Jump to content

Jeg trenger litt info om rørdeler med BSP rørgjenger


Lars H.

Recommended Posts

Jeg skal i forbindelse med vinteropplaget lage en anordning slik at motoren kan suge kjølevæske fra en bøtte. Frem til nå har jeg løsnet slangen fra stussen på  sjøvannsinntaket og satt den ned i bøtten. Det er dessverre svært kronglet å komme til for en gubbe som snart fyller 80 år.

 

Jeg har derfor tenkt å kutte slangen mellom inntaket og vannpumpen på et litt greiere sted. Der vil jeg sette på et T-stykke slik at jeg inn på denne T'en kan sette på en kuleventil og slange ned i bøtten med frostvæske.

 

Men så var det dette med tomme-målene da. Slangen er 25mm slik at slangekoblingene må passe til dette. Dermed er spørsmålet om jeg kan bruke ¾" messingdeler, eller om jeg må bruke 1" deler. Det jeg er usikker på da er indre diameter på T-stykke og slangekoblinger.

 

Jeg har noen deler liggende, se bilde. Kuleventilen er ¾" og 1" slangekoblingen (for 25mm slange) har begge indre diameter på 20mm. Det hadde jo vært greit å kunne bruke den kuleventilen jeg har, men har da en slangekobling (for 25mm slange), et T-stykke og en annsatsnippel samme indre diameter (20mm) for både 1" og ¾" delene?

 

 

tommedimensjoner2.jpg.7d94e8ca9fc9ffd24429ffac6a6a43a7.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her er det flere veier til Rom. Du kan bruke 3/4" kran så lenge du får slangenipler som passer til ditt behov. Her er det jo også kun snakk om vinterkonservering, så du trenger ikke å tenke på at du må ha maksimal innvendig diameter på kran og fittings. Til 3/4" rørgjenger får du kjøpt nipler med forskjellig diameter som passer til forskjellige slanger. 

 

Dersom dette skulle vært en permanent del av kjølesystemet måtte du vurdert innvendig diameter pga flow. En 1" kulekran har jo større innvendig diameter og tillater høyere flow. Nipler med 1" gjenger får man selvsagt også med ulik utvendig diameter på slangeniplen. 

Link to post
Share on other sites

For å gjøre opplegget klarere, risset jeg opp en rask tegning av det jeg ønsker, og noe av det blir jo permanent. Som en ser kommer kjølevannet fra sjøen inn fra venstre fra en 25mm slange gjennom en nippel, et T-stykke og en nippel. Her må jeg jo ha max flow. Dermed må jeg ha slangenippler inn og ut pluss T-stykke med størst mulig indre diameter. Men med 25mm slangen blir vel 20mm det meste jeg kan få.

 

Så får jeg vel rote rundt i hyllene hos Maritim og se om jeg kan finne et T-stykke og nipler for 25mm slange med ¾" gjenger og indre diameter på 20mm. Jeg håper jeg slipper å bruke 1" deler som blir grovere/tyngre/dyrere enn ¾" deler.

 

Inngangen fra bøtten med frostvæske er som du sier ikke så viktig. Om jeg må ha 1" T-stykke, kan jeg jo bruke en 1" til ¾" annsatsnippel mellom T-stykket og ¾" kuleventilen jeg har liggende.

tommedimensjoner3.jpg.26bc7f78f9f1d82dcb29481b475880b3.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Så får jeg vel rote rundt i hyllene hos Maritim og se om jeg kan finne et T-stykke og nipler for 25mm slange med ¾" gjenger og indre diameter på 20mm.

Ok, da snakker vi litt forbi hverandre. Når du skrev 25mm slange, tok jeg det for gitt at du snakket om innvendig diameter. Utvendig diameter på slangene er jo helt uinteressant. Det blir som å oppgi tverrsnittet på elektriske ledninger ut fra utvendig diameter, og altså inkludere isolasjonen i tverrsnittet. Det har jeg aldri hørt om noen som har gjort. 

 

Det betyr altså at du skal ha slangenipler som måler 20mm. På denne siden ser du hva Maritim har å by på av dimensjoner, da kan du lete i ro og mak hjemme i sofakroken. Som du kan se her har de en nippel som heter 3/4" 19, og en som heter 3/4" 25. Den minste 1" nippelen måler 25mm der du monterer slangen. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 2 minutter siden:

Ok, da snakker vi litt forbi hverandre. Når du skrev 25mm slange, tok jeg det for gitt at du snakket om innvendig diameter. Utvendig diameter på slangene er jo helt uinteressant.

 

Kan det være så vanskelig da? Hvor har jeg sagt noe om utvendig diameter på slangen? Her to bilder av kjølevannslangen.

 

Kanskje jeg istedenfor å skrive:

"Så får jeg vel rote rundt i hyllene hos Maritim og se om jeg kan finne et T-stykke og nipler for 25mm slange med ¾" gjenger og indre diameter på 20mm.", skulle tatt med et par ord til?

 

Slik at det ble:

"Så får jeg vel rote rundt i hyllene hos Maritim og se om jeg kan finne et T-stykke og nipler for 25mm slange med ¾" gjenger og indre diameter på 20mm for nipler og T-stykke."

 

kjolevannslange.jpg.821a6e91c0d75b193a9de51e2d9e748a.jpg

 

 

 

 

Og her et bilde av en 1" 25mm slangekobling/nippel jeg har liggende. Da regner jeg med at en ¾" 25mm har de samme dimensjonene, 20mm og 25mm.

 

nippel_25mm_1_toms.jpg.99dc82ce2cd72bf594d35a804f84db28.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 17 minutter siden:

Kan det være så vanskelig da? Hvor har jeg sagt noe om utvendig diameter på slangen?

Nå prøver jeg å hjelpe deg så godt jeg kan her Lars, men når du tar den tonen der så gidder jeg rett og slett ikke. Beklager at jeg misforstod det du skrev. 

Link to post
Share on other sites

Dette er hva skal ha:

 

1 stk 1" T-stykke.

 

2 stk slangenippel med 1" slangestuss og gjenger til det rette løpet.

 

1 stk ansats med 1" gjenger i den ene enden og 3/4" gjenger i den andre.

 

1stk 3/4" kuleventil.

 

1 stk slangenippel med 3/4" slangestuss og gjenger ut fra kuleventilen og videre til bøtta.

 

Det er ytre diameter som gjelder på rørdeler og indre diameter som gjelder på slanger.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 1 time siden:

Det er ytre diameter som gjelder på rørdeler og indre diameter som gjelder på slanger.

 

Er du sikker på det? Det er riktignok noen og tjue år siden jeg jobbet med denslags, men jeg mener å huske at en 3/4" nippel som dette hadde 3/4", dvs 19mm løp gjennom. Og at selve gjengepartiet var ca 1" utvendig...

 

Uansett, her hadde jeg nok gått for 1" deler for å ikke strupe vanntilførselen til motoren. Det er dumt å redusere kjølekapasiteten når man bruker båten til såpass lange turer som LarsH gjør. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har du et sjøvannsfilter?

 

isåfall kan du lage deg en billigere og i mine øyne en like enkel måte å kjøre gjennom frostvæske på. Jeg har en 25L dunk med en slangenippel på korken (tec7 et på plass). Fyller bare frostvæske på dunken, skrur på korken og trer slangen nedi sjøvannsfilteret. På mitt plastfilter passet en 19mm slange med noe teip rundt for å få det tålig tett. Det er et hull under sila som går til impelleren. Legg dunken på dekk og åpne den lille luftekorken og start opp. 
 

kan med fordel ha kuleventil på dunken hvis du har motoren et litt mer kronglete sted enn jeg.

 

t stykker og ansatser i messing blir fort noen kroner..

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

Nå prøver jeg å hjelpe deg så godt jeg kan her Lars, men når du tar den tonen der så gidder jeg rett og slett ikke. Beklager at jeg misforstod det du skrev. 

 

Da får jeg også beklage min uheldige uttalelse som nok kunne oppfattes som en negativ tone. Sorry! Jeg setter stor pris på dine faglige råd. :yesnod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Se det ja, det er jo også et alternativ. Jeg får vurdere alternativene plassmessig. Dette er uansett en jobb etter at båten er kommet på land, og det er ikke helt ennå.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 13 timer siden:

For å gjøre opplegget klarere, risset jeg opp en rask tegning av det jeg ønsker,

Handlelista til @nonen er fin, et tips er å ha slangen  til frostveska så lang at den rekker ned til kjølsvinet hvis det skulle komme inn uønsket vann og 

lensepumpene ikke tar unna, så har du en kraftig nødlensepumpe.

 

image.png.6c0e10e926e2affb5000e8325e2595e2.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 8 timer siden:

Dette er hva skal ha:

 

1 stk 1" T-stykke.

 

2 stk slangenippel med 1" slangestuss og gjenger til det rette løpet.

 

1 stk ansats med 1" gjenger i den ene enden og 3/4" gjenger i den andre.

 

1stk 3/4" kuleventil.

 

1 stk slangenippel med 3/4" slangestuss og gjenger ut fra kuleventilen og videre til bøtta.

 

Det er ytre diameter som gjelder på rørdeler og indre diameter som gjelder på slanger.

 

 

Takker, og det var det opprinnelige opplegget jeg tenkte på først med en delepris (hos Maritim) på kr.875,- pluss noen slangeklemmer og en slange ned til bøtten. Så tenkte jeg å erstatte T-stykket og 2 av slangenipplene med ¾" deler for å få det litt "smekrere" om gjennomløpet gjennom T-stykke og nippler er det samme. Da ville prisen bli litt lavere, kr.635,-Men indre diameter på delene står det ikke noe om hos Maritim dessverre.

 

At det er ytre diameter som gjelder på rørdeler, har jeg nå også lært meg. Her en oversikt over noen dimensjoner som vel kan være grei å ha i bakhodet for andre enn meg også.

 

tommedimensjoner4.jpg.9bb852711c83084314c6039a16a53e90.jpg

 

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei, ingen sil der, så den løsningen er ikke aktuell. Dessuten ønsker jeg å ha bøtten stående med frostvæske i motorrommet hele vinteren. Jeg kobler også fra utløpet fra varmeveksleren som normalt går til eksosslangen og setter på en slange der som også går ned i bøtten. Får jeg da behov for å starte motoren om vinteren, vil kjølevannet sirkulere mellom motoren og bøtten vha. impelleren som jeg ikke tar ut. Den bytter jeg kun hver 6 - 700 timer. Og ja, jeg er klar over at jeg da får tørr eksos, men det har aldri vært snakk om å kjøre motoren mer enn noen minutter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 20 timer siden:

Som en ser kommer kjølevannet fra sjøen inn fra venstre fra en 25mm slange gjennom en nippel, et T-stykke og en nippel.

Hei Lars!

 

Jeg tror at du muligens må stenge sjøvannsinntaket slik at du ikke trekker inn luft der i stedet for frostvæske fra bøtta? Jeg vil anta at det er lettere å suge luft enn å suge opp væska fra bøtta..?   Bare en liten tanke...

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

fs skrev for 2 timer siden:

Ingen sil og ikke noe filter?

Det er ingen god løsning....

 

 

Som sagt, jeg har ikke filter, men en grov sil på inntaket. Dette har gått helt utmerket i 37 år, altså siden 1986. Jeg sjekket varmeveksleren for 20 - 25 år siden og da var den helt fin. Det var den også for 4 år siden da jeg måtte bytte hele eksosmanifolden med varmeveksler av en annen grunn. Selve innmaten av varmeveksleren har jeg tatt vare på. Impelleren har jeg byttet for sikkerhets skyld 4 ganger, dvs. 6 - 900 timer pr. impeller. Da var det ingen skader på impelleren.

 

varmeveksler_innmat.jpg.b3a3c6c510bc765c151dc1e73f2e11ec.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...