Jump to content

Hecht 2012, hvilke batteri kan jeg ikke lade med denne ?


Rune.f

Recommended Posts

Ett spørsmål utenfor mitt kunnskapsområde.

Har en batterilader....Hecht 2012....i bruksanvisningen står det noe som er greskt for meg, står att den IKKE kan lade NiCad, Ni-Fe, Li-ion, hva betyr det ?? mulig det er slik med alle ladere, har aldri tenkt over dette.

Jeg har båter med vanlige batterier, båt med amg batteri, traktor med amg batterier, biler med vanlige bilbatterier og atv'r med vanlig/org atv batterier, noe av dette som ikke liker denne laderen ?

Kjøpte den på ett konkurssalg -70%.

Link to post
Share on other sites

De fleste "nymotens" båtbatteriene er vel ingen av de som er nevnt over, men LiFePo4.  Den laderen har 5 step, men så lenge ikke verdiene for hvert step er oppgitt er det vanskelig å si om den kan lade LiFePo4 korrekt.  Det er en ganske liten lader, så den vil neppe gjøre noen stor skade på et stort LiFePo4 batteri med innebygd BMS. I hvertfall ikke for en kort opplading.  

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2st 50amp røde amg batterier på traktoren, tenkte å montere denne laderen ved batteriene så ledningen henger ut for så å vedlikeholdslade batteriene over natten en gang i blant, vil det være ok med denne laderen ? vil ikke bruke for stor lader.

Spør fordi jeg nå har byttet ut de gamle amg batteriene som har vært i bruk problemfritt noen år med identiske nye, har hørt mange si så mye hokus pokus rundt amg så tenkte det var greit å spørre.

De gamle får heretter ett lettere liv i båt da de er ok, vil bare være 101% på vinterbatteriene på traktoren når det er 30 blå grader.

Kan jo ellers si att en 6.6l  traktormotor med ett vanlig 100amp+ batteri snurrer såååå sakte i vinterkulde att det høres "no start" ut hver gang, mens med 2st 50amp amg rett å slett smeller motoren igang før den har gjort unna 2 runder, forskjellen er formidabel, den går så fort rundt att gløding ikke trengs fordi det skapes veldig høyt kompresjonstrykk (som diesel motoren må ha for selvantenning).

Det blir kjøpt kun amg for meg heretter bla på båt da det føles mye tryggere, har hatt samme følelse på min 4-takt Suzuki 115hk også, har alltid syntes den går veldig sakte på starteren med vanlig 100amp batteri, testet defor i høst før opptak å koble til ett ekstra 60amp batteri for å få høyere startstrøm, den gikk dobbelt så fort på starteren, derfor blir det amg der også nå.

Ser det skrives litt ulike ting rundt hva ett fulladet amg skal måle/gi ubelastet i volt, hva viser ett slikt batteti i god forfattning ubelastet ? jeg vil gjerne se over 13v på ett vanlig batteri, samme på amg ?

Link to post
Share on other sites

Er det snakk om Optima Red Top AGM ? De skal topplades til 14.7V, og så vedlikeholdslades med 13.2-13.8V maks 1A.  Den laderen din er oppgitt å egne seg for AGM, og den er på 1A, så i utganspunktet tror jeg den egner seg bra, så lenge batteriet lades av dynamo etter start. Men uten å kjenne de aktuelle spenningene  er det vanskelig å si om det er optimalt. 

Link to post
Share on other sites

Rune.f skrev for 12 timer siden:

Det blir kjøpt kun amg for meg heretter bla på båt da det føles mye tryggere, har hatt samme følelse på min 4-takt Suzuki 115hk også, har alltid syntes den går veldig sakte på starteren med vanlig 100amp batteri, testet defor i høst før opptak å koble til ett ekstra 60amp batteri for å få høyere startstrøm, den gikk dobbelt så fort på starteren, derfor blir det amg der også nå.

 

AGM er det som gjelder for batterier. AMG er Mercedes styling og en litt annen sak. Ellers så er det CCA som gjelder ved start, om batteriet har høy nok CCA greier du deg fint med ett startbatteri. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Først til "Index", au...der stokket jeg bokstavene litt ja:crazy:

"J-Æ", ja er red top, da burde denne lille laderen være perfekt ? den er på 1A, dvs att det teoretisk tar 50tim å lade opp ett tomt 50A batteri, eller er jeg på villspor her ??

Batteri har jeg som dere skjønner kun brukt, aldri hatt mer interesse rundt dem, men skjønner/kan måle spenning, forbruk mm.

Link to post
Share on other sites

Teoretisk over 50 timer å lade et tomt batteri ja, men de skal jo aldri være helt tomme. Det er vel mer aktuelt at de står til vedlikeholdslading for å holdes fullt oppladed.  Bare følg litt med på spenningen hvis de står lenge til vedlikeholdslading. Etter opplading skal laderen skifte til en modus hvor spenningen legger seg mellom 13.2V og 13.8 V (når laderen fortsatt er tilkoblet). 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...