Jump to content

Jeg trenger litt info om rørdeler med BSP rørgjenger


Lars H.

Recommended Posts

De av oss som har hatt sjøvannsfilteret helt fullt av manet er veldig glad for å ha et filter.

Vil sterkt anbefale deg å sette et Vetus filter over vannlinjen i motor rommet, Koster rundt 1200 kr.

Da får du både filter,  og det blir veldig enkelt å helle glykolblanding i filteret når du skal konservere motoren for vinteren.  Skru  av lokket på filteret og hell i når motoren går.  Bruk litt vaselin på o-ringen til lokket så er det enkelt å åpne uten bruk av filtertang.

 

Løsningen din med T-stykker og slange skaper også potensielle lekasjepunkter mot sjøvann ved at du får eksra slangestusser og slangeklemmer.  

Link to post
Share on other sites

Lysekil skrev 13 minutter siden:

Løsningen din med T-stykker og slange skaper også potensielle lekasjepunkter mot sjøvann ved at du får eksra slangestusser og slangeklemmer.  

Vel med solide stusser og doble slangeklemmer går nok dette bra skal du se. :yesnod: Og gjengene blir nok også tette med ordentlig hamp og pasta som rørleggerne bruker.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tresnekka Tora fra 1967 har nok aldri hatt inntaksfilter annet enn silen på inntaket. Den slipper ikke gjennom mye manet eller tang.

 

Inntakssilen gikk tett en gang under veis, sannsynligvis pga. en tangklyse. Da blåste jeg den ren med tilsvarende opplegg som Lars er i ferd med å montere på inntakesslangen.

 

En annen gang brukte jeg opplegget som nødlensing en gang begge lensepumpene gik tette i åpen sjø pga. malingsflak fra bunnpanna.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 10 minutter siden:

Båten har gått siden 2002 uten sjøvannsfilter, uten problemer av den grunn.

 

Min har gått siden 1978! Ikke i min eie da, jeg har bare hatt den de siste 18 årene. Men problemer med kjøling har jeg aldri hatt.

 

Jeg mistenker at det går fortere tett med sjøvannsfilter enn uten, et slikt finmasket filter tetter seg fortere enn slanger og kjølere. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 12 minutter siden:

Min har gått siden 1978! Ikke i min eie da, jeg har bare hatt den de siste 18 årene. Men problemer med kjøling har jeg aldri hatt.

Jeg mistenker at det går fortere tett med sjøvannsfilter enn uten, et slikt finmasket filter tetter seg fortere enn slanger og kjølere. 

Min fra 77 har sjøvansfilder, må renske det for Ålegrass et par/tre gamger  i sesongen på Danskekysten, har hatt to maneter i filteret. Lå på sørlandet for noen år siden  da nabobåten  slapp ut noen gloser da motoren gikk varm da han ladet på lørdag, det var kokt brennmanet i hele systemet (Sjøvamskjølt) .((var godt bra i 25 år.) spurte mandag om jeg kunne taue han en plass, han hadde ferie så han kunne ligge her noen dager til å skru.

Har 1 1/2  " i inntak og stor bolle med sil. er glad for den.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 27 minutter siden:

Har 1 1/2  " i inntak og stor bolle med sil. er glad for den.

 

Jeg har sjøvannsfilter liggende i kjelleren, har ligget der siden jeg kjøpte båten. Jeg har ikke funnet noe godt sted å montere det. Men når det har gått bra i 18 år så går det sikkert greit i 18 til også. 

 

Eneste problemet jeg har hatt med ålegress er i inntaket til toalettet. Spuns tett av ålegress. Lot det være der i tre uker, da var det råtnet såpass at jeg fikk pumpet det gjennom. Etter det kjøpte jeg filter til den også, men monterte aldri. Tror det ligger i båten et sted... 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 21.9.2023 at 9.39:

 

Da får jeg også beklage min uheldige uttalelse som nok kunne oppfattes som en negativ tone. Sorry! Jeg setter stor pris på dine faglige råd. :yesnod:

Beklagelse mottatt og akseptert :thumbsup:   Er ikke sur og fornærmet lenger nå :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Takk for tips, men slike ting foretrekker jeg nok å kjøpe nytt. Og differansen i pris på nytt og det fra Finn er mindre enn 2 pakker sigaretter. Så om jeg reduserer forbruket av røyk litt i en ukes tid, har jeg spart/tjent inn differansen, he he.

 

Ellers haster det jo ikke med denne jobben, jeg kutter ikke slangen mellom inntak og impeller før båten er godt på land.

 

På søndag har jeg andre rørleggerjobber i båten på gang. Dassen, elektrisk TMC trenger ny underdel (motor og pumpe) da jeg ikke orker å begynne med nye servicekit. Dermed blir det helt ny underdel fra TMC som passer rett inn.

 

Jeg skal også bytte blandebatteri for ferskvann både på toalett og pantry. Det på toalettet er greit, men for å komme til for å bytte det i pantryet, må både kjøleskap og oppvaskkum fjernes, - ihvertfall kjøleskapet.

 

kran_og_tmc.jpg.466a84b5d0a5931201d2d98714114fd4.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg trenger ikke "luksus" i båten. Dessuten er disse to blandebatteriene samme type som er der nå. Skulle jeg bytte til et greps batteri, måtte jeg støpe igjen nåværende 2 hull og lage nytt hull med styr med polyester/gelcoat og arbeid med å få de gamle hullene "usynlige"

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 9 minutter siden:

Hei Lars, jeg spurte her om det samme. Tror du har full kontroll,  men kanskje noe i denne linken kan gi noen ideer eller tips?

 

Mye spennende i den linken, men jeg tror jeg går for allerede planlagt løsning med et T-stykke. Det enkleste er nok slik jeg har det nå. Da er det "bare" å løsne slangen fra inntaket fra sjøen og dytte den ned i en bøtte med frostvæske. Jeg skriver "bare" i anførselstegn da det er så kronglete å komme til å få løsnet slangen som også alltid sitter utrolig godt fast på nippelen. Om jeg husker det, skal jeg se om jeg kan få tatt et par bilder som viser hvordan det ser ut når jeg skal til båten på søndag.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så har jeg vært en tur i båten og blant annet byttet blandebatterier for vann i pantry og på dass pluss elektrisk underdel til dassen. Og så ble det bilder fra kjølevannstystemet.

 

På det første bildet ser man slangen (rødmerket) fra inntaket og fremover til pumpen. Den ligger faktisk i klem mellom varmtvannsberederen og lydpotten. På neste bilde ser man hvor trangt der er for en gammel gubbe å komme til for å løsne/sette på igjen slangen fra gjennomføringen utenfra.

 

Og om noen lurer på slangen merket med gule piler, er det antihevertopplegg slik at det ikke skal kunne komme vann inn i motoren via eksosventilene (slik det gjorde for 20 år siden med en kostnad på 60k).

 

kjolevannslange1.jpg.ace5da0a72463861e42adb69c65fb13c.jpg

 

 

kjolevannslange2.jpg.e675aff1f49e7b097df71ecca8714477.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 14 minutter siden:

På det første bildet ser man slangen (rødmerket) fra inntaket og fremover til pumpen. Den ligger faktisk i klem mellom varmtvannsberederen og lydpotten. På neste bilde ser man hvor trangt der er for en gammel gubbe å komme til for å løsne/sette på igjen slangen fra gjennomføringen utenfra.

Ja, det ser trangt ut ja. 

 

Men du har jo muligheten for å endre på det. Det ser jo ut som om du har plass til å flytte inntaket over på babord side, og plassere det i framkant av berederen. Da vil du få vesentlig enklere adkomst, og du får litt kortere slange samtidig. Jeg ville nok da satt på et 90 graders bend mellom sjøvannsgjennomføringen og kuleventilen, da vil slangen slippe å få knekk, og den vil ikke stikke så mye inn i båten. Det gamle hullet støper du lett igjen med polyester, det blir hel ved.

 

En annen og enklere fiks er å skru av ventilen, kappe gjengene på gjennomføringen, og skru på ventilen igjen. Ser at gjengepartiet på gjennomføringen er mye lenger enn det du har behov for. Da får du litt mer avstand mellom slangenippelen og VV berederen. 

Link to post
Share on other sites

Det er alltid greit med tips og råd :wink:, men å gå løs på en jobb med ny skroggjennomføring og gjenstøping av den gamle? Nei takk, det er ikke noe jeg kunne tenke på å gjøre om vinteren ute :eek:. Dessuten føler jeg meg nok mer trygg på "rørleggerarbeid" enn "polyesterarbeid". :thumbsup:

 

kjolevannslange3.jpg.c2e7372bd850b6b96d17e29cde69a7e6.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei. 

 

Ville det ikke vært adskillig enklere å montere ett rimelig sjøvannsfilter på høyre siden av den tverrgående trebjelken berederen er festet i? Kan sikkert også ordne til ett stag for enkel åpning/stening av bunnventilen? Da kan jo alt gjøres ovenfra uten å krype nedi motorrommet... 

 

Hadde heller ikke tatt bryet med å flytte gjennomføringen... 

 

 

 

sjøvannsfilter plassering.jpg

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 21.9.2023 at 10.29:

 

Takker, og det var det opprinnelige opplegget jeg tenkte på først med en delepris (hos Maritim) på kr.875,- pluss noen slangeklemmer og en slange ned til bøtten. Så tenkte jeg å erstatte T-stykket og 2 av slangenipplene med ¾" deler for å få det litt "smekrere" om gjennomløpet gjennom T-stykke og nippler er det samme. Da ville prisen bli litt lavere, kr.635,-Men indre diameter på delene står det ikke noe om hos Maritim dessverre.

 

At det er ytre diameter som gjelder på rørdeler, har jeg nå også lært meg. Her en oversikt over noen dimensjoner som vel kan være grei å ha i bakhodet for andre enn meg også.

 

tommedimensjoner4.jpg.9bb852711c83084314c6039a16a53e90.jpg

 

 

 

Er omtrent det samme som jeg har gjort. Men jeg har satt inn kuleventil på slangen fra sjøvannsinntaket også, slik at jeg slipper å krabbe helt ned der for å stenge. 
Jeg har tynnere slage enn deg, men målte hva jeg har og gikk på maritim og rotet i hyllene til jeg hadde satt sammen dette opplegget. 
 

image.jpg.2233fb6630e63ccdf39e5e7f962b56b8.jpg

Link to post
Share on other sites

Fuzzy skrev On 1.10.2023 at 11.49:

Er omtrent det samme som jeg har gjort. Men jeg har satt inn kuleventil på slangen fra sjøvannsinntaket også, slik at jeg slipper å krabbe helt ned der for å stenge.

 

Se det ja, da vet jeg at det vil fungere. Men jeg trenger ikke den ventilen fra sjøvannsinntaket. Det er greit nok å bøye seg ned for å stenge ventilen ved inntaket. Det er jo ikke noe en stadig skal gjøre. Det som er kronglete er å ta av slangen som sitter hardt og vanskelig på nippelen til den ventilen. Varmtvannstanken hindrer grei tilkomst.

 

Angående den tanken, så får jeg et nytt "problem", men overkommelig. Slik jeg har gjort det nå for å tømme varmtvannstanken (40 liter) har vært å sette en slange på tømmenippelen og føre den ned gjennom sjøvannsinntaket slik at vannet kan renne ut der. Nå må jeg finne en annen løsning. Det blir vel å bruke en 5 liters tank vannet kan renne ned i og bytte den 8 ganger!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 8 timer siden:

Ja, men den når jo ikke helt ned slik at det blir noen liter igjen.

First Price bleie av største størrelse teiper du fast på et kosteskaft med innsiden ned. Da får du opp de siste literne 😉 Er du heldig så får du kanskje tørket opp noen oljerester i samme slengen 😁

Link to post
Share on other sites

@Lars H., bare en digresjon, jeg tenker å gå for opplegget ditt men må ha 2" slanger (innvendig mål!).

T-stykke, 3xnipler, 1xkuleventil og 1m slange for sug fra balje.

TESS pris: 4.000,-. x2 motorer. 

 

.....venter til våren.........

 

Nå tok jeg av slangen på filteret og sugde fra ei balje. 

Opplegget funker som gull. 30 liter frost rett i sjøen på ett minutt. 

 

Kunne kanskje tatt av slangen på eksosen og kjørt væske retur til balja i ca 1 minutt????

Og en slant i eksospotta til slutt....

Vet ikke hvor mye 25 år gamle VP-motorer tåler av mishandling.......

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...