Jump to content

Fikse opp i interiør med vond lukt


Goddis77

Recommended Posts

I NW900 båten vår så har vi en akterkabin  hvor vi har måttet demontere skap og vegger for å komme til en lekk vanntank.

 

Når vi skal begynne å montere dette igjen så har vi lyst til å fikse opp i lukten som har vært i dette området. En vond lukt som vi ikke har fått vekk.

 

Vanntank er fikset og avfettet, så lukten er borte fra den. Slanger i samme område er byttet, pluss at vi har malt veggene.

 

Da gjenstår bare interiøret.

Dette er tatt hjem i garasjen, og nå må vi lage en slagplan for fiks av dette.

 

Noen som har tips til fremgangsmåte/lurium etc en kan bruke for å fikse lukt og selvfølgelig shine opp igjen fasaden.

 

IMG_3969.jpeg

IMG_3970.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 12 minutter siden:

Bruk klorin i riktig blanding og vask baksiden. Så mal baksiden tett. Mye av lukten sitter der, vil jeg snta.


Mye av lukten er der ja. Male baksiden kan absolutt være en god løsning. Vi begynner med vask snart tipper jeg. Merker at garasjen lukter mye allerede.

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 1 time siden:

Pusse ned og lakke platene vil kapsle det?

Det vil hjelpe på ja.
 

Dørkplatene hos meg luktet intenst da jeg kjøpte båten. Disse er laget i kryssfiner som er dekket med teakdekklignende respatex på oppsiden. Respatexen var grei å skure ren, men undersiden og kantene var åpne og hadde fått trukket lukt og morro i mange år. Slipte platene under og på kantene og lot dem få tørke godt ut en ukes tid før jeg malte tre strøk med tokomponent polyuretanmaling. Det hjalp veldig på båtlukta ombord. 

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev for 4 timer siden:

Det vil hjelpe på ja.
 

Dørkplatene hos meg luktet intenst da jeg kjøpte båten. Disse er laget i kryssfiner som er dekket med teakdekklignende respatex på oppsiden. Respatexen var grei å skure ren, men undersiden og kantene var åpne og hadde fått trukket lukt og morro i mange år. Slipte platene under og på kantene og lot dem få tørke godt ut en ukes tid før jeg malte tre strøk med tokomponent polyuretanmaling. Det hjalp veldig på båtlukta ombord. 


Takker. Det her høres ut som en god plan :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tok en sliping av kantene + en lakkfjerning på noen av platene i går for å se om det kunne hjelpe litt.

Ble ikke bedre av dette, så da blir det å lukke inn lukten tenker jeg.

 

Lakk på alle sider av platene, eller tokomponent polyuretanmaling på baksiden og lakk på fremsiden?

Vet ikke hva som er best for å mette kantene med jeg? Hva tror dere?

Link to post
Share on other sites

Hvis platene ser greie ut ellers er det rimeligere og enklere å fikse opp dem du allerede har. Så slipper du fargeforskjeller og jobben med utskjæring og tilpassing av nye plater.
 

På dørkplatene mine bruke jeg tokomponent polyuretan på baksiden og kantene, men nå ser det jo ikke ut som det er dørkplater du driver mest med. Da vil vanlig trestjerners alkydoljebasert lakk i nok strøk gjøre susen, både på baksidene, kantene og framsidene. Fordelen med denne er at den ikke har for vane å reagere med tidligere brukte lakker om du ikke skulle få slipt vekk alt det gamle. Hadde slipt lett og ytterst forsiktig over framsidene, laget med teakfiner er tynt og kjipt å slipe gjennom. Så lakkert 2-3 strøk med halvblank Trestjerners round about, med lette mellomslipinger, før et avsluttende strøk med silkematt på overflatene som blir synlige (lakkerer du alle strøkene med silkematt dempes trestrukturen, noe du unngår med å kun bruke silkematt på det siste strøket). Selv for enkomponent lakk vil lakkmolekylene binde seg sammen i et tett sjikt som hindrer båtlukt å trenge gjennom, men dette forutsetter altså flere strøk enn ett.

Link to post
Share on other sites

Vi sjekket opp i prisene på nye plater, og det koster flesk så vi. Så vi fortsetter med å bearbeide de vi har :smiley:

 

Bruker lakkfjerner for å ta vekk litt lakk, men grisete å jobbe med, og nå ser vi at vi da må godt ned i lakklagene for at det skal se greit ut.

 

Får ta tiden til hjelp :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ikke lett å forklare. En sur søt lukt. Men bak i akterkabinen er det bare vann og dieseltank. Er tett det bak, lite ventilasjon, og enda tettere bak veggen hvor vanntanken er.

 

Tipper mye har trekt inn i treverket over mange år og at det er dette som lukter.

 

Noen kaller det sikkert båtlukt, men det sitter i klærne og slikt etter turer, så godt å få shinet opp.

 

Tenker et par runder med grunning + et strøk med universal.

Link to post
Share on other sites

Hvis hvis plane flater fungerer eksentersliper fint om du sveiper lett over med jevne bevegelser. Bare vær litt forsiktig mot kanter og hjørner slik at du ikke sliper så effektivt der at du i praksis ikke får bygget opp sjikt med lakk. Poenget er å kun ta ta toppene og gjøre overflaten klar til neste strøk, korning 150-180 fungerer greit til dette. Før det siste strøket kan det være en fordel å gå over til å slipe for hånd og slipe lett over på langs med fiberretningen i treet (180-240). For skulle det siste strøket sige litt (ned i det under) vil langsgående slipespor skjule dette bedre, framfor de mer sirkulære sporene fra eksentersliperen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...