Priscilla Posted September 19, 2023 Share Posted September 19, 2023 Jeg har fått en gammel seilbåt, som jeg forsøker å sette i stand. Jeg er ganske grønn med tanke på vedlikehold av båt, men er praktisk anlagt og uforholdsmessig optimistisk. Det er mye som må gjøres, og jeg er fullt klar over at det er et tapsprosjekt... :-) Nå har jeg tatt båten på land, etter at den har ligget på havet i 8 år. Båten har en innenbordsmotor type Bukh DV8 med seildrev. Fikk spylt skroget godt da vi tok henne opp. Før kulda setter inn har jeg tenkt å ta batteriene hjem, tømme motor for kjølevann, pakke ned storseil. Er det andre ting som kan være lurt å tenke på før vinteren? Quote Link to post
quantumduck Posted September 19, 2023 Share Posted September 19, 2023 Konservere ferskvann og toalett, inkl. evt. varmtvannsbereder er nok lurt. Gjerne ta hele servicen på motor også, ihvertfall bytte olje og la den slurpe i seg forstvæske istf. saltvann kan være lurt. Fyll opp drivstofftanken så det ikke blir kondens. Pakke ned genua også, kanskje? Man kan også skylle av før man tar ned seilene på en tørr og fin høstdag med litt vind så det trøker. Quote Link to post
Time Off Posted September 19, 2023 Share Posted September 19, 2023 Hvis du har plass hjemme, er det et godt sted å lagre puter og andre tekstiler. Hvis du skal dekke over båten er det godt å sikre utlufting for å unngå jordslag og mugg. En innvendig vask gir mindre grobunn for vond lukt… Ta litt middel mot dieseldyr i tanken når du fyller den opp. Quote Elwaro 30 under oppussing og refit hjemme på gårdsplassen, vegg i vegg med snekkerbua Bor i Rygge Link to post
Maika Posted September 19, 2023 Share Posted September 19, 2023 Batteriene har det topp i båten, bare pass på at de er oppladet tilstrekkelig og koblet fra. Quote Link to post
Popeye70 Posted September 19, 2023 Share Posted September 19, 2023 Maika skrev 11 minutter siden: Batteriene har det topp i båten, bare pass på at de er oppladet tilstrekkelig og koblet fra. Jepp. Passe opplading før vinteren, en klattopplading i januar for å kompensere for eventuelt tap så langt, og så en opplading under vårpussen. Det er ikke noe poeng å ta batteriene ut av båten om det er tilgang på strøm der båten er. Quote SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Priscilla Posted September 20, 2023 Author Share Posted September 20, 2023 quantumduck skrev for 15 timer siden: Konservere ferskvann og toalett, inkl. evt. varmtvannsbereder er nok lurt. Gjerne ta hele servicen på motor også, ihvertfall bytte olje og la den slurpe i seg forstvæske istf. saltvann kan være lurt. Fyll opp drivstofftanken så det ikke blir kondens. Pakke ned genua også, kanskje? Man kan også skylle av før man tar ned seilene på en tørr og fin høstdag med litt vind så det trøker. Har tatt ned seil og lagrer hjemme. Ny olje og frostvæske høres lurt ut. Takker! Quote Link to post
Priscilla Posted September 20, 2023 Author Share Posted September 20, 2023 Popeye70 skrev for 10 timer siden: Jepp. Passe opplading før vinteren, en klattopplading i januar for å kompensere for eventuelt tap så langt, og så en opplading under vårpussen. Det er ikke noe poeng å ta batteriene ut av båten om det er tilgang på strøm der båten er. Det blir fort 15 minus her oppe. Vil ikke batteriene ta skade av det? Quote Link to post
Olevine Posted September 20, 2023 Share Posted September 20, 2023 15 minus skal ikke kunne ødelegge fulladede batterier. Quote Link to post
index Posted September 20, 2023 Share Posted September 20, 2023 Priscilla skrev 1 time siden: Det blir fort 15 minus her oppe. Vil ikke batteriene ta skade av det? Ikke så lenge de er fullt oppladet nei. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Posted September 20, 2023 Share Posted September 20, 2023 Den beste oppbevaringen av batteriet er å lade det helt opp, koble fra alle forbrukere og lagre det kaldt. Et batteri har alltid en selvutlading, men den blir svært liten om det oppbevares ordentlig kaldt. Et dårlig og ikke oppladet batteri kan fryse istykker selv om det ikke er så mange blå, men et friskt oppladet batteri fryser ikke før ned mot ÷50°C. Dypfryseren hjemme er et godt sted for batteriet under lagring. Jeg luftet tanken for fruen, men det ble med tanken! Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
El barco de Sol Posted September 20, 2023 Share Posted September 20, 2023 Lars H. skrev for 3 timer siden: Den beste oppbevaringen av batteriet er å lade det helt opp, koble fra alle forbrukere og lagre det kaldt. Et batteri har alltid en selvutlading, men den blir svært liten om det oppbevares ordentlig kaldt. Et dårlig og ikke oppladet batteri kan fryse istykker selv om det ikke er så mange blå, men et friskt oppladet batteri fryser ikke før ned mot ÷50°C. Dypfryseren hjemme er et godt sted for batteriet under lagring. Jeg luftet tanken for fruen, men det ble med tanken! Etter bytte av båt har vi fått en mengde med batterier. Har alltid tatt batterier hjem men nå tror jeg ikke at jeg orker. " Koble fra alle forbrukere" ..holder det å slå av hovedstrømsbryter? Da kan man få litt lading fra solcelle om man bruker lys presenning. Det tikker vel litt ampere ut på vhf etc,men koble helt fra det som står direkte på batteri kanskje? Fra Agder 840 til Saga 315. D4-300. Quote Link to post
Lars H. Posted September 20, 2023 Share Posted September 20, 2023 Vel, uten tilkoblet solcellepanel, mener jeg at ALT må kobles fra (ta av polskoen). Selv med så lite forbruk som ca. 7mA (1watt) er et 100Ah batteri nede på 50% i løpet av en måned. Selv kobler jeg ikke fra polskoene, men mine 2×110W solcellepaneler (under lys presenning) gir nok vedlikeholdslading selv med litt forbruk som alarm og litt til. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Code0 Posted September 20, 2023 Share Posted September 20, 2023 El barco de Sol skrev 1 time siden: tikker vel litt ampere ut på vhf etc, Jeg har av/ på knapp på VHF, så kan slå den av uavhengig av alt annet. Quote Link to post
Maika Posted September 21, 2023 Share Posted September 21, 2023 Regner med at trådstarter har vanlig blybatterier og at fullladete er det beste, men for de som leser denne tråden og har lithium, så skal de batteriene helst oppbevares på rundt 50%. Har man solceller, så vil jo de fort lade null hvis de ikke er under presenning og snøen legger seg, og også lite når solen er lav, så det enkleste bed bly er å lade opp fullt og koble fra polskoene. Quote Link to post
Santa_Claus Posted September 23, 2023 Share Posted September 23, 2023 On 9/20/2023 at 4:23 PM, Lars H. said: Selv med så lite forbruk som ca. 7mA (1watt) er et 100Ah batteri nede på 50% i løpet av en måned. Her er det vel sneket seg inn en desimalfeil. Milli vil si tusendeler. 7 milli Amper x 12 volt = 84 milli Watt. Dvs 84 tusendels watt som kan rundes opp til 0,1 watt. 7mA x 24 timer x 30 dager gir 5 Ampertimer (Ah), dvs et forbruk på 5% av et 100 Ah batteri. Godt å se at Lars H. er mennesklig og av og til gjør feil. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.