Jump to content

Lekkasje vindu Viksund 800

Zach

Recommended Posts

På min Viksund 800 Futura (1987) registrerte jeg for ca 14 dg siden lekkasje i det store bb vindu. Startet å fuge med CT1 lim og fug (som ble anbefalt i en annen tråd), men er slett ikke sikker på helt tett(!). Noen med CT1 erfaringer?
Så oppdaget jeg lekkasje i frontvindu(er). Dette må selvfølgelig ordnes. Vannet renner bakover i kanal på innsiden t.o.m. det store vinduet, og lurte meg til å fuge på nytt. Før jeg fortsetter (kanskje ikke før til våren), er spørsmålet om det er punkter på bildet nedenfor som i utgangspunktet er tette, dvs. ikke nødvendig å fuge. Jeg vet ikke hvordan rammen er bygd opp. Ev. prioritert rekkefølge å fuge, så teste osv.

Tetningspunkter.jpg.a990470812dedd3eb47893ba2ca9b40a.jpg

Vannet stopper ikke i hjørnet i bakkant av vindu, men videre i ‘kanal’ (mrk. X på bildet nedenfor), og i kanne på dekk. Litt rart kanskje med en åpning i bakkant av vindu. Har tenkt litt på mulig problem med at båten – som er 3,2m bred, kan ta skade av for liten bredde mellom stroppene ved lift. En del av forklaringen(?). Kanskje be om bredere avstand (åk?) neste lift. Vi har ikke slipp.

Hjrne.jpg.86e797ad6ff65fb47339f851cb760fd1.jpg

På min sea ray 88 mod så prøvde jeg flere fug løsninger men vannet fant seg bare en ny vei inn da. 

Vinduet måtte ut og inni profil så var det flere dreneringer som er tette av smuss. Få di rengjort så er antagelig problemene vekke for en god periode. Jeg vet selvfølgelig ikke om det er laget sånn på din båt men det er god sannsynlighet for det. 

• 8 måneder senere...

Takk for tilbakemeldingen! Har hatt "vinterferie". Nå startet på nytt for å finne lekkasjene. Ikke enkelt.

Jeg mener nå at lekkasjen kommer fra skjøten i al-ramma (hjørne). Se bilde. Flere slike skjøter rundt. Forslag til tetting?
Har prøvd "Capt Tolley's", men ikke  tett. Skal helst være tapet på innsiden for å hindre at stoffet bare renner gjennom, men det er ikke så enkelt å komme til med tape.

Lekkasje vindu.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...