Danihell Startet 15.September.2023 Del på Facebook Startet 15.September.2023 (redigert) Hei hadde båten på service nå før hummer fiske begynner. i den anledning skulle butikken montere giver til ekkoloddet mitt. Var og henta båten i dag. kom frem til båtplassen min der jeg parkerte båten,tenkte jeg ville se åssen giveren hadde blitt montert. Ser da at de har montert en Hekkgiver innvendig på skroget mitt i tillegg til det så hadde den løsnet så den lå bare der og slang. Kan denne bare limes på nytt ? båten er en sting 600. alt av tips mottas med stort Takk!!! Redigert 15.September.2023 av Danihell Båt type (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 15.September.2023 Del på Facebook Svart 15.September.2023 Hva slags ekkolodd og hvilken svinger er det? Sitér dette innlegget Link to post
Danihell Svart 15.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2023 GARMIN ECHOMAP UHD 72cv Kartplotter. Usikker på hva svingeren heter Sitér dette innlegget Link to post
Danihell Svart 15.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2023 abbor skrev 28 minutter siden: Hva slags ekkolodd og hvilken svinger er det? GARMIN ECHOMAP UHD 72cv Kartplotter Usikker på hva svingeren heter Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 15.September.2023 Del på Facebook Svart 15.September.2023 Uten å vite hvilken svinger det er kan jeg ikke en gang svare på om svingeren kan monteres innvendig eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 15.September.2023 Del på Facebook Svart 15.September.2023 ligner da litt på en 50/200hz hekksvinger. men den monterings jobben var litt tvilsom Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Danihell Svart 16.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2023 abbor skrev for 6 timer siden: Uten å vite hvilken svinger det er kan jeg ikke en gang svare på om svingeren kan monteres innvendig eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 16.September.2023 Del på Facebook Svart 16.September.2023 Dette er den dårligste svingeren til Garmin og blir selvsagt ikke bedre av å møte monteres innvendig. Legg først svingeren på en plastpose fyllt med vann, den må klemmes ned og undersiden holdes horisontalt mens forskjellige posisjoner testes. Dette for å unngå å montere den over eventuelle luftbobler i skroget. Deretter kan svingeren limes fast med sakteherdende epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
Danihell Svart 19.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2023 Ble fort til at jeg bytta ut hekkgiveren. Med en innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.September.2023 Del på Facebook Svart 20.September.2023 Sikkert like greit. Men hekkgiveren hadde nok fungert den også. Jeg har hatt innvendig montert hekkgiver de siste 18 årene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Danihell Svart 20.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2023 Ja du sier noe der. Har lest meg fram til at det egentlig funker like greit. Men for orden skyld og ny båt ble valget enkelt for min del. Veldig fornøyd med ny montering av innvendig giver utrolig gode dybde avlesninger og bilde/bunnforhold 👍 så tommel opp for denne fra garmin. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 20.September.2023 Del på Facebook Svart 20.September.2023 Skroget demper signalene med 30-40%. Tykke skrog demper ikke nødvendigvis mest, det er et forhold mellom bølgelengden på signalene og tykkelsen på skroget som bestemmer dempingen. Resonansfrekvensen til svingeren skiftes også og innvendig svinger vil også gi forvrengning av signalene siden skroget nå blir en del av svingeren. Denne forvrengningen vil endre (øke) Q-faktor som vil gi mer ringing som gir dårligere oppløsning for CW (faste frekvenser) for CHIRP vil økt Q-faktor gi smalere båndbredde og dårligere oppløsning. Dette er nok viktig for noen som bare er interessert i dybden, men for slike som meg som ønsker det beste ekkoloddet for å se selv den minste agnfisk er det viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Danihell Svart 20.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2023 index skrev for 6 timer siden: Sikkert like greit. Men hekkgiveren hadde nok fungert den også. Jeg har hatt innvendig montert hekkgiver de siste 18 årene. abbor skrev 7 minutter siden: Skroget demper signalene med 30-40%. Tykke skrog demper ikke nødvendigvis mest, det er et forhold mellom bølgelengden på signalene og tykkelsen på skroget som bestemmer dempingen. Resonansfrekvensen til svingeren skiftes også og innvendig svinger vil også gi forvrengning av signalene siden skroget nå blir en del av svingeren. Denne forvrengningen vil endre (øke) Q-faktor som vil gi mer ringing som gir dårligere oppløsning for CW (faste frekvenser) for CHIRP vil økt Q-faktor gi smalere båndbredde og dårligere oppløsning. Dette er nok viktig for noen som bare er interessert i dybden, men for slike som meg som ønsker det beste ekkoloddet for å se selv den minste agnfisk er det viktig. Du har nok mye mere kunnskap på denne fronten en hva jeg har. Så lenge jeg får gode dybde avlesninger og få svar på hard bunn myk bunn osv så er jeg mer en fornøyd foreløpig. 👍 denne giveren har levert ok til mitt bruk. Nå er jeg bare spent på hvor dypt den kommer til og klare og registrere. Sitér dette innlegget Link to post
Danihell Svart 20.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2023 Kan disse bildene si noe om det er luft bobler i skråget på båten ? Sitér dette innlegget Link to post
blekkulf Svart 20.September.2023 Del på Facebook Svart 20.September.2023 Du må endre svingermodell i menyen. Ring til Garmin brukersupport på 69799430. Sitér dette innlegget Link to post
Danihell Svart 20.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2023 Danihell skrev for 4 timer siden: Du har nok mye mere kunnskap på denne fronten en hva jeg har. Så lenge jeg får gode dybde avlesninger og få svar på hard bunn myk bunn osv så er jeg mer en fornøyd foreløpig. 👍 denne giveren har levert ok til mitt bruk. Nå er jeg bare spent på hvor dypt den kommer til og klare og registrere. blekkulf skrev 36 minutter siden: Du må endre svingermodell i menyen. Ring til Garmin brukersupport på 69799430. Hei til hvilken fordel og hvorfor må man det ? Takk for respons! Sitér dette innlegget Link to post
blekkulf Svart 21.September.2023 Del på Facebook Svart 21.September.2023 Den nye svingeren din går nok ikke på 50kHz som det står på skjermen. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 21.September.2023 Del på Facebook Svart 21.September.2023 blekkulf skrev 46 minutter siden: Den nye svingeren din går nok ikke på 50kHz som det står på skjermen. Ser ut som en GT15M-IH , og den er i så fall 85-165 Hz Vurderer en sånn selv, til samme Ekkolodd, så del gjerne brukererfaring når du har fått satt det ferdig opp. https://www.maritim.no/garmin-innvendig-montert-giver-gt15m-ih Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Danihell Svart 21.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2023 skal ned til båten seinere for og prøve å stille ekkoloddet riktig inn. Skal sifra når jeg har fått prøvd den sikkelig ute på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 21.September.2023 Del på Facebook Svart 21.September.2023 Danihell skrev 8 minutter siden: skal ned til båten seinere for og prøve å stille ekkoloddet riktig inn. Skal sifra når jeg har fått prøvd den sikkelig ute på sjøen. Lykke til. Jeg mener at jeg har sett noe om dette med valg av giver i menyen, så jeg tror det skal gå greit å velge rett giver. Jeg er veldig nysgjerrig både på dybde begrensninger, og hvilke detaljer (fisk) du greier å se på ulike dybder, med dette innvendige loddet, så all erfaring er nyttig når du får prøvd det. Jeg tenker det primært til fiske. Ren dybde giver har jeg allerede. Forstår jeg det som at du primært skal sette teiner siden bunntype er mest relevant for deg ?. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 4.Januar Del på Facebook Svart 4.Januar Danihell skrev On 21.9.2023 at 10.59: skal ned til båten seinere for og prøve å stille ekkoloddet riktig inn. Skal sifra når jeg har fått prøvd den sikkelig ute på sjøen. Hei. Vurderer fortsatt en GT15M på min egen Echomap plotter. Jeg var egentlig kommet litt fra det, men det er diverse utfordringer med ekstern svinger, så jeg er litt tilbake igjen. Jeg er derfor veldig nysgjerrig på bruker erfaringene dine. Ble det bra når du fikk stil til riktig svinger ? Hvor dypt ser du, og ser du fisk ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.