Lazyjack Startet 17.September.2023 Link til dette innlegget Startet 17.September.2023 Batteriet måler 13,4V et døgn etter at lading er avsluttet. Er det normalt? Trodde det skulle ligge rundt 12,7V. Målt med splitter nytt multimeter, men ikke kontrollert med annet instrument. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 17.September.2023 Link til dette innlegget Svart 17.September.2023 Jeg ville kontrollert med et annet instrument, jeg vet ikke engang om hvilespenning på 13.4 er teoretisk mulig på et bly/syre batteri. Du kan også prøve å belaste batteriet med noen få ampere i noen minutter, koble fra lasten og gjenta målingen. Dersom spenningen fremdeles er over 13V ville jeg levert tilbake insrumentet. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 18.September.2023 Link til dette innlegget Svart 18.September.2023 MIne Ritar agm batterier har hvilespenning på 13,1 volt. Men har aldri sett dem over det etter at lading er avsluttet. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
index Svart 18.September.2023 Link til dette innlegget Svart 18.September.2023 Prøv å skifte batteri på multimeteret. De viser ofte feil spenning med dårlig batteri. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SveinHa Svart 18.September.2023 Link til dette innlegget Svart 18.September.2023 index skrev 15 minutter siden: Prøv å skifte batteri på multimeteret. De viser ofte feil spenning med dårlig batteri. Det kan jeg skrive under på. Hadde ett BBC Goertz multimeter en gang, og det burde jo være et svært kurant merke, som plutselig vist ladespenning på godt over 16v i båten. Klødde meg mye i hodet den dagen midt i sommerferien men endte opp med å måle spenningen på et 9v batteri og det viste over 12v... Ingen indikasjon om dårlig batteri i multimeteret men det ordnet seg med nytt batteri... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
NilsPils Svart 18.September.2023 Link til dette innlegget Svart 18.September.2023 Blybatterier virker som kondensator. Derfor kan en som regel lese av ladespenningen lenge etter at ladingen er avsluttet. Men et døgn høres mye ut . . . For å lese av riktig spenning rett etter at ladingen er avslutet bør en derfor belaste batteriet et øyeblikk før en måler (og da selvfølgelig uten belasting). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 18.September.2023 Link til dette innlegget Svart 18.September.2023 Helt korrekt, har egen erfaring med at et friskt batteri (BT startbatteri) kan ta 2 - 3 dager før det kommer ned på 12-tallet ubelastet etter lading. Men for all del, sørg for at internbatteriet i måleinstrumentet er bra. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.