Jump to content

Frakt av 10 hk påhengsmotor fra Oslo til Bergen


9.9-hk

Recommended Posts

Hei, har tenkt og kjøpe en mercury 10 hk på Finn og kan ikke få kjørt til Oslo får og hente den.

Jeg har lest at jeg ikke kan sende den med posten siden den er over 35 kg

Motoren er 55kg

Kunne jeg fått levert den med lastebil 

og hva hadde det kostet

Hva leverings firma ville dere anbefalt 

takk for alle svar:smiley:

Link to post
Share on other sites

Sjekk Fraktekrigrn på Fb

 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Fraktekrigen på fb fikser det. Fikk over en 2002 vp maskin for knappe 1700 m moms, hentet hos kjøper, og levert på kaien her i bergen 3 dager senere. Dønn sømløst. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Er det lønnsomt å kjøpe denne sammenlignet med de i nærområdet når du må legge til frakt og at den må kjøpes usett med den risikoen det medfører. Husk også st evt reklamasjoner betyr ekstra fraktutgifter.

 

For selger må det også være mye enklere med en lokal kjøper, med unntak av om det er en problem-motor og han ønsker at kjøper er langt unna så selger slipper å se den mer.

 

Jeg har selv vært eier av Mercury (6 hk riktignok) et par måneder og vil ikke anbefale Mercury. Strammeskrua til styringa holdt aldri mer enn 1 til 2 dager. Den stoppet 4 ganger under kjøring. Og jeg måtte ofte dra flere ganger i snora for å få start på kald motor, siste gangen dro jeg ca 30 ganger før den startet. Fikk heldigvis returnert den 2 mnd gamle Mercury-en og kjøpte heller Yamaha.

 

Kikket litt etter denne på finn etterpå for å se om den dukket opp der og hva som evt står om den. Fant den ikke men så at en gjenganger med disse 6 hk Mercury var "pen motor, lite brukt". Så kan man jo fundere på hvorfor motorene er så lite brukt av dem som nå skal selge påhengeren sin.

 

Hvis du velger å kjøpe så husk å presisere gor den som skal frakte at den ikke kan ligge hvilken som helst vei under transport, hvertfall om det er 4-takter med olje.

 

Og hvis den ikke starter så kan det godt hende selger skylder på transportsektoren, mens transportør sier alt er gjort som beskrevet og der står du uten å kunne bevise noe.

 

Du skriver ikke noe om alder på motoren du vurderer.

Link to post
Share on other sites

steib skrev for 8 timer siden:

Du kan virkelig kunsten å skrive veldig mye om veldig lite, gjerne noe helt annet enn hva spørsmålet/tråden handler om. Som også i dette tilfellet

Legg merke til at trådstarter ikke har kjøpt en motor som skal fraktes, men har tenkt å kjøpe en Mercury på finn. Problemstillingen til trådstarter er nok dermed egentlig hvordan en bergenser skal få seg en ok 10 hk påhenger til en grei pris. Isåfall mener jeg det er en bedre løsning å:

- Se på motoren før kjøp (og helst prøvestarte hvis brukt motor uten garanti fra forhandler), ikke kjøpe usett.

- Handle innen kurant kjøreavstand.

- Unngå Mercury.

 

Jeg synes det ville vært synd hvis jeg bare leste tråden (og evt kom med tips til transportløsninger) og det noen uker senere duket opp ny tråd fra trådstarter om problemer med Mercury som virket som et godt kjøp, men som gav mye ergrelser. Jeg har dessverre erfaring med bomkjøp av liten Mercury.

 

For min egen del så var Mercury ca en tusenlapp billigere enn Yamaha, og jeg tenkte at begge har sikkert ok kvalitet når det er snakk om splitter nye motorer. Litt tidskritisk med åpningstider og Mercury hadde bedre tidsmargin i forhold til åpningstid så da ble det dessverre Mercury.

 

Opplevde også at det er veldig forskjell på hva som kreves for at garanti skal gjelde.

På Yamaha er svaret at man kan ta service selv med olje osv fra Yamaha.

På Mercury ville de ikke svare på spørsmålet på mail, men på telefon da jeg var på vei for å kjøpe motor (og måtte bestemme meg for om jeg skulle kjøre mot Mercury eller Yamaha-forhandler) sa de at jeg kunne ta service selv, mens når jeg står i kassa for å betale og det er umulig å rekke Yamaha-forhandleren 1-1,5 times kjøring unna innen åpningstida så sier de at man må ta service hos Mercury-verksted for at garantien skal gjelde fullt ut, noe som vil koste meg 5000 kr/år pluss mye styr med levering og henting. Det betyr at iløpet av 3 år skal jeg ha en ekstrautgift på mer enn en ny motor koster for å ha garanti på den.

 

Gikk forøvrig greit å få gjennomført garantireparasjonene på denne da det skjedde før første service (kun oljeskift etter innkjøring jeg gjorde selv på Mercury).

 

Synes det er litt tungvint når man har en motor som skal stå på hytta hele sesongen å måtte avse plass til motor i bagasjerommet på hver eneste hyttetur fordi den skal fraktes enten til eller fra verksted. Og synes 3 uker på verksted er litt drøyt for en del som holder 2 dager, er mindre enn ei brødskive og lett kan byttes på ca 10 minutter (var visst lang leveringstid på denne delen, og de vil heller ikke bestille flere enn en, og heller ikke fikse årsaken til at den ryker, kun bytte delen som har røket).

 

Men trådstarter står selvfølgelig fritt til å handle hvilken motor han vil, men jeg antar at hvis denne Mercuryen er et veldig godt kjøp så er det noen lokale i Oslo som har oppdaget det og får hentet før trådstarter, mens hvis det er et dårlig kjøp så er den nok også tilgjengelig innen trådstarter får ordnet avtale og transport.

 

Til trådstarter: Lykke til med kjøp av motor enten det nå blir den ene eller andre, men jeg ville styrt unna usett handel av Mercury med lang (og dyr) transport hvis jeg var deg. Hold oss oppdatert om hvordan det går, altfor mange tråder inneholder spørsmål fra trådstarter og gode tips fra Båtplassens medlemmer, men ikke svar på hvordan det gikk til slutt. Og hvor gammel Mercury er det snakk om?

 

Og angående transport (hvis du velger å handle langt unna) så kan du tenke over om du kjenner noen som bor et sted og har familie et annet sted og dermed kjører strekningen iblant og kunne tatt den med seg for en ok betaling. De fleste kjenner vel en bergenser som bor nær Oslo eller en som kommer fra nær Oslo som bor i Bergen.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, 19 fot said:

Legg merke til at trådstarter ikke har kjøpt en motor som skal fraktes, men har tenkt å kjøpe en Mercury på finn. Problemstillingen til trådstarter er nok dermed egentlig hvordan en bergenser skal få seg en ok 10 hk påhenger til en grei pris. Isåfall mener jeg det er en bedre løsning å:

- Se på motoren før kjøp (og helst prøvestarte hvis brukt motor uten garanti fra forhandler), ikke kjøpe usett.

- Handle innen kurant kjøreavstand.

- Unngå Mercury.

 

Jeg synes det ville vært synd hvis jeg bare leste tråden (og evt kom med tips til transportløsninger) og det noen uker senere duket opp ny tråd fra trådstarter om problemer med Mercury som virket som et godt kjøp, men som gav mye ergrelser. Jeg har dessverre erfaring med bomkjøp av liten Mercury.

 

For min egen del så var Mercury ca en tusenlapp billigere enn Yamaha, og jeg tenkte at begge har sikkert ok kvalitet når det er snakk om splitter nye motorer. Litt tidskritisk med åpningstider og Mercury hadde bedre tidsmargin i forhold til åpningstid så da ble det dessverre Mercury.

 

Opplevde også at det er veldig forskjell på hva som kreves for at garanti skal gjelde.

På Yamaha er svaret at man kan ta service selv med olje osv fra Yamaha.

På Mercury ville de ikke svare på spørsmålet på mail, men på telefon da jeg var på vei for å kjøpe motor (og måtte bestemme meg for om jeg skulle kjøre mot Mercury eller Yamaha-forhandler) sa de at jeg kunne ta service selv, mens når jeg står i kassa for å betale og det er umulig å rekke Yamaha-forhandleren 1-1,5 times kjøring unna innen åpningstida så sier de at man må ta service hos Mercury-verksted for at garantien skal gjelde fullt ut, noe som vil koste meg 5000 kr/år pluss mye styr med levering og henting. Det betyr at iløpet av 3 år skal jeg ha en ekstrautgift på mer enn en ny motor koster for å ha garanti på den.

 

Gikk forøvrig greit å få gjennomført garantireparasjonene på denne da det skjedde før første service (kun oljeskift etter innkjøring jeg gjorde selv på Mercury).

 

Synes det er litt tungvint når man har en motor som skal stå på hytta hele sesongen å måtte avse plass til motor i bagasjerommet på hver eneste hyttetur fordi den skal fraktes enten til eller fra verksted. Og synes 3 uker på verksted er litt drøyt for en del som holder 2 dager, er mindre enn ei brødskive og lett kan byttes på ca 10 minutter (var visst lang leveringstid på denne delen, og de vil heller ikke bestille flere enn en, og heller ikke fikse årsaken til at den ryker, kun bytte delen som har røket).

 

Men trådstarter står selvfølgelig fritt til å handle hvilken motor han vil, men jeg antar at hvis denne Mercuryen er et veldig godt kjøp så er det noen lokale i Oslo som har oppdaget det og får hentet før trådstarter, mens hvis det er et dårlig kjøp så er den nok også tilgjengelig innen trådstarter får ordnet avtale og transport.

 

Til trådstarter: Lykke til med kjøp av motor enten det nå blir den ene eller andre, men jeg ville styrt unna usett handel av Mercury med lang (og dyr) transport hvis jeg var deg. Hold oss oppdatert om hvordan det går, altfor mange tråder inneholder spørsmål fra trådstarter og gode tips fra Båtplassens medlemmer, men ikke svar på hvordan det gikk til slutt. Og hvor gammel Mercury er det snakk om?

 

Og angående transport (hvis du velger å handle langt unna) så kan du tenke over om du kjenner noen som bor et sted og har familie et annet sted og dermed kjører strekningen iblant og kunne tatt den med seg for en ok betaling. De fleste kjenner vel en bergenser som bor nær Oslo eller en som kommer fra nær Oslo som bor i Bergen.

Hadde jeg vært Norsklærer ville denne stilen ihvertfall fått 5+

 

Det er ikke altid ønsket objekt er å få tak i nærområdet! så derfor vil TS ha fraktet dette. Går man på forum på Facebook når man ut til veldig mange! Fraktekrigen er nevnt. Lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...