Jump to content

Obligatorisk småbåtregister - nok en gang


lurvetass

Recommended Posts

Eika skrev 1 time siden:

Ennå ett påbud, på tide og rømme til en liten sydhavsøy der man kan være sin egen lille konge 

Bare pass på att øya ikke tilhører ett eller annet land for da er det gjerne flere påbud enn her hjemme.
Selv om det dustete vest påbudet var ett skudd for bauen er fortsatt Norge ett liberalt sted å ferdes i båt selv om hylekoret gjør alt for å prøve å få strammet inn på frihetene vi fortsatt kan oppleve på vannet. 

Link to post
Share on other sites

Furu skrev for 3 timer siden:

men skal Rs sitte på små båt registeret

 

Nei, planen er at RS skal kompenseres av staten, da de visstnok driver 10 redninsskøyter med overskuddet. Så kan en gjerne diskutere om det er riktig at RS får et statsfinansiert monopol på å drive redningsskøyter.

https://www.tu.no/artikler/smabatregister-er-forventet-a-spare-0-69-liv-hvert-ar/536820?key=lATAdMj3

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, pipe said:

Bare pass på att øya ikke tilhører ett eller annet land for da er det gjerne flere påbud enn her hjemme.

Det kan jeg skrive under på. Eier båt i California. Obligatorisk registrering, riktignok bare 15 dollar i årlig registrerinsavgift. I tillegg må det betales årlig eiendomsskatt, 1.2 - 1.4 % av båtens markedsverdi.

Du kan også bli bordet av kystvakten når som helst, da sjekkes om båten er i forskriftsmessig stand. Dersom dassen ombord har utløp til sjø, skal dette være låst med hengelås dersom man ferdes innenfor 3-mils grensen. Videre sjekkes brannslukkingsapparater, nødbluss, redningsvester, diverse påbudte oppslag ombord (oppslag som sier det er forbudt å dumpe olje eller plast i havet etc) samt sikkert en del andre ting jeg ikke kan komme på i farten.

 

Båtlivet i Norge er (foreløbig) behagelig ubyråkratisk, men det går feil vei.

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev for 5 timer siden:

De fleste - om ikke alle - kyststater har vel offentlig drevet og finansiert sjøredningstjeneste.

Hvis det skal kalles en offentlig drevet tjeneste, så må den enten drives direkte av en offentlig instans, eller settes ut på anbud, slik at flere private selskap kan få konkurrere.  Slik det for eksempel gjøres for redningshelikopter.

Link to post
Share on other sites

Folk gir ikke F.. i alt og alle, forskjellen fra før er jo om noen har opplevd en hekkbølge eller dunket lett i brygga så kommer det på trykk i alle landets aviser med krise- kommentarer fra  RS & Politi.

Samme greia med været. Det har jo ikke vært en normal høst eller vinterstorm på mange år. Alt er ekstremvær.

Folk med gamle plimsollere vil ikke registrer båtene sine uansett om registeret blir aldri så obligatorisk.

Link to post
Share on other sites

Jeg registrerte den nye båten min i småbåtregistret i går. Har råd til å betale 189kr i året.  Det er helt klart at det bør være register for båter med tanke på om noe skjer, identifisering og sikkerhet. Hvem som skal drifte småbåtregisteret kan jo sikkert diskuteres!   Jeg støtter RS og synes faktisk de gjør en god jobb! de har reddet veldig mange folk fra døden og jeg synes de bidrar til sikkerhet til sjøs!  At driften kunne vært annerledes kan sikkert diskuteres!  Men jeg er altså for at vi har et kontrolorgan og register. Det er for fårt eget beste og vår egen sikkerhet! så gubbete har jeg blitt! :lol:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Sjøfartsdirektoratet kommer jo bare med en anbefaling på vegne av sitt mandat, så det er jo ikke veldig overraskende at de mener det de mener. Og så er det jo opp til andre å komme med motargumenter i høringsprosessen. Og det finnes argumenter både for og mot. Og så må man diskutere hvor grensene for registering skal foregå. Hva skiller en robåt fra en kano? I speidergruppa har vi 30 kanoer over 4,5 meter, det skal jo bli moro om vi skal registrere hver og en av dem. 

 

Samtidig så ser jeg fordelen med en registrering, for det startes mange unødvendige redningsaksjoner på bakgrunn av joller som har slitt seg - og man ikke har noen mulighet til å finne ut hvem som eier jolla for å sikre seg om det var folk om bord eller ikke. 

Link to post
Share on other sites

 

3 minutes ago, EiSvIn said:

 

 

Samtidig så ser jeg fordelen med en registrering, for det startes mange unødvendige redningsaksjoner på bakgrunn av joller som har slitt seg - og man ikke har noen mulighet til å finne ut hvem som eier jolla for å sikre seg om det var folk om bord eller ikke. 

 Er en god del aksjoner som er blitt utløst av drivende kajakker og kanoer også! om de hadde hatt et id nr. kunne det vært veldig mye enklere og samfundsøkonomisk besparende.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

EiSvIn skrev for 3 timer siden:

Sjøfartsdirektoratet kommer jo bare med en anbefaling på vegne av sitt mandat, så det er jo ikke veldig overraskende at de mener det de mener. Og så er det jo opp til andre å komme med motargumenter i høringsprosessen. Og det finnes argumenter både for og mot. Og så må man diskutere hvor grensene for registering skal foregå. Hva skiller en robåt fra en kano? I speidergruppa har vi 30 kanoer over 4,5 meter, det skal jo bli moro om vi skal registrere hver og en av dem. 

 

Samtidig så ser jeg fordelen med en registrering, for det startes mange unødvendige redningsaksjoner på bakgrunn av joller som har slitt seg - og man ikke har noen mulighet til å finne ut hvem som eier jolla for å sikre seg om det var folk om bord eller ikke. 

 

-morten- skrev for 3 timer siden:

 

 Er en god del aksjoner som er blitt utløst av drivende kajakker og kanoer også! om de hadde hatt et id nr. kunne det vært veldig mye enklere og samfundsøkonomisk besparende.

 

Sammen med påbudt registrering kan en forvente krav om CE merking.

Så alle som bygger kayaker selv må holde seg under 4,5m for å holde lovens lange arm på avstand.

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post
Share on other sites

cortinaman skrev 4 minutter siden:

Sammen med påbudt registrering kan en forvente krav om CE merking.

Så alle som bygger kayaker selv må holde seg under 4,5m for å holde lovens lange arm på avstand.

 

OK? Hvorfor det? Selvbyggede farkoster er vel uansett unntatt CE merking så lenge de ikke legges ut for salg de første fem årene?

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

14 hours ago, pipe said:

Bare pass på att øya ikke tilhører ett eller annet land for da er det gjerne flere påbud enn her hjemme.
Selv om det dustete vest påbudet var ett skudd for bauen er fortsatt Norge ett liberalt sted å ferdes i båt selv om hylekoret gjør alt for å prøve å få strammet inn på frihetene vi fortsatt kan oppleve på vannet. 

 

Som jeg har nevnt i andre tråder - ja, vi er fortsatt heldige i Norge sammenlignet med f.eks. Portugal og Spania.

 

Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.  Isolert sett ser jeg mange fordeler og få ulemper med obligatorisk registrering av båter ned til 4.5 meter, og allikevel er jeg VELDIG i mot dette, for det er én brostein på vei mot helvete.  Og vi ender nok opp i "helvete" før eller senere, uansett hvor mye vi måtte hyle og skrike.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Tror også at det er en fordel med et skikkelig drevet register. Litt usikker på om den delte modellen de legger opp til med både småbåtregister og et utvidet NOR er smart. Beste hadde vel vært om alle var i ett register og da tenker jeg det beste må være NOR. 

Vi hadde jo et bra register drevet av Tolletaten for mange år siden og det var billig og godt og der var det ingen årsgebyr. Hovedargumentet for å legge det ned den gangen var at det ikke skulle bli årsgebyr som ble innført med en gang i det private frivillige registeret. 

 

Men det store antall fritidsbåter som farter langs kysten vår tror jeg det er veldig bra å få litt kontroll. 

En ting er i forhold til ulykker, men også at gamle båter overlates til folk som verken har økonomi eller evne til å ha båt som da blir liggende rundt som midlertidig bolig fulle av skrot og tyvegods.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Med tanke på at vi nå har et frivillig småbåtregister som har som hovedmål å skaffe midler til Redningsselskapet, så tenker jeg at et offentlig register må være en bedre løsning. Så får heller staten bidra til å finansiere Redningsselskapet på en annen måte. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Å tro at problemet med gamle verdiløse båter som ingen kjenner eierskap til vil bli registrert er jo mildt sagt naivt.

De fleste båter som er forsikret eller har en verdi og eies av en person med penger som ikke bor på gata & ligger i organinsert havn er allerede i et eller annet register. 

Joller under 4,5 m havner jo utenfor registeret og problemet er det samme som før med joller etc som driver av og havner i fjæra.

Mao masse styr og penger brukt for ingen målbar gevinst ( nok en gang)

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 6 timer siden:

 Jeg støtter RS og synes faktisk de gjør en god jobb! de har reddet veldig mange folk

Skomaker bli ved din lest. 

Register har de ikke greie på

lurvetass skrev 1 time siden:

Vi hadde jo et bra register drevet av Tolletaten for mange år siden og det var billig og godt og der var det ingen årsgebyr.

Rs fikk det registeret fra Tolletaten.

Da det kom rekende en "flott" båt med det gamle reg.nr ble det sendt mail til RS om hvem som eide båten.

Fikk jeg til svar at det registret hadde de slettet , sånn går det når amatører tar over og skal ta vare på arvesølvet.

JA til Regrister, men ikke RS

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg er positiv til RS jeg også @Roger jo

Og enig i at registeret ble ikke bra etter at de tok over. Derfor jeg synes det bør driftes av NOR som ett register. 

Og mulig jeg er naiv @hanto1, men jeg tror likevel at det blir bedre oversikt med ett obligatorisk register. 

At man får kontroll på alle båter tror ikke jeg heller, men mye bedre enn slik det fungerer i dag. 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Historikken bak Småbåtregisteret hos RS handlet først og fremst om at spilleautomater skulle forbys i Norge.

Lovutkastet om forbud mot spilleautomater ble påbegynt i ca 2003 og forbudet kom i 2007. RS hadde på den tiden et stort antall spilleautomater i hele landet, og hevdet seg avhengige av denne inntektskilden.

Parallelt med lovutredningen ble det derfor sett på alternativer for RS som skulle kompensere for inntektstapet fra spilleautomatene.

RS overtok dermed Småbåtregisteret som "gave" fra Tollvesenet i slutten av 2005. Registeret har etter 2006 sånn sett fungert som en inntektskilde for RS, og skulle altså kompensere for bortfall av spilleautomatene. Småbåtregisteret hos RS har derfor aldri vært opprettet som et kostnadsnøytralt båtregister.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...