Jump to content

Gps tracker på utenbordsmotor?

Racccon

Recommended Posts

For påhengsmotor, så må jo tingen også monteres på innsiden av hetta.  Da er varme og fukt også noe man må tenke på.  I tillegg bør den ikke være for godt synlig, da er det lett for en tyv å bare fjerne den.  Så må man tenke på om det er strøm tilgjengelig, eller om man trenger batteri (og ditto lading av batteri).  Airtag (og Samsung har noe tilsvarende) er det jo ganske enkelt mtp svært lavt batteribruk.  Jeg har aldri prøvd airtag (og Samsung har noe tilsvarende), og jeg har foreløbig ikke installert noen tracker på motoren - men jeg har en i jolla.  Her er det jeg har testet ut:

Biketracker - ment for sykkel, ikke båt.  Jeg har vurdert å skru den ut av sykkelen og gjemme den under motorlokket, men det ble med tanken.  Skybasert tredjepartsløsning, innebygd SIM.  Jeg er blitt frastjålet sykkelen to ganger, begge ganger fant jeg den igjen - så den har tjent seg inn og vel så det for min del.

• Største "selling point" er at tingen kommer med full tyveriforsikring for sykkelen.
  • Trackeren har et lite innebygd batteri.  I "standard"-modus og med sykkelen parkert på land kan batteriet vare i et par uker.  Den reagerer på bevegelse, så når sykkelen utsettes for sjøgang tappes batteriet fort.
  • Dyrt abonnement
  • Ingen webapp eller API, kun mulig å følge bevegelsene på Android/Apple-enhet.
  • Jeg har hatt mye tekniske problemer, fått trackeren byttet ut noen ganger.

Noe Kina-greier - også i utgangspunktet noe skybasert, men den lot seg konfigurere til å rapportere til egen server. Avhenger av at man setter i et SIM-kort.  Det fungerte som smør når jeg først fikk det til å snurre.  Med kontantkort betalte jeg hundre svenske kroner i året omtrent.  Nå trengte Comviq at jeg identifiserte meg før de ville la meg lade opp kortet igjen, etter å ha byttet ut til et norsk kontantkort sluttet den plutselig å fungere.  Merkelige greier.

• Hyppige posisjonsrapporteringer - veldig kjekt for å se at båten svaier fint rundt ankerfestet når man har forlatt båten for anker.
  • Billig
  • Kontroll på egne data
  • Ikke noe innebygd batteri - men i moderskipet er det jo greiere å kable den opp enn å huske på å lade batteriet med jevne mellomrom.

SweTracker - skybasert tjeneste, enhetene selges ferdig med SIM.  Kan bl.a. kjøpes over skranke på Kjell&Co.

• Hyppige posisjoneringsrapporteringer (men mulighet for å sette den i strømsparemodus)
  • Noen av enhetene selges med innebygd batteri, men egner seg best for drift med ekstern spenningskilde.
  • Abonnement 50 kr/mnd pr enhet.
  • Web-app og mobilapp, men foreløbig ingen API (de har planer om å tilby API)
  • Rapporterer også batterispenning (men avrundet til nærmeste hele volt, så i prinsippet ubrukelig - men de har planer om å fikse dette.  De har visst også planer om å fikse alarmer på batterispenning.  Det blir nyttig, tror jeg.

Jeg er usikker på om jeg skal gå for SweTracker eller noe kina-greier.  Vi får se om jeg fortsatt har påhengsmotor når jeg endelig får ut fingeren og får installert en tracker.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

I min snekke har jeg en Kina-enhet som er godt gjemt. Anskaffet den da den forrige snekke ble stjålet. Den kan man via SMS endre pollehyppigheten. En vinter for et par år siden stilte jeg den til polling en gang pr døgn. Da holdt det innebygde batteriet hele tiden i vinteropplag (på land). Den blir ladet opp igjen bare når jeg bruker båten via USB-lader koblet direkte til båtens 12V. Den legger igjen spor som er overlagt Google Maps. Jeg betalte ca 350 kroner for den. Den trenger SIM-kort. Bruker minimalt med data uansett, og kortet fra 2017 har jeg bare måttet fylle på en gang (30 kroner?) pga krav fra i fjor om årlig påfylling. Intet abonnement utover SIM. Fordi den bruker 2G ser det ut til at jeg må anskaffe en tilsvarende ned 4G om et år. Min er vanntett, men husker ikke I-klassen fordi den står tørt. Den har en kraftig magnet og dobbeltsidig tape. Veldig fornøyd. 

Racccon skrev On 17.9.2023 at 9.01:

Hei, har en ny motor.. etter årets begivenheter(diverse tyverier i garasjen) har jeg ikke høye tanker om folk, så da regner jeg nesten med at motoren blir stjålet🤣 båten står i opplag på Marina, så noe safe bør den være.

Uansett, kunne tenke meg å ha en gps tracker som tåler vinterens kulde. Noen erfaringer her?

Brekker noen bajaser av motoren din er det like greit den ikke blir funnet igjen...Tenker jeg.

-morten- skrev 43 minutter siden:

Skal det være noe vits i må det være en enhet som er innebygget i hjernen på selve motoren! slik at den må fabrikkresettes.  De som er rutinerte tror jeg ikke bryr seg så veldig mye om en airtag eller gsm knott

Alt er lett for en som er profesjonell. Bare ett rutine oppdrag uansett. Jeg har vært med og ta imot noen båter som har blitt tjuva, ser lett forskjell på amatører og proffer. 

Proffene har somregel med seg egene nøkler, startsperrene omgås på forskjellige måter (har sett at enkelte har målt seg frem på Yamaha hjernene, borra ett hull, trykt inn en tannpirker sånn at den lille bryteren blir flippa og limt den fast) 

6 minutes ago, Eika said:

Alt er lett for en som er profesjonell. Bare ett rutine oppdrag uansett. Jeg har vært med og ta imot noen båter som har blitt tjuva, ser lett forskjell på amatører og proffer. 

Proffene har somregel med seg egene nøkler, startsperrene omgås på forskjellige måter (har sett at enkelte har målt seg frem på Yamaha hjernene, borra ett hull, trykt inn en tannpirker sånn at den lille bryteren blir flippa og limt den fast) 

Er vel så og si umulig å gardere seg mot sånnt ja!!  sikkelig forsikkring er vel det som gjelder!  Vet Yamaha hadde noe sånnt, men er kansje flere produsenter nå som har noe liknende. Men de proffe tyvene omgår jo slikt også og hacker seg innpå! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 11 minutter siden:

Er vel så og si umulig å gardere seg mot sånnt ja!!  sikkelig forsikkring er vel det som gjelder!  Vet Yamaha hadde noe sånnt, men er kansje flere produsenter nå som har noe liknende. Men de proffe tyvene omgår jo slikt også og hacker seg innpå! 

De fleste merker har sånt nå uten at jeg skal gå inn på hva jeg har sett sånn at andre i den bransjen kansje lærer noe. Men skikkelig forsikring er det som gjelder. 

Den nye sperra til mercury er fin, får ikke over 1500rpm :p da er det lett og ta tjuvene igjen selv med en gh14 med 9.9. 

Finnes mange varianter der ute av GPS-trackere. Ofte to ting som avgjør bruken; batteritid på enhet eller permanent tilkoblet. Oppladbare holder svært kort tid. Cobblestone GPS tracker er ikke dum, ved ett ping om dagen kan du forvente ca 4 års batteritid og uten løpende abonnement. Støtsikker GPS-tracker | CPH Trackers

(Boatpower.no vil kjøre kampanje snart på Cobblestone shockproof)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...