15.September.2023 Link til dette innlegget Startet 15.September.2023 Jeg har 2 "nyinnkjøpte" VHF-antrenner fra Glomex (bevisstløse kjøp direkte i butikken). En som jeg kjøpte for 2 år siden (RA109, stålpisk), og en som jeg kjøpte i år i glassfiber (aner ikke modellnavn). Den siste var tiltenkt Raymarine AIS700, men lar seg ikke sende ut på. AIS måler VSWR til 3 på begge men leverer error på sending (mottak funker helt fint). Ved normal radiosjekk, til Kystradioen, så får jeg sterk og klar tilbakemelding. Jeg vet at 3 er elendig, så noe galt må jeg ha gjort. Kabelen er 12 meter (RG8x). Mistenker at problemet ligger i overgangen mellom kabel og antenne, men jeg har renset og styrt uten at det blir noe særlig bedre. Er det noen triks i ludo for å få dette ordentlig? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 15.September.2023 Link til dette innlegget Svart 15.September.2023 Sjekk kabelen inn i antenna. Den var løs på min Glomex. Ble en annen verden når den ble dyttet på plass! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
PanzerHans Svart 15.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2023 Da tenker du på det stykket som skal skrues fast fra kabelen inn i antennen? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 15.September.2023 Link til dette innlegget Svart 15.September.2023 PanzerHans skrev 2 minutter siden: Da tenker du på det stykket som skal skrues fast fra kabelen inn i antennen? Ja, den løsnet hos meg. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
LI4000 Svart 16.September.2023 Link til dette innlegget Svart 16.September.2023 Jeg har AIS klasse A, den sender med litt høyere effekt - uten at det skal være veldig stor forskjell i denne sammenheng. Jeg logger AIS-trafikk som mottas hos Kystverket og i tillegg har jeg sett på NAIS; med VHF Glomex-antennene så hadde jeg høy SWR og i tillegg mottok AIS-kjeden til Kystverket/Nais rundt hvert 5-10 minutt. Med antenne fra Comrod (som er ment for yrkesfartøy) så mottar jeg hele tiden (feks på Nais vises denne hvert minutt). Jeg har prøvd flere antenner fra Glomex, og har ikke skiftet coax-antenne. Glomex har forskjellige antenner, i spesifikasjonene for de såkalte «VHF antenne»’ene så er det utenfor frekvensene for AIS, så de har egne antenner som er for AIS (de passer ikke for meg). Så min løsning ble å gå for Comrod-antenne istedenfor Glomex. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.September.2023 Link til dette innlegget Svart 16.September.2023 Egen antenne beregnet på AIS er nok bare marginalt bedre enn en standard VHF-antenne. Jeg kjøpte for 4 - 5 år siden en Glomex RA 109 stålpisk VHF-antenne og koblet på et SWR instrument. Jeg husker ikke måleresultatet, men det var egentlig helt greit. Så kuttet jeg av litt og litt av tuppen på antennen mens jeg fulgte med på instrumentet til det ikke ble bedre. Jeg husker ikke helt hvor mye jeg klippet av, men sånn 1 til 3cm. Forskjellen i måleresultatet var egentlig ubetydelig, men hvorfor ikke, når det var så enkelt å få det optimalt? En vanlig VHF-antenne er optimalisert for K16 på 156,800MHz mens AIS bruker 2 høyere frekvenser, 161,975MHz og 162,025MHz. Jeg kan ikke se noen annen forskjell på en "standard" VHF-antenne og en "dedikert" AIS-antenne annet enn at det opereres med en litt kortere antenne for AIS. Dette er forresten gjennomdebattert i en tråd fra 2019 her. Der snakkes det også mye om kontaktproblemene med en RA106 antenne (jeg fikk en slik antenne med internt brudd!) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Okkaby Svart 16.September.2023 Link til dette innlegget Svart 16.September.2023 Har også til deles dårlig VHF signal på den faste. Har en sådan Hvit Plast/Fiber Glomex antenne som går til Raymarine aktiv splitter før den går til AIS/VHF. Både jeg å en elektro kompis har sjekket alle kabler å plugger flere ganger, men finner ikke noe dårlig noen plass. Så har så langt gitt faen i å bruke mer tid på problemet, siden Jeg stort set er nærme land hvor den bærbare VHF i tillegg fungere perfekt, samt har mobil dekning. AIS fungere perfekt. Så skjønner på det som skrives over, at det nok er selve antennen. Får se om jeg blir å bytte til annen type i vinter. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Bjørkski Svart 16.September.2023 Link til dette innlegget Svart 16.September.2023 Mine problemer med vhf-signalet forsvant da jeg skift kabel og plugger til FME-kopling. Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 17.September.2023 Link til dette innlegget Svart 17.September.2023 Är antennen en RA304 (förkortad glasfiberantenn) så kan den med stor sannolikhet vara felaktig. Denna och flera Glomexantenner tillverkas numera på helt annan plats än i Italien (=långt österut) och kvaliteten och leveranskontrollen har visat sig vara bedrövlig (=obefintlig) på i alla fall RA304. Flera i vår hemmahamn tyckte AIS-räckvidden var väldigt dålig efter att ha monterat RA304 från Glomex, antennmontage som gjordes i våras. Samtliga exemplar/installationer jag mätte upp med den antennen (nyinköpta) hade sin resonansfrekvens kring 125MHz och ett gain på sämre än -10dBd vid 160MHz (alltså negativt gain). Fick mig tillsänt ett tiotal R304 från en marinbutik, och samtliga var felaktiga (!). En hade mittstiftet 5mm för långt in så det gjorde ingen kontakt och de övriga låg fel i frekvens. Typisk resonans på en RA304-antenn som jag mätte upp (röd markör = 159MHz, Marin-VHF, VSWR på Y-axeln): Marinbutiken reklamerade antennerna till Glomex i Italien, som först nekade till att det fanns något problem. Sedan medgavs att det var vissa problem på de tillbakaskickade antennerna. Sedan har jag tyvärr inte fått någon mer information eller feedback på hur det gick.... Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Chilli Solbris Svart 17.September.2023 Link til dette innlegget Svart 17.September.2023 Ingper skrev 54 minutter siden: Är antennen en RA304 (förkortad glasfiberantenn) så kan den med stor sannolikhet vara felaktig. Denna och flera Glomexantenner tillverkas numera på helt annan plats än i Italien (=långt österut) och kvaliteten och leveranskontrollen har visat sig vara bedrövlig (=obefintlig) på i alla fall RA304. Flera i vår hemmahamn tyckte AIS-räckvidden var väldigt dålig efter att ha monterat RA304 från Glomex, antennmontage som gjordes i våras. Samtliga exemplar/installationer jag mätte upp med den antennen (nyinköpta) hade sin resonansfrekvens kring 125MHz och ett gain på sämre än -10dBd vid 160MHz (alltså negativt gain). Fick mig tillsänt ett tiotal R304 från en marinbutik, och samtliga var felaktiga (!). En hade mittstiftet 5mm för långt in så det gjorde ingen kontakt och de övriga låg fel i frekvens. Typisk resonans på en RA304-antenn som jag mätte upp (röd markör = 159MHz, Marin-VHF, VSWR på Y-axeln): Marinbutiken reklamerade antennerna till Glomex i Italien, som först nekade till att det fanns något problem. Sedan medgavs att det var vissa problem på de tillbakaskickade antennerna. Sedan har jag tyvärr inte fått någon mer information eller feedback på hur det gick.... Dette er skremmende lesning! Jeg som trodde Glomex var et kvalitetsprodukt! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Ingper Svart 17.September.2023 Link til dette innlegget Svart 17.September.2023 Chilli Solbris skrev 4 minutter siden: Dette er skremmende lesning! Jeg som trodde Glomex var et kvalitetsprodukt! Det har de säkert varit. Och de HAR ju många antennmodeller som fortfarande är riktigt, riktigt bra. Problemet är att man inte längre kan lita på deras produkter eller veta vad som är bra och dåligt. Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
J-Å Svart 17.September.2023 Link til dette innlegget Svart 17.September.2023 125 Mhz er jo ganske midt i frekvensområdet for sivil luftfart. Kan det ha skjedd en forveksling på fabrikken? Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 18.September.2023 Link til dette innlegget Svart 18.September.2023 Det finnes ingen innen luftfartsbransjen som ville drømme om å ta i noe som er stemplet "Glomex". Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
J-Å Svart 18.September.2023 Link til dette innlegget Svart 18.September.2023 Nei, kanskje ikke, men det er mange amatører som lytter på flyradio. Seilflyklubber og lignende har også diverse radioinstallasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 18.September.2023 Link til dette innlegget Svart 18.September.2023 Jag tror inte Glomex har antenner i sitt sortiment eller ens tillverkar antenner avsedda för flygbandet. Så det är knappast en förväxling. https://shop.glomex.it/en/ Och exemplaret med felaktig kontakt (som kom från ett marinbutikslager i Sverige) tyder ju på att kvalitets/slutkontrollen i produktion är obefintlig. Tyvärr... Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
PanzerHans Svart 18.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2023 Utover kontinuitet i leder og skjerm på selve kabelen, kan jeg måle noe fornuftig selv rundt dette med multimeter? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.September.2023 Link til dette innlegget Svart 18.September.2023 Nei. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.