lurvetass Startet 19.September.2023 Del på Facebook Startet 19.September.2023 Sjøfartsdirektoratet har gitt anbefalingen til regjeringen om småbåtregister. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/sjofartsdirektoratet-anbefaler-obligatorisk-smabatregister/id2983085/ Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Time Off Svart 19.September.2023 Del på Facebook Svart 19.September.2023 Og så er alt klart for årsavgift…….. Sitér dette innlegget Elwaro 30 under oppussing og refit hjemme på gårdsplassen, vegg i vegg med snekkerbua Bor i Rygge Link to post
Eika Svart 19.September.2023 Del på Facebook Svart 19.September.2023 Ennå ett påbud, på tide og rømme til en liten sydhavsøy der man kan være sin egen lille konge Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 19.September.2023 Del på Facebook Svart 19.September.2023 men skal Rs sitte på små båt registeret Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
pipe Svart 19.September.2023 Del på Facebook Svart 19.September.2023 Eika skrev 1 time siden: Ennå ett påbud, på tide og rømme til en liten sydhavsøy der man kan være sin egen lille konge Bare pass på att øya ikke tilhører ett eller annet land for da er det gjerne flere påbud enn her hjemme. Selv om det dustete vest påbudet var ett skudd for bauen er fortsatt Norge ett liberalt sted å ferdes i båt selv om hylekoret gjør alt for å prøve å få strammet inn på frihetene vi fortsatt kan oppleve på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 19.September.2023 Del på Facebook Svart 19.September.2023 Furu skrev for 3 timer siden: men skal Rs sitte på små båt registeret Nei, planen er at RS skal kompenseres av staten, da de visstnok driver 10 redninsskøyter med overskuddet. Så kan en gjerne diskutere om det er riktig at RS får et statsfinansiert monopol på å drive redningsskøyter. https://www.tu.no/artikler/smabatregister-er-forventet-a-spare-0-69-liv-hvert-ar/536820?key=lATAdMj3 Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 20.September.2023 Del på Facebook Svart 20.September.2023 4 hours ago, pipe said: Bare pass på att øya ikke tilhører ett eller annet land for da er det gjerne flere påbud enn her hjemme. Det kan jeg skrive under på. Eier båt i California. Obligatorisk registrering, riktignok bare 15 dollar i årlig registrerinsavgift. I tillegg må det betales årlig eiendomsskatt, 1.2 - 1.4 % av båtens markedsverdi. Du kan også bli bordet av kystvakten når som helst, da sjekkes om båten er i forskriftsmessig stand. Dersom dassen ombord har utløp til sjø, skal dette være låst med hengelås dersom man ferdes innenfor 3-mils grensen. Videre sjekkes brannslukkingsapparater, nødbluss, redningsvester, diverse påbudte oppslag ombord (oppslag som sier det er forbudt å dumpe olje eller plast i havet etc) samt sikkert en del andre ting jeg ikke kan komme på i farten. Båtlivet i Norge er (foreløbig) behagelig ubyråkratisk, men det går feil vei. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 20.September.2023 Del på Facebook Svart 20.September.2023 1 hour ago, J-Å said: Så kan en gjerne diskutere om det er riktig at RS får et statsfinansiert monopol på å drive redningsskøyter. De fleste - om ikke alle - kyststater har vel offentlig drevet og finansiert sjøredningstjeneste. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.September.2023 Del på Facebook Svart 20.September.2023 Vestkystseiler skrev for 5 timer siden: De fleste - om ikke alle - kyststater har vel offentlig drevet og finansiert sjøredningstjeneste. Hvis det skal kalles en offentlig drevet tjeneste, så må den enten drives direkte av en offentlig instans, eller settes ut på anbud, slik at flere private selskap kan få konkurrere. Slik det for eksempel gjøres for redningshelikopter. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 20.September.2023 Del på Facebook Svart 20.September.2023 Vestkystseiler skrev for 5 timer siden: Båtlivet i Norge er (foreløbig) behagelig ubyråkratisk, men det går feil vei. Jo fler som gir f... i alt og alle rundt seg på sjøen, jo fortere kommer forordningene. Oppfør seg som folk og ikke plage andre må være motto her. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.September.2023 Del på Facebook Svart 20.September.2023 Folk gir ikke F.. i alt og alle, forskjellen fra før er jo om noen har opplevd en hekkbølge eller dunket lett i brygga så kommer det på trykk i alle landets aviser med krise- kommentarer fra RS & Politi. Samme greia med været. Det har jo ikke vært en normal høst eller vinterstorm på mange år. Alt er ekstremvær. Folk med gamle plimsollere vil ikke registrer båtene sine uansett om registeret blir aldri så obligatorisk. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 20.September.2023 Del på Facebook Svart 20.September.2023 Jeg registrerte den nye båten min i småbåtregistret i går. Har råd til å betale 189kr i året. Det er helt klart at det bør være register for båter med tanke på om noe skjer, identifisering og sikkerhet. Hvem som skal drifte småbåtregisteret kan jo sikkert diskuteres! Jeg støtter RS og synes faktisk de gjør en god jobb! de har reddet veldig mange folk fra døden og jeg synes de bidrar til sikkerhet til sjøs! At driften kunne vært annerledes kan sikkert diskuteres! Men jeg er altså for at vi har et kontrolorgan og register. Det er for fårt eget beste og vår egen sikkerhet! så gubbete har jeg blitt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Jannmar Svart 20.September.2023 Del på Facebook Svart 20.September.2023 hanto1 skrev 8 minutter siden: Folk med gamle plimsollere vil ikke registrer båtene sine uansett om registeret blir aldri så obligatorisk. Blir det obligatorisk, dvs. påbudt, så vanker det nok en "liten" bot for gamle uregistrerte plimsollere, så da spørs det...... Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 20.September.2023 Del på Facebook Svart 20.September.2023 Sjøfartsdirektoratet kommer jo bare med en anbefaling på vegne av sitt mandat, så det er jo ikke veldig overraskende at de mener det de mener. Og så er det jo opp til andre å komme med motargumenter i høringsprosessen. Og det finnes argumenter både for og mot. Og så må man diskutere hvor grensene for registering skal foregå. Hva skiller en robåt fra en kano? I speidergruppa har vi 30 kanoer over 4,5 meter, det skal jo bli moro om vi skal registrere hver og en av dem. Samtidig så ser jeg fordelen med en registrering, for det startes mange unødvendige redningsaksjoner på bakgrunn av joller som har slitt seg - og man ikke har noen mulighet til å finne ut hvem som eier jolla for å sikre seg om det var folk om bord eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 20.September.2023 Del på Facebook Svart 20.September.2023 3 minutes ago, EiSvIn said: Samtidig så ser jeg fordelen med en registrering, for det startes mange unødvendige redningsaksjoner på bakgrunn av joller som har slitt seg - og man ikke har noen mulighet til å finne ut hvem som eier jolla for å sikre seg om det var folk om bord eller ikke. Er en god del aksjoner som er blitt utløst av drivende kajakker og kanoer også! om de hadde hatt et id nr. kunne det vært veldig mye enklere og samfundsøkonomisk besparende. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
EiSvIn Svart 20.September.2023 Del på Facebook Svart 20.September.2023 Helt enig. Og kan love deg at våre kanoer er GODT merket! Sitér dette innlegget Link to post
cortinaman Svart 20.September.2023 Del på Facebook Svart 20.September.2023 EiSvIn skrev for 3 timer siden: Sjøfartsdirektoratet kommer jo bare med en anbefaling på vegne av sitt mandat, så det er jo ikke veldig overraskende at de mener det de mener. Og så er det jo opp til andre å komme med motargumenter i høringsprosessen. Og det finnes argumenter både for og mot. Og så må man diskutere hvor grensene for registering skal foregå. Hva skiller en robåt fra en kano? I speidergruppa har vi 30 kanoer over 4,5 meter, det skal jo bli moro om vi skal registrere hver og en av dem. Samtidig så ser jeg fordelen med en registrering, for det startes mange unødvendige redningsaksjoner på bakgrunn av joller som har slitt seg - og man ikke har noen mulighet til å finne ut hvem som eier jolla for å sikre seg om det var folk om bord eller ikke. -morten- skrev for 3 timer siden: Er en god del aksjoner som er blitt utløst av drivende kajakker og kanoer også! om de hadde hatt et id nr. kunne det vært veldig mye enklere og samfundsøkonomisk besparende. Sammen med påbudt registrering kan en forvente krav om CE merking. Så alle som bygger kayaker selv må holde seg under 4,5m for å holde lovens lange arm på avstand. Sitér dette innlegget ------------------ Frode Link to post
index Svart 20.September.2023 Del på Facebook Svart 20.September.2023 cortinaman skrev 4 minutter siden: Sammen med påbudt registrering kan en forvente krav om CE merking. Så alle som bygger kayaker selv må holde seg under 4,5m for å holde lovens lange arm på avstand. OK? Hvorfor det? Selvbyggede farkoster er vel uansett unntatt CE merking så lenge de ikke legges ut for salg de første fem årene? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 20.September.2023 Del på Facebook Svart 20.September.2023 14 hours ago, pipe said: Bare pass på att øya ikke tilhører ett eller annet land for da er det gjerne flere påbud enn her hjemme. Selv om det dustete vest påbudet var ett skudd for bauen er fortsatt Norge ett liberalt sted å ferdes i båt selv om hylekoret gjør alt for å prøve å få strammet inn på frihetene vi fortsatt kan oppleve på vannet. Som jeg har nevnt i andre tråder - ja, vi er fortsatt heldige i Norge sammenlignet med f.eks. Portugal og Spania. Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. Isolert sett ser jeg mange fordeler og få ulemper med obligatorisk registrering av båter ned til 4.5 meter, og allikevel er jeg VELDIG i mot dette, for det er én brostein på vei mot helvete. Og vi ender nok opp i "helvete" før eller senere, uansett hvor mye vi måtte hyle og skrike. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
lurvetass Svart 20.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2023 Tror også at det er en fordel med et skikkelig drevet register. Litt usikker på om den delte modellen de legger opp til med både småbåtregister og et utvidet NOR er smart. Beste hadde vel vært om alle var i ett register og da tenker jeg det beste må være NOR. Vi hadde jo et bra register drevet av Tolletaten for mange år siden og det var billig og godt og der var det ingen årsgebyr. Hovedargumentet for å legge det ned den gangen var at det ikke skulle bli årsgebyr som ble innført med en gang i det private frivillige registeret. Men det store antall fritidsbåter som farter langs kysten vår tror jeg det er veldig bra å få litt kontroll. En ting er i forhold til ulykker, men også at gamle båter overlates til folk som verken har økonomi eller evne til å ha båt som da blir liggende rundt som midlertidig bolig fulle av skrot og tyvegods. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
index Svart 20.September.2023 Del på Facebook Svart 20.September.2023 Med tanke på at vi nå har et frivillig småbåtregister som har som hovedmål å skaffe midler til Redningsselskapet, så tenker jeg at et offentlig register må være en bedre løsning. Så får heller staten bidra til å finansiere Redningsselskapet på en annen måte. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 20.September.2023 Del på Facebook Svart 20.September.2023 Å tro at problemet med gamle verdiløse båter som ingen kjenner eierskap til vil bli registrert er jo mildt sagt naivt. De fleste båter som er forsikret eller har en verdi og eies av en person med penger som ikke bor på gata & ligger i organinsert havn er allerede i et eller annet register. Joller under 4,5 m havner jo utenfor registeret og problemet er det samme som før med joller etc som driver av og havner i fjæra. Mao masse styr og penger brukt for ingen målbar gevinst ( nok en gang) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.September.2023 Del på Facebook Svart 20.September.2023 -morten- skrev for 6 timer siden: Jeg støtter RS og synes faktisk de gjør en god jobb! de har reddet veldig mange folk Skomaker bli ved din lest. Register har de ikke greie på lurvetass skrev 1 time siden: Vi hadde jo et bra register drevet av Tolletaten for mange år siden og det var billig og godt og der var det ingen årsgebyr. Rs fikk det registeret fra Tolletaten. Da det kom rekende en "flott" båt med det gamle reg.nr ble det sendt mail til RS om hvem som eide båten. Fikk jeg til svar at det registret hadde de slettet , sånn går det når amatører tar over og skal ta vare på arvesølvet. JA til Regrister, men ikke RS Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
lurvetass Svart 20.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2023 Jeg er positiv til RS jeg også @Roger jo Og enig i at registeret ble ikke bra etter at de tok over. Derfor jeg synes det bør driftes av NOR som ett register. Og mulig jeg er naiv @hanto1, men jeg tror likevel at det blir bedre oversikt med ett obligatorisk register. At man får kontroll på alle båter tror ikke jeg heller, men mye bedre enn slik det fungerer i dag. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
TideRace Svart 20.September.2023 Del på Facebook Svart 20.September.2023 Historikken bak Småbåtregisteret hos RS handlet først og fremst om at spilleautomater skulle forbys i Norge. Lovutkastet om forbud mot spilleautomater ble påbegynt i ca 2003 og forbudet kom i 2007. RS hadde på den tiden et stort antall spilleautomater i hele landet, og hevdet seg avhengige av denne inntektskilden. Parallelt med lovutredningen ble det derfor sett på alternativer for RS som skulle kompensere for inntektstapet fra spilleautomatene. RS overtok dermed Småbåtregisteret som "gave" fra Tollvesenet i slutten av 2005. Registeret har etter 2006 sånn sett fungert som en inntektskilde for RS, og skulle altså kompensere for bortfall av spilleautomatene. Småbåtregisteret hos RS har derfor aldri vært opprettet som et kostnadsnøytralt båtregister. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.