Skamklipt Startet 18.September.2023 Link til dette innlegget Startet 18.September.2023 Som tittelen sier. Den sitter i en 19-fots Finnmaster, men tror selve pumpa er uoriginal/ettermontert. Aner ikke merke eller type. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.September.2023 Link til dette innlegget Svart 18.September.2023 Dersom det står vann i pumpa eller i slangen og båten befinner seg et sted hvor det kan bli frost, så ja. Det enkleste er å fjerne vannet, da kan det ikke fryse. Eventuelt kjøre frostveske gjennom pumpa og slangen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Skamklipt Svart 19.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2023 10 hours ago, Brigg said: Dersom det står vann i pumpa eller i slangen og båten befinner seg et sted hvor det kan bli frost, så ja. Joda... jeg formulerte meg nok litt klønete, så let me rephrase som de sier i Bergen: Dersom jeg kjører lensepumpa til alt vann tilsynelatende er pumpet ut, vil det fortsatt være vann igjen i pumpa som kan ødelegge den dersom det blir frost? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.September.2023 Link til dette innlegget Svart 19.September.2023 Som regel er det stigning på slangen fra pumpa før den går ut gjennom skrogsiden. Dersom det er en tilbakeslagsventil på slangen i/ ved pumpa vil slangen stå full av vann, men selve pumpa vil vanligvis tømmes. Om det ikke er tilbakeslagsventil vil også slangen tømmes til rommet der pumpa står. Alt avhenger av hvordan dette er løst ombord hos deg. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Skamklipt Svart 19.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2023 OK, takk for svar. Ble litt mye hvis og omatt og dersom, så da kjører jeg bare gjennom en skvett frostvæske for å være sikker. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 19.September.2023 Link til dette innlegget Svart 19.September.2023 Skamklipt skrev for 11 timer siden: OK, takk for svar. Ble litt mye hvis og omatt og dersom, så da kjører jeg bare gjennom en skvett frostvæske for å være sikker. Kan du jo så ser du om det renner tilbake igjen slik att du kan slette dette punktet til neste år for det er mest sannsynlig ikke nødvendig . Eller bare slå i en bøtte med vann hvis det er enklere for å sjekke Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.September.2023 Link til dette innlegget Svart 19.September.2023 Pumpen jeg har montert i Hulda, som er en vanlig sentrfugalpumpe, vil ikke fryse. Det er en rekke andre konfigurasjoner som vil fryse: Impellerpumper, vingepumper, girpumper, etc. For å få et direkte svar, fortell hvilken pumpe du har. Sitér dette innlegget Link to post
Helge77 Svart 22.September.2023 Link til dette innlegget Svart 22.September.2023 Står båten på sjøen så skal jo det litt til at den frysen og ikke minst i Bergen med sin spreng kulde. Bor selv rett utenfor 😀. Og skal du ha den stående på land i vinter så tar jeg ut bunn pluggen sånn at det renne ut etter behov Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.September.2023 Link til dette innlegget Svart 22.September.2023 Det er kanskje enklare å demontera pumpa, og ta den heim, enn å frostsikra pumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.