Jump to content

Jeg trenger litt info om rørdeler med BSP rørgjenger


Lars H.

Recommended Posts

Hekri skrev 14 minutter siden:

Kunne kanskje tatt av slangen på eksosen og kjørt væske retur til balja i ca 1 minutt????

Og en slant i eksospotta til slutt....

 

Det kunne du ha gjort. Bedre å samle opp og evt gjenbruke enn å kjøre 30 liter frostvæske rett på sjøen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Absolutt enig @index.

Derfor jeg skal etablere annet opplegg for frostsikring.

Hvor lenge tåler TAMD72P motorer å gå på tomgang uten kjøling på eksos? Noen sier at det overhodet ikke skal gjøres. 

Noen her som har det korrekte svaret?

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Om jeg har det korrekte svaret tviler jeg på. Men noen minutter på tomgang kan umulig være noe problem. Om du er redd for eksosen kan du eventuelt sette på en trakt og gi den en skvett vann nå og da. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg redd for å ha stjålet tråden til @Lars H., men vil korrigere meg selv, 25 liter med frostvæske ligger fortsatt i motoren, men 5 liter gikk nok dessverre i eksosen og i hav-miljøet.

Tusenvis av båter som overvintrer i havet.....ikke bra! 

Systemet ditt Lars, burde vurderes av flere. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 13 minutter siden:

Tusenvis av båter som overvintrer i havet.....ikke bra! 

 

Min båt har overvintret 18 år uten en dråpe frostvæske på sjøvannsiden. 

 

I forrige båt lagde jeg til samme opplegg som @LarsH. Siden jeg hadde sjøvannskjølt motor. Bruke det et par år, før jeg fant ut at det egentlig ikke var nødvendig. Men i LarsH sitt tilfelle er det jo annerledes, da han har båten på land om vinteren. Min er oppvarmet nedenfra av Golfstrømmen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 42 minutter siden:

Du er heldig @index, vi som ligger i Oslofjorden må håpe at kompressoren på land greier å tyte ut noen luftbobler i løpet av vinteren....

 

Ja, her på vestkanten har vi alltid noen plussgrader i sjøen og ingen tegn til is på overflaten. Så selv om det kan være ned til minus femten i lufta så er det alltid en plussgrad eller to i motorrommet. Praktisk sånn.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dermed er rørdeler innkjøpt slik at jeg kan få fylt sjøvannsdelen av kjølesystemet med frostvæske for vinteren. Nå er det bare å innse at båtsesongen er over og få båten på land, frostsikre det som skal sikres og pakke henne inn.

 

rordeler_motorkonservering.jpg.f8c2c06d5e21d9a766c6843e34770234.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det tar jeg med knusende ro. Jeg har aldri hørt noe om at en slik kuleventil skulle åpn/lukke seg utilsiktet.

 

Jeg har kuleventil på sjøvannsinntaket til motoren, spylevann inn til dassen, ventil for tømming av septik til sjø og to ventiler for inn ut til varmtvannstank. Ingen av disse har åpnet/lukket seg utilsiktet på de 36 årene jeg har hatt båten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og hvor ville du hatt den pluggen, i enden av slengen beregnet til å gå ned i bøtten? Jeg har forøvrig en pose full av diverse koniske treplugger for nødbruk om noe skulle ryke.

 

Og så klart, en kuleventil kan svikte, men neppe åpne/lukke seg utilsiktet. Kuleventilen for tømming av septik har hos meg satt seg bom fast slik at jeg ikke får stengt den. Men den sitter så krøkket til at jeg utsetter byttet år etter år etter . . Inntaksventilen for kjølevann fra sjøen satte seg og helt fast i lukket stilling under vinteropplag en gang. Det resulterte i at overføringen opp til hendelen knakk slik at jeg måtte bytte ventilen for å få kjølevann.

 

Men  at en slik ventil skal åpne seg utilsiktet? :crazy:

 

Men nå må jeg få kjøpt meg litt hamp og gjengepasta, jeg skal ha noe liggende men klarer ikke å finne det. Og så får jeg se i posen med slangeklemmer som ligger i båten om jeg har rette dimensjoner der.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig, lenge siden sist nå! :cheers_wine:

Nå får jeg rive meg løs fra PC'n og komme meg ned i stuen til Trude og TV'n.

Der venter litt Bacon Chips og en boks øl.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sleng en strips på håndtaket om du er engstelig. Tar nok noen år før korrosjon gjør at håndtak og kule ikke spiller på lag.

 

I den verden av industri jeg driver er håndtak på kuleventiler ofte sikret med et låseblikk som må løftes før håndtaket kan dreies.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 8 timer siden:

den verden av industri jeg driver er håndtak på kuleventiler ofte sikret med et låseblikk som må løftes før håndtaket kan dreies.

I min og, men det blekke koster skjorta,  men ventilen er like fin etter 45 år, såda blir det ikke så galt alikevell.

men sant skal sies det hender at blekket er til besvær.

Lars H. skrev for 10 timer siden:

tippunion

Sett i en treplugg  i slangen enklere blir det ikke.

image.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Andora skrev for 14 timer siden:

Ok,men etter en del år i industrien har jeg sett mye rare haverier av kuleventiler, jeg hadde ihvertfall satt i en plugg.

 

Støtter @Andora og @Roger jo her. Det er jo bare å sette en plugg i enden av slangen når den ikke er i bruk, og det blir jo hele sesongen. Pluggen kan være av stål, alu, plast, tre eller hva man måtte ha for hånden. Med en slangeklemme på blir det uansett tett.

 

Det er en dårlig praksis å ha en viktig krets åpen mot atmosfæren, kun stengt med en kuleventil. Årsaken er ikke at ventilen lett kan åpne seg av seg selv, men at man kan komme borti hendelen i vanvare. 

Link to post
Share on other sites

Vel vel, da får jeg sette en propp i slangen. Men egentlig hadde jeg tenkt å nappe av slangen under normal drift på sjøen.

 

Ellers, så trenger jeg noen slangeklemmer for inn og ut av T-leddet. Da har jo du Roger jo i flere tråder anbefalt en slik sak som på bildet nedenfor. Men hvor får jeg tak i noe slikt? Jeg finner den ikke hos Bestmarin, og de minste Maritim har er for 45 - 55mm utvendig slangediameter. Kjølevannslangen min er ca. 36mm utvendig.

 

slangeklemme_sikker.jpg.68f2e44a0abfacfffd4ebcd8559a47b4.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 14 minutter siden:

Men hvor får jeg tak i noe slikt?

Tess, Hydroscan osv. har slike klemmer. Her i Fredrikstad får vi også slike klemmer på noen av båtbutikkene, f.eks. Båtbua og Maritim. 

 

Edit: 

Til så tynne slanger tror jeg kanskje ikke du får slike klemmer. Der ville jeg gått for vanlige slangeklemmer. Og tro det eller ei, jeg har faktisk god erfaring med rustfrie slangeklemmer fra Biltema. De er også vesentlig billigere enn de i båtbutikkene. Du husker kanskje tråden der jeg testet sprengtrykket i kjølevannsslanger for en del år siden? Klemmene fra BT holdt tett :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 5 minutter siden:

Da har jo du Roger jo i flere tråder anbefalt en slik sak som på bildet nedenfor. Men hvor får jeg tak i noe slikt?

Her legger jeg meg paddeflat, her lot jeg meg overbevise av en løsningsorjentert ekspiditør da det var dårlig med plass til to slangeklemmer  på pakkboksen. sjekket her om dager De er ikke godkjente med en. 

Men de er bra Hydro scan/Tess  har de. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så var Trudelutt kommet på land og T-ledd og slanger montert. Hendelen for å åpne/lukke kuleventilen har faktisk klart å gjemme seg på bildet, he he. Dermed ble det å starte motoren slik at frostvæsken fikk sirkulert uten at impeller ble tørrkjørt. Dassen ble også forsynt med frostvæske. Nå er det bare å få tømt drikkevannsystemet for vann i tank, slanger og kraner. Over helgen ser det ut til å bli et par dager uten vind og regn slik at Trudelutt kan pakkes inn for vinteren.

 

 

t-ledd_montert.jpg.4a1fbd2b2479ab82636506028b5836f0.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...