Jump to content

Lekkasje varmeveksler Yanmar 4lh

odis123

Recommended Posts

Det ser ut som om det er litt trangt hos deg, ellers er dette en smal sak å utbedre. Det sitter en skrue i senter av dette lokket, og under lokket sitter det en gummipakning. Du må ta av lokket, rengjøre for korrosjon, og montere sammen med ny pakning. Det er god kvalitet på disse kjølerne, det er neppe noe i veien med den. 

Takk for svar. Litt betryggende å få tilbakemelding av noen ringrever i dette gamet( har vært på dette forumet en del år). Fint å se et bilde på omtrent det som venter meg. Har kun tatt ut propellaksel, bytta pakkboks, og tatt oljeskift/diselfilter tidligere. Kjenner jeg får høy puls bare med tanken på å skru på motor men etter disse tilbakemeldingene tror jeg at jeg tør å prøve. Igjen, takk for svar og tips.

Da var dynamo skrudd av slik at jeg kom til lokket. på varmeveksleren. Tok noen bilder. Ser vel brukbart rent ut eller er det mer videre inni som jeg ikke ser? Noen tips på hvordan jeg rengjør. stålbørste,  syrevask etc Hvor grundig bør dette gjøres. og event om jeg legger fett rundt ny pakning. Tar gjerne mot videre veiledning.

varmeveksler1.JPEG

varmev2.JPEG

varmeveks3.JPEG

varmevekpakn.JPEG

odis123 skrev 1 time siden:

Noen krav til gummi? Tykkelse? Hvor får en tak i det. Biltema?

Nei, iķke kjøp gummi på Biltema. Kjøp gummi på et proft gummiverksted, da får du fersk vare som ikke er ferdig morken. 3mm er bra. Men vær obs på hullet i midten. Det bør du slå ut med ei hullpipe (kan kjøpes på BT). 

odis123 skrev 1 time siden:

Er kanskje ikke helt med "men greiene fra Biltema som jeg ikke får lov å skrive hva heter" sier meg ingenting.

Han snakker om neg** ku***. Også omtalt som "grovrengjører". 

Da har gjort rent. Spørsmålet er om det er godt nok (Før og etterbilde.) Bør jeg syrevaske? Har bestilt pakninger fra yanmardeler.no. Skjønner hvorfor noen anbefaler å kjøpe gummi og lage selv. 270 kr for den store pakningen og 150 kr for den lille!!! Artig pris på en gummiring på størrelse med ei mutterskive.

Når jeg skal stake opp. Må jeg da skru av lokket på andre siden også? Er det slik at det er gjennomgående eller går det an å dra driten ut fra hullet mot deg?

vvfør.JPEG

vvetter.jpeg

odis123 skrev for 2 timer siden:

Da har gjort rent. Spørsmålet er om det er godt nok

Jeg synes dette ser ganske bra ut. Jeg vet ikke hva du har brukt, men det ser kanskje ut som om du har litt riper i overflaten. Nå vil jo en flatpakning i gummi løse de fleste slike problemer, men jeg ville kanskje tatt et K320 smergelark og lagt på ei plate og gått over med ovale/sirkulære bevegelser. Plata må være helt plan. Helst planslipt stål, eller glass. 

Har bestilt pakninger fra yanmardeler.no. Skjønner hvorfor noen anbefaler å kjøpe gummi og lage selv. 270 kr for den store pakningen og 150 kr for den lille!!! Artig pris på en gummiring på størrelse med ei mutterskive.

Ja, de er noen spøkefugler de som lager de deleprisene. Jeg har gummi hjemme fra Industrihydraulikk som er rester etter en annen jobb, så hvis jeg skal gjøre den jobben blir det å lage pakninger selv. Men det skal også sies at det ikke er gratis å kjøpe gummi fra disse proffverkstedene heller. 

Når jeg skal stake opp. Må jeg da skru av lokket på andre siden også? Er det slik at det er gjennomgående eller går det an å dra driten ut fra hullet mot deg?

Uten å si det med sikkerhet, så ser det kanskje ut til at det er en unødvendig jobb å stake hos deg. Prøv å lyse inn i de små rørene med ei god lykt og se etter avleiringer. Dersom det kun er et tynt korrosjonsskikt på rørets overflate ville jeg latt det være som det er. 

Da har jeg vannslipt med 320 papir. Fikk bort omtrent alle småriper. Syrevasket, nøytralisert satt i ny pakning. Litt usikker på hvor hardt jeg skal stramme skruen. Den var lett å løsne. Dro til slik at jeg så at pakningen som stikker 2mm utenfor begynte å bule litt. kan fortsatt dra til mer da det virker som det er mer å dra til med. Skal jeg det eller holder det at det er tett?

Så dukket et problem opp. Jeg glemte å ta bilde av dynamoen med hvor ledningene er koblet til. Det er en Hitachi dynamo. På en av polene står det BAT. Der monterte jeg den røde og kraftigste ledningen. Er det riktig?  Så plugget jeg inn en plugg med to ledninger. Nå står jeg igjen to ledninger. En tynn som jeg vet er jording og en litt tykkere. Jeg tror begge var koblet på den siste polen men det er her jeg er usikker.  Kan det stemme at begge to er jording. Er kun to poler på dynamoen pluss en kontakt med en plugg. Tomt batteri på telefonen så jeg fikk ikke tatt bilde men er det noen som vet?

Det holder at det er tett. Ingen grunn til å knuse pakningene.

Jording? Hvis motoren er to-polet, vil det være en dedikert minusleder. Og den vil ha tilnærmet samme kvadrat som plussen. Er motoren en-polet går minus via gods. Pluggen med to ledninger går som oftest til ladelampe og til sense (føler batteri ladestatus). I tillegg har du antakelig et uttak for turteller (W-uttak). Jeg kjenner ikke denne motoren så godt, en del har sensor på svinghjulet som sender signal til turteller.

Dynamoen din ser helt lik ut som min. Har montert det slik som du har. Har en ledning til som skal knyttes til. Det er en ledning til jord. Da må vel den ha stått på minuspolen tidligere?

Igjen takk for all veiledning. Utrolig takknemlig for all hjelp! Har alltid hatt lyst å skru litt på motor men har ikke turt mtp konsekvensene.

Deilig å kunne løse litt motorproblemer uten å sette det bort til fagfolk. Var litt gøy å få til det her og passer lommeboka ille bra.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...