Worker Startet 20.September.2023 Link til dette innlegget Startet 20.September.2023 Hei, Kort om motor: Volvo Penta Kad44 EDC Timeantall ca 700 Her for en uke siden skulle vi kjapt kjøre en tur med båten for og fylle diesel. Stemingen var på topp og båten gikk som en drøm. Tid brukt for og nå dieselpumpen var ca 30 min og hadde da ca kvart tank igjen (antall mulige liter på tanken totalt = ca 360L). Fylte den da til ca halv tank og tutet videre. Underveis ca 5 minutter etter at vi hadde forlatt fyllestasjon, merket jeg at turtallet begynte og jage, i begynnelsen ikke så mye. Etter ca 10 minuts gange fortsatte jagingen (marsfart ca 3100 rpm) og det var da jeg tok en kaptain avgjørelse om og gi balja full pedal (note to self: ikke gjør det igjen) Kad'n kuttet totalt og døde. Nå har jeg noen utfordringer med at det elektroniske giret ikke alltid oppfatter at den er i fri (skal bytte mikrobryterne, bare ikke gjort enda). Dette skjedda da båten døde, ved og vri av og på tenningen ville den ikke i fri, så fikk ikke startet den igjen. Prøvde også den eminente reset, i dette tilfellet funket det ikke. Etter og drevet i ca 5 minutter og prøvd å få dritet igang igjen, innsåg vi at ved 2.3 kn fart inn mot land var det bare og ringe redningsskøyten. Slapp ut bau anker og heldigvis festet det seg 15-20 meter fra land. Etter 5 min kom redningsskøyten og slepte oss i trygghet. Fikk familien hjem og bestemte meg for å se nærmere på dette og hvis det var vann i dieselen, så var det greit og få motoren igang så for som mulig. Det er verdt og nevne at jeg slo av all strøm før familien ble kjørt hjem. Når jeg hadde returnert til båten og slo på strømmen, resatte giret seg og motor var mulig og starte. Den gakket igang og malte like godt som den gjorde da vi dro ut. Har sjekket forfilter (byttet for ca 1 mnd siden) og byttet nå finfilteret, ingen tegn vann eller ulumskheter i finfilteret. Kan trygt si at jeg ikke har turt og slippe tampene så langt siden det ikke er noen klare tegn på hva som faktisk fikk motoren til og dø når jeg ga fullt gasspådrag. Verdt og nevne at 14 dager tidligere så gikk vi båten fra Ålesund og til Bergen uten noen problemer. Noen som har vært borti noe slikt eller kan gi en pekepin på hvor man burde se? kan ikke tenke meg at Turbo skal foresake at motoren stopper, slik denne gjorde? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.September.2023 Link til dette innlegget Svart 20.September.2023 Er ganske sikkert ikke turbo. Min første tanke er at dette må være dieselrelatert på ett eller annet vis. Har anlegget du fylte fra høy omløpshastighet på dieselen? Har du mannlokk på tanken og mulighet for å inspisere? Det kan også skyldes tett lufting på dieseltanken. Mange muligheter, men fokuser på dieseltilførselen er mitt råd. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lars H. Svart 20.September.2023 Link til dette innlegget Svart 20.September.2023 Worker skrev for 2 timer siden: Nå har jeg noen utfordringer med at det elektroniske giret ikke alltid oppfatter at den er i fri (skal bytte mikrobryterne, bare ikke gjort enda). Nå har jeg ikke slik elektronikk til gearet, men kan kan det være mikrobryterne som har tullet, slått seg inn, ut, inn . . . ? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brigg Svart 21.September.2023 Link til dette innlegget Svart 21.September.2023 Mikrobryteren(e) har betydning når motoren skal startes ved at motorstyringen må få signal om at giret/aktuatoren står i fri. Mens motoren går skal ikke disse ha noen betydning. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Worker Svart 21.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2023 Takker for svar så langt. Skal prøve og få en økt hvor diesel tilførsel, lufting osv… gåes igjennom 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.September.2023 Link til dette innlegget Svart 21.September.2023 Har hatt noen sånne motorer og kjenner andre som har. Når man en sjelden gang har problemer med disse motorene er det gjerne en rask og billig måte å komme fram til feilen ved å bytte ut siste delen av dieseltilførselen til dieselpumpa midlertidig med klar slange. Så kan du se eventuell luft og tilbake flow etter stopp. Er alt ok der kan du gjøre det samme med returen inn på tanken. Koster lite, krever lite og gir klare svar... Har du "se-glass" på tilførsel? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.September.2023 Link til dette innlegget Svart 22.September.2023 Hei. Eg tvilar ikkje på dieselfan og Brigg sin kokmpetans, men forstår ikkje korleis problemet kan vera dieselrelatert når filter og vassutskiljar er reine og fine, og har diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.September.2023 Link til dette innlegget Svart 22.September.2023 Luft i dieselen vises ikke på filtrene. At en dieselmotor først konker og på mirakuløst vis reparerer seg selv, er som regel dieselrelatert. Hvorav luft er det mest 'uforklarlige'. Sitér dette innlegget Link to post
Lady Lisa Svart 22.September.2023 Link til dette innlegget Svart 22.September.2023 Hei Hadde lignende symptomer på mine KAD 300 i sommer. Lå på 3000 omdreininger og mistet plutselig motorkraft, motorene falt til 1000 omdreininger og virket som normalt under dette turtallet. Kjøret til havn og skrudde av motorene etter dette ville ingen starte igjen. Viste seg at det var kablene fra dynamoen som ladde gnisset mot gjord og lagd problemer for elektronikken. Fikk også feilmelding på gir og potmeter. Så det trenger ikke være relatert til diesel. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.September.2023 Link til dette innlegget Svart 22.September.2023 Ask skrev for 3 timer siden: forstår ikkje korleis problemet kan vera dieselrelatert når filter og vassutskiljar er reine og fine, og har diesel. Luft ligger øverst/høyt oppe på filter/filterholder. Ingen filterholdere jeg vet om har gjennomsiktig topp. Alle utganger sitter over det nivået du kan se. På gode filterholdere blir diesel ledet ned mot laveste punkt. Om en filterholder slipper inn luft på en utgangsnippel er det ingen steder du kan se det... med en klar slange fra siste filterholder til dieselpumpa, ser du det like klart som at "inside aksjehandel på en øvrighetspersons soverom" er feil... Ta en løs filterholder med filter og fyll opp med diesel. Ta av inn-slangen. Sett vacuum på ut-stussen med en klar slange. Hvor mye diesel får du ut før det kommer luft ? Når du har tatt den testen, kan vi diskutere. Jeg prøver å hjelpe. Min statistiske opplevelse er at om jeg forslår å bytte en turbo til 25000kr så hiver "folk" jeg over det og tar regninga uten å mokke (selv om symptomene var helt på tryne... Om jeg prøver å få noen til å prøve det billigste og enkleste først, ja da vrir folk seg så sofaen knaker, en plastslangebit til 12kr og ett par slangenippler og kanskje tilogmed to slangeklemmer slik at summen ender på 54kr får folk til å komme med de sykeste argumentene... Jammen en på brygga sa... en på FB trodde ikkeno på det... statsministerens kontor mente det ikke var å anbefale.... At vacuum er noe som ikke alle forstår og kanskje lett kan virke "ulogisk" kjøper jeg. Men den innihampen enorme motviljen mot et par klare plastslanger klarer jeg bare ikke å håndtere. Det, og enkeltes syke motvilje mot å oppgi motorkode på motoren som ikke vil gå, ligger laaaangt over min fatteevne. Lady Lisa skrev for 2 timer siden: Så det trenger ikke være relatert til diesel. Helt klart, det må det ikke, men hva er billigst å prøve først. Ny kabelstokk og pot, eller en slangebit? Sitér dette innlegget Link to post
Lady Lisa Svart 22.September.2023 Link til dette innlegget Svart 22.September.2023 Hos meg var det bare og bytte kabelskoen på ledningen til batteriene på dynamoen. Ingen stor kostnad det. Sitér dette innlegget Link to post
Worker Svart 22.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2023 Helt nydelig. Forfilteret, som er vannaskiller har ett glass i bunnen, heter vel HDF296. Kan ikke se noe vann i bunnen der. Når det kommer til luft i systemet, det var ett godt forslag skal følges opp. Det som var så merkelig var den jagingen, var nok ikke mer en 100-150 rpm ned og opp, så ved at jeg ga motoren full hendel bare døde direkte, selv om jeg dro av gassen for og prøve og «hente den inn». Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 22.September.2023 Link til dette innlegget Svart 22.September.2023 Worker skrev 30 minutter siden: Forfilteret, som er vannaskiller har ett glass i bunnen, heter vel HDF296. OMG....Filter holder til HDF296 da er jo sirkuset i gang antar jeg. Men ingen røyk uten ild så selv kompetente personer kan plundre med å få denne helt tett. Det klareste rådet er å kjøpe nettopp HDF296 filter og ingen ting annet. Er vel Delphi som er merket nå om dagen etter de ikke heter Lukas lenger. Det nest beste er jo att Orginal filteret er det billigste og det beste er att de holder tett slik att man ikke suger luft inn Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.September.2023 Link til dette innlegget Svart 22.September.2023 pipe skrev for 2 timer siden: Det klareste rådet er å kjøpe nettopp HDF296 filter og ingen ting annet. Jeg har aldri hatt problemer med å få denne til å holde tett. Ikke en gang med Biltema sine filtre. Et enkelt og greit filtersystem. Jeg har hatt slike de siste 23 årene, null problem. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pipe Svart 22.September.2023 Link til dette innlegget Svart 22.September.2023 index skrev 23 minutter siden: Jeg har aldri hatt problemer med å få denne til å holde tett. Ikke en gang med Biltema sine filtre. Et enkelt og greit filtersystem. Jeg har hatt slike de siste 23 årene, null problem. Har også hatt lite problemer med dette selv men nå er det lenge siden jeg har eid båt med CAV filter holder. Men for ørten år siden hadde nesten alle båter med motoren i båten denne filterholderen. Da var det opplest og vedtatt i havna att de som ikke kjøpte Lukas filtret hadde større sjanse for å plundre pga noe dårligere passform og kvalitet på o ringen hvis man brukte ett annet merke. Så vidt jeg husker så brukte jeg gjerne det jeg fant rundt om av merker uten problem i begynnelsen men så fant jeg ut att de solgte Lukas filter i en butikk lokalt til omtrent halve prisen. Etter det så var det ikke noe å surre med. For moro skyld sjekket jeg det opp og dagens pris var kr 109,- Vet ikke om det var så moro egentlig men billig var det fortsatt for ett filter...syntes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.September.2023 Link til dette innlegget Svart 22.September.2023 pipe skrev for 3 timer siden: Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 22.September.2023 Link til dette innlegget Svart 22.September.2023 pipe skrev 54 minutter siden: Vet ikke om det var så moro egentlig men billig var det fortsatt for ett filter...syntes jeg. Ja, billig er det. Og vanskelig er det heller ikke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 22.September.2023 Link til dette innlegget Svart 22.September.2023 Nå skal jeg for en gangs skyld prøve å være grei gutt og ikke henge meg på 296 diskusjonen, har brukt min kvote for september... Sitér dette innlegget Link to post
Worker Svart 5.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2023 Oppdatering: har nå vært ute og tøffet i ca 20 min og det er ingen tegn til noe feil, alt virker som det skal. Det som jeg har tenkt på i etterkant er, hvorfor køkket giret seg samtidig som motoren stoppet, høres ikke rett ut at motor skal stoppe av noe mikrobrytere som forteller om giret står i forover, nøytral eller revers. samtidig er det veldig sammentreff at både motor døde og jeg får problemer med giret og normal resett ikke fungerte. Noen som har noen flere teorier? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.