Jump to content

FME-kontakter, svært sårbare?


Guest Thostr

Recommended Posts

Til forsvar for FME-kontakter må det sies at disse er impedanstilpasset, og kan derfor brukes på langt høyere frekvenser enn de gamle PL259, som stammer fra '30-tallet, og har, ifølge Wikipedia, en målbar økning i SWR allerede fra 100MHz.  Men som sagt, har under 1,1 i mitt anlegg, og bedre enn det er vanskelig å forlange.

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fikk ny antenne hos Seatronic, fortsatt RA106. VSWR ble litt bedre men fortsatt for dårlig. Mellom 4.8 og 5.3 og mest over 5 dvs alarm. 

 

Er jo en mulighet for at det kan være noe feil med AIS-enheten også, men troen på denne antennen har ikke akkurat bedret seg.

 

Får vel bare sende hele greia i retur og få Seatronic til å teste hos seg, de har vel VSWR-metre og annet utstyr for å diagnostisere...

Link to post
Share on other sites

The saga continues...

 

Fikk ny AIS-enhet tilsendt. Trakk om antennekabelen slik at den gikk rett opp akterskottet i fri luft og rett opp til pushpit hvor antennen var montert når jeg testet. Fri sikt i alle retninger for antennen. Akkurat samme elendige VSWR - 5.2:1.  Argh!

 

Kan selvsagt være produksjonsfeil på en hel serie her slik du er inne på @ørjans . Er vel lite trolig at det er AIS-enheten det er noe galt med siden jeg fikk samme VSWR på begge. 

 

Ser at Glomex har egne AIS-antenner f.eks https://seatronic.no/glomex-ais-antennepakke-ra300ais-glassfiberpisk?gclid=CjwKCAiAqt7jBRAcEiwAof2uK_8jUrgQTmhafnpMJ91yESJMo8_9BOyEq1473yOkRJuJkOwfu4kCDxoCzREQAvD_BwE . Men RA106 ser jo ut til å opererer på 162MHz også, som vel er det AIS klasse B sender på? jf http://www.glomex.it/leisure/de/antenna-vhf-RA106GRPFME.php . Hvorfor egen AIS-antenne fra Glomex, egentlig?

 

Er jeg bare utrolig uheldig her, eller kan det være en annen forklaring? Sårbare FME-kontakter tror jeg ikke på, har ihvertfall tatt på disse med silkehansker.

 

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fant følgende 

 

"AIS operates on two dedicated channels within the marine VHF frequency range – 156.0 to 162.025 MHz. The two AIS channels are at the top end of this range namely; 161.975 and 162.025 MHz (channels 87B and 88B). Most VHF antennas are designed to give maximum gain across the whole VHF frequency range centred on Channel 16 (156.8 MHz).

 

Pretty much all of the antenna manufacturers now produce “AIS Tuned” antennas, which have their centre frequency shifted from Channel 16 to 162Mhz (exactly half way between the two AIS frequencies). If you are going to mount your AIS antenna on the stern rail of a yacht or radar arch of a power boat, then using an “AIS tuned” antenna to get an extra bit of gain to compensate for the antenna being effectively at deck level, is a good idea."

 

https://digitalyacht.net/2015/02/23/vhf-antenna-options-for-ais/

 

Men kan det forklare så dårlig VSWR?

Link to post
Share on other sites

Egen antenne beregnet på AIS er bare marginalt bedre enn en standard VHF-antenne. Jeg kjøpte en Glomex RA 109 stålpisk VHF-antenne og koblet på et SWR instrument. Så kuttet jeg av litt og litt av tuppen på antennen mens jeg fulgte med på instrumentet til det ikke ble bedre. Jeg husker ikke helt hvor mye jeg klippet av, men sånn 1 til 2cm. Forskjellen i måleresultatet var egentlig ubetydelig, men hvorfor ikke, når det var så enkelt å få det optimalt?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
1 hour ago, Mix said:

Nei.

Bytt til en RA109 og sett på PL259 crimpeplugger i begge ender av kabelen så er du nok i mål.

 

Ja, får se hva Seatronic sier nå.

 

Seatronic har forøvrig vært svært service-innstilte og eneste forsinkelse har skyldes at været ikke har vært forenelig med utprøving av ny antenne.

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Da fikk jeg en tredje antenne, denne gangen en RA300AIS. VSWR 1.5:1 ved uttesting og antenne liggende på skrå i akterkabinen må vel sies å være innenfor. Så enten fikk jeg 2 stk RA106 som ikke fungerte, eller så fungerer RA106 og Raymarine AIS650 dårlig sammen. RA300AIS har også FME-kontakt, så da får jeg se over tid hvordan dette fungerer... 

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev for 2 timer siden:

eller så fungerer RA106 og Raymarine AIS650 dårlig sammen.

 

Det er det ingen grunn til  - gratulerer med et fungerende system.

Brukte du den medfølgende kabelen eller den du hadde fra før?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...