Jump to content

Mystisk "rykk i drivlinjen" Mercruiser 2.8 QSD

larole

Recommended Posts

I dag var jeg ute å kruste med Futuraen. I det jeg, sakte øker omdreiningene fra ca. 1500 til 2500 kommer det et slags "ga-bom" i akslingen? og så er alt normalt igjen. Det var en slags katteaktig lyd i et sekund, men ingen varmgang, ingenting unormalt. Det var mer enn lyd, det var fysisk mulig å kjenne det fra førerposisjonen.

Jeg vet at jeg har en løs akslinganode, men kan det virkelig være denne som viker såpass heftig? Alt fremstår som normalt etterpå, men jeg klarer å fremprovosere fenomenet igjen ved å øke hastigeheten fra 1500 rpm til 2500.

Noen som har tips? Kan det mangle smøring på akslingen, eller kan det være relatert til gearkassen? Jeg har aldri åpnet den eller fylt gearolje.

2 hours ago, Martine29f said:

Kan være en tanke på å løsne på peilepinnen til gearkasse. Viktig å bytte olje på denne også. Våre motorer går jo stort sett i 1 gear i motbakke. Kanskje slitt kon?Who knows. 

Jeg kan da bare anta at denne peilepinnen (som jeg aldri har sett) viser seg i all sin prakt?

• 2 uker senere...

Start med å finne ut hvalsags gear du har, eventuelt legg ut et bilde her. Da vil du få tilbakemeldinger om det er kjente feil eller svakheter.

Alternativt skru gearet av motoren og inspiser eller bytt dempeplate. Igjen, med bilder blir det lettere å gi råd.

Er litt lite opplysninger til å komme med konkrete råd.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

larole skrev 47 minutter siden:

Vel, motoren må ut, og mulig sleng på akslingen. 

OK! Det går som regel uten å ta den ut, men det er nok lettere å komme til med motoren ute ja. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...