Jump to content

Tåler Frostvæske å stå i 2 år?


Heipådeg123

Recommended Posts

Hulda skrev for 1 time siden:

Kanskje du skulle røpe type motor? Har den topp av aluminium, eller andre plasser kjølemediet er av aluminium, ville jeg ikke brukt Biltema Blå i det hele tatt. 

Ja motor hadde jo vært greit å opplyse om.
Men det finnes jo mange motorfabrikanter som foreskriver vanlig blå frostvæske selv om motorene har alu topper og alu radiator.
Var vel VW som begynte med G12(rød) mens feks BMW og Mercedes kjørte på med blå i 30-40 år etter de begynte med alu topper/radiator register.
Hadde ikke forundret meg om de holdt på enda med blå eller alternativt grønn frostvæske
Har til gode å høre att det har skapt noen problemer.

Link to post
Share on other sites

Heipådeg123 skrev for 19 timer siden:

Hei!

 

Båten har stått på land i 1 år nå. Høsten 2022 ble motor kjørt igjennom med frostvæske. Type Blå biltema.

 

Er dette nødvendig i år igjen? Den er lagret i Drammen utendørs. Med pressening. 

Regner med dette gjelder saltvannskretsen ala kjøler og eksosbend.. min sto 8 år, gikk fint. Tørning av motor er uansett lurt ved lengre lagring.

Link to post
Share on other sites

Kan være lurt å ta med ett multimeter, og sette på DC lav strøm. Stikke den ene proben ned i kjølevæsken og den andre til jord. Har du strøm, må du bytte.

Hvis båten ikke er i bruk, bør det gjøres årlig.

Elektrolytrisk vandring kan fort bli ett problem, hvis den blir stående uten å være i bruk.

Link to post
Share on other sites

Heipådeg123 skrev On 24.9.2023 at 14.23:

Far som har hatt ansvar for dette har gått bort. Så har lite kunnskap om motoren osv... Trenger bare å vite at den klarer seg igjennom vinteren før den skal selges.

Ikke det du spør om, men har du koblet fra alle batterier og blir disse vedlikeholdsladet?

Link to post
Share on other sites

VW ble nevnt her, som bussentusiast er jeg ganske så skeptisk til blå kjølevæske. WBX-motorene hadde et rykte på seg for å spise topper til frokost, dette var ene og alene forårsaket av kombinasjonen blå kjølevæske og ikkespesifisert skiftintervall (mao ble den aldri skiftet). 
Et år eller to i sjøvannskretsen burde ikke være allverdens grunn til bekymring. Men jeg har ganske lite erfaring med det aspektet av motorer, før årets anskaffelse har det vært bil og påhengs jeg har hatt mest med å gjøre. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...