Jump to content

Ny teakdørk. Oljes eller lakkes?


Geir

Recommended Posts

Er i gang med å legge teakdørk i deler av båten. (med selvkuttede teakstaver og epoxy :crazy: )

Da kommer spørsmålet:

 

Bør det lakkes, eller oljes?

 

Har sett litt rundt på forumet og funnet følgende:

Perlen sverger til Owatrol edelolje

Whistler har brukt teakolje (vet ikke hvilken type)

Skvulpen har brukt Owatrol D1 og D2

 

Har vært i kontakt med West system, og de anbefaler Epifanes lakk.

Er det noen som har erfaringer med Epifanes (eller annen lakk).

 

Vil dette flasse? evt noen idê hvor lenge vil det holde?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg til nå har sverget til Owatrol, er jeg ikke blind for andre typer oljer og lakker :wink:

 

Epifanes er en meget god lakk, med god flytevne, og er såkalt ikke "hard lakk", dvs at denne ikke vil sprekke/krakkelere så lett som diverse andre typer (eksempelvis clipper II).

 

Ser man på Jotun sine produkter, så er Ravilakk en uhyre fin type, gir en god glød, men er såkalt hard lakk slik at man risikerer krakkeleringer. Clipper II ligger litt over Ravilakk i så måte.

 

De typene som nå er nevnt, satt opp mot hverandre, viser at Epifanes er "kremen", dvs med best holdbarhet, finish etc. Koster kanskje bittelitt mer enn andre typer, men når det gjelder båt, ser man ikke på prisen.

 

Epifanes anbefales brukt i sammenheng med clipper I, som er olje. Dette for å mette treet før påføring av lakk.

 

Er det inni båten, vil jeg fremheve Owatrol Edelolje som bortimot det beste, gir lakk-utseende, slitesterkt og enklere både i vedlikehold, samt første gangs behandling.

 

Utenfor er jeg litt mer usikker. Jeg er sålangt svært så godt fornøyd med owatrol edeloljen, men er i vinter åpen for å teste en del rundt Rylard (en meget anerkjent type, svært dyr).

 

Alt i alt Geir, om du ikke velger Owatrol Edelolje, vil jeg sterkt anbefale Epifanes fremfor andre typer lakker.

 

Ble du noe klokere ????

Link to post
Share on other sites

Annen lakk:

URETAN Classic Boneglans. Ønsker du silkematt slitesterk finnish er den et godt alternativ. Jeg har den på dørken både hjemme og i båten. Fleksibel nok for fugene og samtidig tåler den bruk.

Hvor lenge den holder? Tja, si det. Hjemme går vi på den på 7. året, og jeg har ingen planer om sliping i hvertfall før etter 10 år. Jeg regner med den vil vare nesten tilsvarende i båten, men det kommer selvfølgelig mye an på bruken. Ingen overflatebehandling står seg mot sand og stein under skoa i lengden.

Link to post
Share on other sites

Har denne edeloljen egenskaper tilsvarende lakk når det gjelder slitestyrke etc? Jeg brukte Owatrol teakolje på innredningen i Viksunden når jeg shinet den opp i vår, men på benkeplaten fungerte denne heller dårlig. Vanndråper lager skjolder med en gang for eksempel. Har derfor fundert på å lakkere denne...

 

Geir: Beklager at jeg låner tråden litt av deg, men jeg går ut fra av vi begge kan ha nytte av de samme svarene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Støtter Perlen med bruk av Edelolje og Epifanes. Jeg har god erfaring med Edelolje på utsatte detaljer ute. Lett å legge på, lett å vedlikeholde og lett å reparare om uhellet skulle være ute. Gir en tilnærmet blank lakkfinish. Inne har jeg så langt ikke funnet noe som matcher Epifanes når det gjelder finish. På store flater så som vegger og skott bruker jeg først et strøk med "Liberon" teak spritbeis for å få den rette varme løden i teaken. Deretter legger jeg på Epifanes. De første strøkene tynnet ut med 30-50% tynner. Jeg legger gjerne på en 3-5 lag med blank og avslutter med et strøk med matt eller 50/50 blanding matt/blank. På utsatte deler som griperekker, listverk ol. legger jeg gjerne på 7 lag blank. På løse deler som jeg kan bringe med meg hjem og hvor jeg stiller store krav til finish avslutter jeg de siste strøkene med sprøytepistol. Skumgummirull og fordriver fungerer også bra. Husk å tynne ut lakken.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er det inni båten, vil jeg fremheve Owatrol Edelolje som bortimot det beste, gir lakk-utseende, slitesterkt og enklere både i vedlikehold, samt første gangs behandling.

 

 

Alt i alt Geir, om du ikke velger Owatrol Edelolje, vil jeg sterkt anbefale Epifanes fremfor andre typer lakker.

 

Ble du noe klokere ????

Ja jeg ble klokere.

Fin forklaring på forskjellen.

 

Kommer til å prøve Owatrol edeltreolje. Kan jo evt bytte en annen gang...

 

Geir: Beklager at jeg låner tråden litt av deg, men jeg går ut fra av vi begge kan ha nytte av de samme svarene...

Neida Index, bare bruk tråden. Det er det den er til. (Jeg "eier" vel egentlig ikke tråden heller) :wink:

Link to post
Share on other sites

Kommer til å prøve Owatrol edeltreolje. Kan jo evt bytte en annen gang...

Skulle du mot formodning ikke være fornøyd, kan du trøste deg med at du ikke har gjort jobben forgjeves. Husk at edelolje er egentlig vanlig olje, slik at du da ved eventuell endring kan matte overflate, og lakke slik du vil.

Link to post
Share on other sites

Er i gang med å legge teakdørk i deler av båten. (med selvkuttede teakstaver og epoxy :crazy: )

Da kommer spørsmålet:

 

Bør det lakkes, eller oljes?

 

Har sett litt rundt på forumet og funnet følgende:

Perlen sverger til Owatrol edelolje

Whistler har brukt teakolje (vet ikke hvilken type)

Skvulpen har brukt Owatrol D1 og D2

 

Har vært i kontakt med West system, og de anbefaler Epifanes lakk.

Er det noen som har erfaringer med Epifanes (eller annen lakk).

 

Vil dette flasse? evt noen idê hvor lenge vil det holde?

 

Geir

 

Selv brukte jeg Epifanes blank og matt lakk ombord i "gamle" Astor. Lett å jobbe med, og flyter fint ut. Om du ønsker blank eller matt overflate er en smaksak. Det anbefales blank lakk på de første strøkene selv om du ønsker matt i sluttstrøkene. Du ser tydelig forskjell om du lakker fem eller 8 ganger. Dybden i blanklakken blir bare helt rå.

 

Er blitt Epifanes-fan!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg er en av de som bruker olje. Mener å huske at det var Hempel sin? Har som dere forhørt meg litt rundt og fått tilbakemelding på at jeg ikke måtte finne på å lakke teaken.

 

Dette har de forklart med at teaken blir glatt, den tørker ikke etter nedbør, mye mer vedlikehold etc. Jeg personling syns det ser finere ut med lakk, men bøyde meg for flertallet, dvs kona.

 

Synspunkter til dette......

Link to post
Share on other sites

Er blitt Epifanes-fan!

Joda, Epifanes lakken er lekker den. Også lukter den så godt, skikkelig god gammeldags lakklukt :lol::lol: . Jeg brukte Epifanes blank på interiøret i den forrige båten, etter først å ha gitt det ett strøk med brun vannbasert pulverbeis (Herdins). Det ble skikkelig lekkert! En dybde og glans i de gamle teakfinerplatene som bare var helt utrolig! Så den kan trygt anbefales ja.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har brukt owatrol I og II både på skrog og fremdekk, sitter som et skudd på skroget men på dekket er det trassig. Slipte ned og brukte dekksolje men de forsvant som dugg for solen etter at sesongen var over. blankt og fint var det kun første uken. mulig jeg prøver epinas til sommeren

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vil bare henge meg på skrytet av Epifanes-lakken. Den er meget bra, har ikke brukt noe ombord i båten, men på en selvbygd tre-strips kano har jeg kun brukt Epifanes lakk. To-komponent polyuretan på selve skroget (som er epoxy belagt) og en-komponent blank Epifanes klar-lakk på alle tre-detaljer. På mine web-sider, som du finner her finner du bilder av kanoen, med en dagbok med beskrivelser av lakkeringen (bl a).

 

På det lille som er av teak detaljer utvendig på båten (noe pynt på sidene av hytta) bruker jeg Owatrol D1 - og må olje flere ganger i året. Ønsker en helt matt (usynlig) finish på disse - så da får man da den jobben det er å ikke bruke D2 eller edelolje på toppen.

 

Nordstar

Link to post
Share on other sites

Ja til Epifanes.....

Har selv brukt den i gamlebåten på bord. Jo flere lag dess bedre....men husk å mellomslipe.

Jeg begynte med helt nedpussede flater og fant ut at å blande mer tynner i til å begynne med var smart gjort. Tror jeg hadde i 20-25% tynner i de to første strøkene.

 

Lykke til.

 

Har selv noen badevegger i teak som skal få samme behandlingen. :rolleyes:

 

Mvh Jørgen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...