Jump to content

Må el. lensepumpe frostsikres?

Skamklipt

Recommended Posts

Dersom det står vann i pumpa eller i slangen og båten befinner seg et sted hvor det kan bli frost, så ja. 

Det enkleste er å fjerne vannet, da kan det ikke fryse. Eventuelt kjøre frostveske gjennom pumpa og slangen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

10 hours ago, Brigg said:

Dersom det står vann i pumpa eller i slangen og båten befinner seg et sted hvor det kan bli frost, så ja. 

Joda... jeg formulerte meg nok litt klønete, så let me rephrase som de sier i Bergen:

Dersom jeg kjører lensepumpa til alt vann tilsynelatende er pumpet ut, vil det fortsatt være vann igjen i pumpa som kan ødelegge den dersom det blir frost?

Som regel er det stigning på slangen fra pumpa før den går ut gjennom skrogsiden. Dersom det er en tilbakeslagsventil på slangen i/ ved pumpa vil slangen stå full av vann, men selve pumpa vil vanligvis tømmes. Om det ikke er tilbakeslagsventil vil også slangen tømmes til rommet der pumpa står. Alt avhenger av hvordan dette er løst ombord hos deg. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Skamklipt skrev for 11 timer siden:

OK, takk for svar. Ble litt mye hvis og omatt og dersom, så da kjører jeg bare gjennom en skvett frostvæske for å være sikker.

Kan du jo så ser du om det renner tilbake igjen slik att du kan slette dette punktet til neste år for det er mest sannsynlig ikke nødvendig .
Eller bare slå i en bøtte med vann hvis det er enklere for å sjekke

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...