Jump to content

Sønnak SR350 batteri - hvordan sjekke vannivå?


hakonrk

Recommended Posts

Har et Sønnak SR350 batteri i båten min og lurer på hvordan jeg sjekker batterivannet. Batteriet funker helt fint i båten, og etter at det er fulladet måler jeg 13V (uten last). Jeg antar derfor alt er i orden, men har aldri sjekket batterivannet etter flere års bruk, så det er kanskje noe jeg bør gjøre uansett? Det er en slags indikator på toppen av batteriet, men det lyser ikke noe lys der. Må jeg åpne batteriet for å sjekke batterivannet?

Link to post
Share on other sites

Du må brekke opp plaststripa som går i hele batteriets lengde på toppen
Stikk inn enn skrutrekker i fra siden og bend opp.
Så stikker du trekkeren lenger inn og gjentar.
Når du har kommet til midten så angriper du i fra andre siden.
Ellers så er det fare for å brekke plastlista men skulle det skje er det ikke hel krise.
Under plastlista sitter det fast 6 propper til battericellene og det er kun de som holder det hele på plass.

Det er en ukomplisert sak så dette fikser du helt greit.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, dette var mer brutalt enn jeg hadde trodd, ikke noe jeg hadde prøvd meg på hvis jeg ikke var helt sikker. Vet du hvordan denne indikatoren på toppen er ment å fungere? Skal den lyse grønt når batteriet er fulladet og det er tilstrekkelig med vann? Skulle gjerne visst om det var nødvendig å etterfylle batterivann, før jeg begynner å brekke opp ting. :smiley:

Link to post
Share on other sites

hakonrk skrev 11 minutter siden:

Skulle gjerne visst om det var nødvendig å etterfylle batterivann, før jeg begynner å brekke opp ting. :smiley:

Er ikke noe å over tenke.

Det er konstruert slik så det er bare å poppe opp lista med en flatt skrutrekker.
Poppe opp var ett mindre brutalt ord enn bende så da er det mindre skummelt.
Men ja att den grønne lampen fortsatt lyser er ingen indikator for att væske standen er korrekt.
Venter du til den slukker er det for seint og batteriet er varig dødt.
Dog hender det att den grønne pælen sitter fast slik att det er mørkt.
Da hjelper det å slippe batteriet i bakken i fra ett par tre milimeter så snur kula seg.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for hjelpen, var litt redd for at jeg skulle brekke noe som gjør at batteriet ikke lenger blir tett og vil lekke syre, men det gikk bra. :thumbsup: Var forsiktig og fikk lirket løs plastlokket som dekker til battericellene.

 

Dette er første gang jeg har gjort dette, og faktisk trodde jeg alle moderne batterier var 100% vedlikeholdsfrie, så jeg har ikke engang tenkt på det før jeg la merke til at det står "low maintenance" på dette batteriet.

 

Da jeg fikk åpnet det viste det seg at alle byplatene sto langt over vann, kanskje 10 mm over vann. Fylte i vann slik at det nå står ca. 3-6 mm vann over blyplatene over på hver celle. Tipper det gikk på rundt en liter batterivann totalt, glemte å måle.

 

Batteriet er forresten fra 2016, og har aldri blitt vedlikeholdt. Batteriet har alltid stått utendørs om vinteren, uansett hvor kaldt det er, og har aldri vedlikeholdsladet det om vinteren. Likevel har det alltid fungert helt perfekt. Var dog étt år (for to år siden) da det var nesten flatt da jeg på våren skulle sette ut båten, men fikk likevel ladet det opp til 100% igjen, og det har fungert perfekt også etter det. 13V etter fullading.

 

Hvis jeg har mishandlet dette batteriet over så mange år, så må dette batteriet være av veldig god kvalitet siden det har klart seg på tross av dette. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Etter du nå vel kommer til å fulladet batteriet, hadde det vært interessant å få vite hva syrevekten er på hver celle.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

hakonrk skrev 23 minutter siden:

Batteriet står og lader igjen nå. Hvordan måler jeg syrevekten?

Det starter med en tur til en bilrekvisita butikk eller BT for å kjøpe en slik 

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/syremaler-2000017818

Men etter alle solemerker er batteriet ditt ferdig som en sild.
Batteriplater i luft blir ødelagt og 1 liter batterivann ødelegger syrebalansen i batteriet.
Legger man til at batteriet er i fra 2016 og har vært vinterlagret med lite strøm så har jeg ikke litt tro engang så selv 40 spenn på en syrevektmåler er bortkasta.

 

Link to post
Share on other sites

Har dere noen forventninger om hva jeg kommer til å måle?

 

Min plan var bare å bruke batteriet så lenge det fungerer, slik jeg pleier å gjøre med bilen. Det året batteriet nesten var flatt etter vinterlagring, så kjøpte jeg en litium-startbooster som alltid er i båten når jeg er på tur, slik at jeg kan bruke batteriet helt til det tar kvelden, uten å bekymre meg for å stå fast et sted.

Link to post
Share on other sites

Det du kaller "lampe" er bare en flottør som er grønn på toppen. Den flyter helt opp til lupa når egenvekten på syra er rundt 1,28, dvs. når batteriet et fulladet.

Husk også at denne flottøren kun viser tilstanden på en enkelt celle. En eller flere av de andre kan være dårlige selv om denne viser grønt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...