Jump to content

Day-/weekendcruiser med 2 utenbordsmotorer…?


Popeye70

Recommended Posts

En kompis vurderer å bytte båt fra en amerikansk day-/weekendcruiser på rundt 26-27 fot med kranglevoren VP innenbords til noe i samme størrelsesområde men med utenbordsmotor.

 

Han vil ha to fullverdige senger og dobbel motorinstallasjon om mulig.


Jeg kan ikke komme på en eneste båt i under 30 fot med dobbel motor. Kan dere hjelpe med tips? Hva er den minste båten man får med de to ønskene nevnt over?

 

Oppdatering: Jeg mistenker at ønsket om dobbel motor bunner i dagens upålitelige innenbords, så han vil være sikker på å komme seg hjem om en motor svikter. Jeg foreslo derfor en liten «dorgemotor» pluss en hovedmotor, det har jeg sett noen ordne selv. Hvis noen har forslag til enkeltmotor-båter som har mulighet for en slik «dorgemotor» som reserve så kjør på med tips om dette også. 👍🏻

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 18 minutter siden:

Ikke min hensikt være gledesdreper men det vel bare en  av de nevnte til nå som har separat tank til hver motor, og det må vel være en betingelse for din kompis, dersom dette skal ha noe for seg...


Ja, skal det være redundans må det være redundans over hele linja. Kompisen min er marin-ingeniør og jobber med store skip, så jeg regner med at han tar med sånt i betraktningen. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

En god brakett som tåler en 10hk, og samtidig han ta dynamiske krefter fra dans i 45knop er kanskje ikke vanlig salgsvare, men bør kunne lages av en medium dyktig konstruktør, og bygges av en duganes smie.

Å få en 2 tonns båt trygt hjem i 5-6 knop er nok Yamaha FT9.9 best i klassen på. Den har kraftig nedgiret propell, stort bladareal, stor skyvekraft i begge retninger, 15A ladespole+++  

 

2000YamahaT9.9.jpg.bb50e86dfca27a0ae7f60ee0da770f85.jpg

 

 De fleste på bruktmarkedet har XL stamme, så de rekker under akterspeilet på de fleste båter med påhenger.

(jeg selger ikke Yamaha eller har tilknytning til,eller mottar godtgjørelse fra Yanaha Norge...)

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 9 timer siden:

Jeg kan ikke komme på en eneste båt i under 30 fot med dobbel motor. Kan dere hjelpe med tips? Hva er den minste båten man får med de to ønskene nevnt over?

 

Oppdatering: Jeg mistenker at ønsket om dobbel motor bunner i dagens upålitelige innenbords, så han vil være sikker på å komme seg hjem om en motor svikter. Jeg foreslo derfor en liten «dorgemotor» pluss en hovedmotor, det har jeg sett noen ordne selv. Hvis noen har forslag til enkeltmotor-båter som har mulighet for en slik «dorgemotor» som reserve så kjør på med tips om dette også. 👍🏻

Jeg har Skibsplast Familyship på 19 fot med to motorer, båt på tur veier ca 1 tonn.

100 hk 2-takt fra 1997, toppfart på litt over 30 knop, men den er tørst.

6 hk 4-takt fra 2022, toppfart 5 knop. Forbruk på ca 0,3 l/nm om jeg reduserer farta til 3-4 knop.

 

Bakenden på båten er rett. Monterte motoren på den siden der det ikke er badetrapp. Brukte brakett så jeg kan senke motoren tilstrekkelig, og også ta den ordentlig opp av vannet. Lang stamme for å få propellen nedi uten å ha for mye av motoren nedi. Siden akterenden skrår litt måtte jeg legge inn ei trekile for å få motoren tiltet riktig (ikke nok å bruke tiltepinnen maks). En utfordring kan være at motoren tar borti båt eller brakett ved opptilting, jeg måtte kappe av litt av håndtaket til braketten og modifisere det litt. Siden motoren er på siden må den svinges litt for at båten skal gå i rett linje, og da går den altså litt på skrå, men ikke mye. Forsterket på innsiden av skroget med vannfast kryssfiner. Vær obs på at bakplata på sidene har variabel tykkelse (kileform) så skruelengden som trengs kan være litt uforutsigbar.

 

Det er to grunner til at jeg monterte motor nr 2.

Den store gamle motoren er tørst og jeg kjører stort sett sakte, så da kunne en ny 4-takter gjrøe jobben billigere.

Den gamle motoren har fungert utmerket, men det er ikek sikekrt den gjør det evig og en gang kommer den nok til å ta kvelden, da er det godt å ha en motor til. Både for å unngå dfarlige situasjoner feks i mye vind utaskjørs, men også fordi det kan være langt tilbake til hytta når båten brukes på turer både i Blindleia og til Risør og Kragerø.

 

Har årer også, men de har en  toppfart på 2-3 km/t (målt med bil-gps, derfor jeg oppgir km/t) når jeg virkelig tar i for å få toppfarta. I bølger ville den blitt betydelig redusert og det blir lett å drive feil vei. Det kan dessuten være veldig slitsom å ro langt.

 

Den lille motoren var først en splitter ny Mercury, men den holdt aldri mer enn en dag eller to før ting gikk istykker, så det var ganske tungvint, den ble returnert.

To måneder senere kjøpte jeg en splitter ny Yamaha, det er en mye bedre motor, men det kommer litt girolje ut av et hull fremme på stammen og det tror jeg ikke det skal gjøre. Girolja blir også veldig svart, selv om jeg bytter 2 ganger årlig, i henhold til serviceintervallene. På de andre motorene mine som ikke lenger harr garanti har jeg bare byttet girolje en gang årlig og den olja er mye lysere når den tappes ut (Yamalube olje på den nyeste, Biltema på de andre).

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 2 timer siden:

Ja, skal det være redundans må det være redundans over hele linja. Kompisen min er marin-ingeniør og jobber med store skip, så jeg regner med at han tar med sånt i betraktningen. 

Selv har jeg separate bensintanker (er jo forsåvidt nødt til det da det er en 2-takt med oljeblandet bensin og en 4-takt).

 

Jeg har også separate systemer for styring av sving, gass og gir. Så er det sikkert noen som sier at det er jo på motoren allerede, men jeg har rigget til så de 3 funksjonene kan betjenes inni båten istedenfor å henge over ripa. Har et ekstra ratt og ekstra spaker for gass og gir (har ikke laget spak med kombinert gass og gir da det ville blitt litt for komplisert). Får jo ikke kjøpt slike sett for mindre enn 9,9, og dessuten er de dyre, så jeg laget det selv i ekte Reodor-Felgen stil. 6 stk 1,2 mm rustfrie vaiere fra Biltema inni gardinstreng fra Clas Ohlson brukes mellom ratt/spaker og motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...