Mastiff Startet 19.September.2023 Del på Facebook Startet 19.September.2023 Det står jo i reglementet at man skal ha topplanterna i båter som går over 7 knop én meter over sidelanternene og i båten senterlinje. Da må min topplanterne stå bak søkelyset, som er sentrert på toppen av lysbøylen, se bilde. Hvit ring er søkelys, grønn og rød er monteringen av sidelanternene. Det sitter en hekklanterne under teinebrettet (som ikke stikker så langt ut at det skjermer den). Så det skal jo etter reglementet bli noe sånt (bilde stjålet fra Maritims nettside), bortsett fra at topplanterna er rundstrålende og dermed synlig også bakfra, noe som så vidt jeg kan forstå, er fullt lovlig: Det jeg da trenger, er et feste til topplanterna, som er ca. 30 cm høy og dermed for kort til å gi meteren over sidelanternene. Den skal settes bakerst på taket, i senterlinjen. Det skal så vidt jeg også forstår, være lovlig. Ulempen med dette blir at den da blir for høy til å komme under et par broer her i Mandal (Sånum, Skjebstad, gangbroa og gamlebroa i elva) ved høyvann. Det har jeg tenkt å løse ved å lage et feste omtrent sånn. Blått er taket, svart er to aluminiumsvinkler skrudd fast i taket, grønt er en 6 mm tjukk, 4-5 cm bred og 80 cm lang aluminiumsplate som gir festet høyde, rødt er aluminiumsvinkelen på toppen som lanterna blir skrudd fast i. Sett bakfra: Toppen på lanterna er en sånn: Den er tatt ut av festet og montert på stanga fra lanterna som satt der før. Men jeg ville montere søkelyset midt på og tenkte at det gikk greit å ha den ved siden av. Da hadde jeg verken lest at det skal være minst én høydemeter fra sidelanternene til topplanterne (det var det ikke fra før av heller i båten) eller at topplanterna må stå i senterlinja. Og når jeg først skal gjøre dette, vil jeg gjøre det ordentlig. For å beskytte glasset og dioden inni, lager jeg en aluminiumsskive med hullsaga som stikker omtrent én centimeter ut på alle kanter og limer den fast på toppen av lanterna. Sett fra siden er nedre del av festet sånn, igjen grønn for høydestykket, svart for vinkel, blått for taket, og her sølvfarget for gjennomgangsbolt. Og så gult for det jeg lurer på hvordan jeg skal ordne, en slags brytepinne. For jeg VET at jeg før eller siden i løpet av de neste årene (planen er å ha denne båten til den eller jeg må avlives) vil glemme å legge ned lanterna når jeg kjører under en av broene... Den må bryte ganske lett, for ikke å skade lanterna. Jeg strammer den sølvfargede bolten passe og bruker nylonskiver, så ikke lanterna dundrer ned med første berøring, men lar seg presse enkelt ned når jeg kjører innover broa. Men har noen en god idé til hva jeg kan bruke i det nederste hullet, sånn at det svikter med passe kraft, så lanterna lar seg bøye ned? Det bør jo ikke være noe som råtner bort eller ryker så lett at slag fra bølger i 25 knop får den til å falle. Jeg har sett på brytepinner, men alt jeg har funnet til nå, er beregnet på propeller og snøfresere og krever så mye kraft at taket på båten blir revet av før den knekker... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 19.September.2023 Del på Facebook Svart 19.September.2023 Hvis båten din er kortere enn 12 meter holder det med topplannterne 0,5 meter over sidelanterner. Dette er særnorsk regel, sjøveisreglene Regel 46 b. Mulig dette er noktil at du kommer under broene. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mastiff Svart 19.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2023 Oi, mange takk! Den kjente jeg ikke til. Det står ikke på noen av de "enkel forklaring"-nettsidene jeg har sett! Da kan jeg lage festet så den kommer rett over søkelyset og dermed ikke er høyere enn den var da den sto der søkelyset står nå. Og jeg slipper noen brytemekanisme. Det sparer meg for mye bry, for da kan jeg bare ha to skruer der. Edit: Det står "dersom forholdene gjør det nødvendig". Holder det å gjøre det enklere til å kalle det nødvendig, tro? Sitat (b) Et fartøy på mindre enn 12 meters lengde, kan dog vise den nevnte lanternen lavere dersom forholdene gjør det nødvendig, men ikke lavere enn 0,5 meter over sidelanternene eller den sammensatte lanternen. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 19.September.2023 Del på Facebook Svart 19.September.2023 Er du som definerer "nødvendig" i dette tilfellet. Er det nødvendig å kunne komme under broene? Om du holder på full høyde vil du før eller senere glemme å legge den ned ved passering. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mastiff Svart 19.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2023 Jepp, det var derfor jeg tenkte på den med en form for brytemekanisme til den gangen jeg glemmer det, jeg stoler ikke på meg selv lenger enn jeg kan kaste meg. Men hvis man definerer det selv, så er det greit. Jeg må under de to laveste broene for å komme til det stedet det er greiest å få båten på henger. Det er vel nødvendig nok. Så da sørger jeg bare for halvmeteren, så den er over søkelyset. Takk igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 19.September.2023 Del på Facebook Svart 19.September.2023 Mastiff skrev for 1 time siden: topplanterna er rundstrålende og dermed synlig også bakfra, noe som så vidt jeg kan forstå, er fullt lovlig Stemmer dette? Du har jo den lanterna fordi du kjører motor, rundtlysende vil jo gi deg to lys sett bakfra, både den og akterlanternen. Jeg trodde rundtlysende bare var for ankring og andre spesielle tilfeller? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 19.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2023 Hm... Godt poeng. Jeg bør kanskje droppe akterlanterna, når jeg ser på Sjøveisreglenes regel 23 c. Sitér dette innlegget Link to post
StigTore Svart 19.September.2023 Del på Facebook Svart 19.September.2023 Et alternativ vil vel være å flytte sidelanternene ned? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 19.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2023 @StigTore Det er selvsagt en mulighet, men jeg måtte uansett hatt et feste for å få topplanterna i senterlinja (som man skal så lenge det ikke er praktisk umulig) og over nivået til søkelyset. Det er greiest å ha topplanterna bak lysbøylen, for da kan jeg føre ledningen rett inn i en kanal som går under der, så ikke det henger løs ledning og slenger. Og det måtte legges opp strøm til der jeg setter sidelanternene, med kabel til bryteren i taket. Så det å lage topplanterna litt høyere er da ikke noe ekstra arbeid og tid i forhold til å flytte sidelanternene. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 19.September.2023 Del på Facebook Svart 19.September.2023 Du kan til og med forskyve topplanterne eller rundtlysende lanterne bort fra senterlinje, ref regel 23 c (iii). Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Big Horn Svart 19.September.2023 Del på Facebook Svart 19.September.2023 Hva med en bøyle på tvers over søkelyset som topplanternen festes på? Blir den for høy kan du lage en fjærbelstet mekanisme ala den som sitter på sykkelstøtter som gjør at den vipper bakover om du treffer en bro. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 19.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2023 @Jens_P Jepp, jeg så det. Men da må vel sidelanternene kombineres med topplanterna, så vidt jeg forstår. Og jeg tolker "praktisk mulig" til større prolblemer enn "jeg gidder ikke lage til et 40 cm høyere feste". @Big Horn Det er så klart en mulighet, men løsningen jeg tenker på, går veldig mye fortere å lage, og den bøylen vil jo sperre for søkelyset i en eller annen retning. Det er (nesten) 360 grader sveip på det. Å gjøre den fjærbelastet var derimot en variant jeg vil tenke mer på til løsningen min, takk! Jeg må vel i så fall finne syrefaste fjærer? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 19.September.2023 Del på Facebook Svart 19.September.2023 5 minutes ago, Mastiff said: @Jens_P Jepp, jeg så det. Men da må vel sidelanternene kombineres med topplanterna, så vidt jeg forstår. Og jeg tolker "praktisk mulig" til større prolblemer enn "jeg gidder ikke lage til et 40 cm høyere feste". @Big Horn Det er så klart en mulighet, men løsningen jeg tenker på, går veldig mye fortere å lage, og den bøylen vil jo sperre for søkelyset i en eller annen retning. Det er (nesten) 360 grader sveip på det. Å gjøre den fjærbelastet var derimot en variant jeg vil tenke mer på til løsningen min, takk! Jeg må vel i så fall finne syrefaste fjærer? Å slå ned topplanternen mens søkelyset er i drift er kansje ikke helt etter regelboka, men tror jeg hadde tatt meg den friheten dersom du er avhengig av fult lys i 360 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 19.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2023 @Big Horn Men det trengs ikke med det enkle festet mitt, for den vil bare treffe på en 6 mm tykk aluminiumskant (jeg setter alulista i båtens lengderetning, ikke på tvers), og det vil jo være minimal skygging av den. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 19.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2023 Jeg tror jeg fikk ideen nå. Jeg lager iallfall festet først, det tar sikkert ikke mer enn en times tid, bare dette j... regnet kunne gi seg. Så prøver jeg meg med et strikktau fra et stykke oppe på festet og til lysbøylen. Det kan godt være at det funker. Ellers får jeg satse mer avansert, på noe fjærbelastet. Det blir uansett lett å modifisere, for bådet festet i bunnen og festet til lanternen er jo da ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 19.September.2023 Del på Facebook Svart 19.September.2023 Mastiff skrev 1 time siden: Men da må vel sidelanternene kombineres med topplanterna, så vidt jeg forstår. Nei. Se på alle daycruisere og skjærgårdsjeeper som har normale sidelanterner eller kombinert rød-grønn i baugen. Mange av disse har rundtlysende hvit montert på avtagbar stang på en av sidene akter. Det er store friheter for oss under 12 meter, men som jeg tolker reglene skal det tilstrebes å unngå avvik hvis mulig. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mastiff Svart 19.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2023 Ja, jeg tror nok jeg skal komme innenfor reglene når denne er ferdig. Det har tatt mye mer tid å tenke og diskutere hvordan det kan gjøres enn det vil ta å mekke sammen greia, med aluminiumsbåt og modifiseringslyst får man etter hvert svart belte i kappsaging, boring og skruing. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 19.September.2023 Del på Facebook Svart 19.September.2023 Mastiff skrev for 4 timer siden: Ja, jeg tror nok jeg skal komme innenfor reglene når denne er ferdig. Det har tatt mye mer tid å tenke og diskutere hvordan det kan gjøres enn det vil ta å mekke sammen greia Helt normalt Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 20.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2023 Jannmar skrev for 12 timer siden: Helt normalt Det er vel egentlig Båtplassen i et nøtteskall... Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2023 Det tok nesten tre timer, faktisk. Som vanlig gikk halvparten av tiden til å lete etter verktøy og materiale... Det ble en foreløpig testløsning: Smeltelim i festet. Vi får se om denne holder , ellers har jeg også boret et par hull som jeg kan stikke noen tynne strips gjennom som reserveløsning. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 24.September.2023 Del på Facebook Svart 24.September.2023 Lim (og brytepinner) kan være vanskelig å få riktig styrke på, og har det løsnet så er det løst helt til du har gjort en jobb (og latt limet tørke hvis lim). Løsningen med bagasjestrikk tenkte jeg på etter å ha lest endel av tråden (men ikke fått tid til å skrive svar), men jeg ser du har tenkt på selv også. Et annet alternativ er jo mekanismer som glipper taket ved belastning, men kan settes tilbake igjen etterpå ved å bare vippe opp lanternemasta. Magnet er jo en mulighet. Eller noe tilsvarende krykkeholder, sånn man kan sette krykker inn i ved skranken i banken osv. og så bare dra den løs etterpå. Har du tenkt på utmattingsbrudd når du velger en lang tynn (6mm) stang av aluminium med litt vekt på toppen på en båt som skal vugge mye fra side til side? Hvis denne gir noe etter så vil ting bøyes og den kan knekke etterhvert. Kan selvfølgelig godt hende den vil holde lenge også, men jeg bare nevner at det er en mulighet for svakhet der. Jeg har selv laget et kort lite lyktefeste for lys på sykkel som røyk veldig fort (100-200 km) pga vibrasjoner og utmattingsbrudd i flat aluminium. Laget deretter et nytt med knekk som ble mye stivere og har holdt i mange år. Hvis du ser lanternemasta bøyer seg i bølger kan det løses ved å bardunere ned til sidene, bare husk å ikke feste bardunene så langt frem at de strammes opp og feil ting ryker hvis lanternemasta legges ned for bropassering (enten av deg, eller av brua). Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2023 @19 fot Du hadde veldig rett der. Jeg har skrudd en 4x2 cm aluminiumsvinkel av 4 mm gods (så den ikke bygger for mye ut, 2 cm har jeg lagt sånn at tykkelsen på den opprinnelige lista forsvinner inni den) fast på stanga, så nå bør den iallfall være solid nok. Jeg så at den ble ganske kraftig påvirket når det var storm, mer enn jeg ville ta sjansen på. Så får jeg se om jeg skal ta varianten med strikk når jeg monterer den på igjen og se en stund hvordan det funker. Limet funket dårlig, det løsnet nok av vibrasjonene i båten, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.