Jump to content

Tohatsu mfs30 begynte å ule - E10 sin skyld?


ko-stens

Recommended Posts

Vanskelig å finne passende overskrift, men…

 

Er en tur vestover med båten. Den har en ny Tohatsu mfs30 bakpå. Den ble kjøpt i vår, og jeg klarte å fylle drøyt halve tanken med E10 før bruk. Den har 27 liters tank. Etter det har jeg brukt 98. Totalt har motoren i overkant av 20 timer. Nå har den stått halvannen måned uten bruk, der tanken er ca halvfull. Med andre ord har jeg ikke fylt på så mye bensin i år.
 

I dag tidlig tok jeg en tur, men etter et par timer (kun få minutter kjøring i løpet av den tiden) dro jeg inn og ga full gass etter litt rolig kjøring. Plutselig gikk motoralarmen. Sakket av, og det gikk fint inn. Imidlertid var det en del eksosrøyk. Det virker som om motoren gikk varm i grunn.
 

Kan det være pga bensinen? Kan ikke finne noen annen grunn, egentlig. Motoren har gått feilfritt hele tiden før dette.

Er det like greit å toppe opp tanken med 98, eller bør/må jeg tømme det som er igjen først? Vannet som evt er i tanken vil jo fremdeles være der, men det blir jo tynnet og.
 

Hvor mye vann vil egentlig ti liter E10 skille ut over tid?
 

Eller har trøbbelet en annen årsak? 

 

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 1 time siden:

Om en helt ny Tohatsu ikke tåler noen timer med E10, vet jeg i alle fall hvilket merke jeg skal unngå i fremtiden!

Det er snakk om tre, fire måneder gammel E10, om den har blitt så dårlig at det går utover funksjon. Om det er tilfelle, tviler jeg på at navnet på motoren har noen betydning… Den har gått glimrende frem til nå i dag. Kanskje er det vann i bensinen, kanskje er det noe annet.

 

Jeg har elendig erfaring med både Yamaha, Suzuki og Honda firetaktere fra tidligere. Det betyr ikke at de merkene er skrot av den grunn. Grunnen til at jeg kjøpte ny Tohatsu nå var særdeles god erfaring fra andre jeg har hatt… 

Link to post
Share on other sites

ko-stens skrev for 10 timer siden:

Den er i orden

Kan du fortelle hva du har gjort for å bekrefte at kjøling er ok?  :) 

Kontrollstrålen/sladrestrålen går i mange motorer ut før termostaten, så selv om du har kontrollstråle så kan du mangle sirkulasjon i blokken. Har du bekreftet at du har full gjennomstrømning gjennom blokk, eller har du bare sett på kontrollstrålen og konkludert med at alt må være ok?

Misjonen til kontrollstrålen er å indikere at impeller virker, det er ingen indikasjon på at du har gjennomstrømning i blokken din. 


Ang E10 så skiller etanolen seg fra bensinen etter noen mnd, så en 2-3mnd så er det no-go. 


 

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Kan godt hende det kan være slik, men for å være sikker, kjøpte jeg en bensinkanne og tømte det som var igjen (11 liter) over på den og dro og fylte fersk 98. Motoren går som den skal, uten problemer nå. Alarmen har ikke gått, så kan kanskje avblåse trøbbelet.

 

Ps: Kjølestrålen er lunken. Har ikke sjekket noe annet, da jeg ikke har særlig greie på slik. Har flushet motoren med ferskvann etter bruk, og det ser i hvert fall ikke ut som om noe er i veien for vannet. Har ellers skiftet motorolje for vinteren, for nå går den i vinteropplag, og den var helt som den skulle være. 

Link to post
Share on other sites

ko-stens skrev On 17.9.2023 at 20.34:

Kan godt hende det kan være slik, men for å være sikker, kjøpte jeg en bensinkanne og tømte det som var igjen (11 liter) over på den og dro og fylte fersk 98. Motoren går som den skal, uten problemer nå. Alarmen har ikke gått, så kan kanskje avblåse trøbbelet.

 

Ps: Kjølestrålen er lunken. Har ikke sjekket noe annet, da jeg ikke har særlig greie på slik. Har flushet motoren med ferskvann etter bruk, og det ser i hvert fall ikke ut som om noe er i veien for vannet. Har ellers skiftet motorolje for vinteren, for nå går den i vinteropplag, og den var helt som den skulle være. 

Kjempegreier det ordnet seg. 

Knallbra du oppdaterte med løsning på problemet, det hjelper andre i fremtiden :=)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Interessant lesning. Jeg har en mfs25 2012 som det aldri har vært problemer med, før i sommer. Etter å ha fyllt bensin på helt tom tank, sjøsatte båten og motor gikk i nødmodus. Leverte den på merkeverksted der de konkluderte med dårlig kjøling. De skiftet impeller og demonterte motor og rengjorde kjølekanaler.. Fikk båt på sjøen, samme alarm og i nødmodus. Verkstedet skiftet da en sensor på kjøling (ikke MAP). Etter det fungerte motor i noen timer, da kom ny alarm (kontinuerlig hyling) men ikke nødmodus nå. 
ikke akkurat som trådstarter, men kanskje noen kan tipse meg hva jeg skal gjøre….??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...