Jump to content

Mystisk "rykk i drivlinjen" Mercruiser 2.8 QSD


larole

Recommended Posts

I dag var jeg ute å kruste med Futuraen. I det jeg, sakte øker omdreiningene fra ca. 1500 til 2500 kommer det et slags "ga-bom" i akslingen? og så er alt normalt igjen. Det var en slags katteaktig lyd i et sekund, men ingen varmgang, ingenting unormalt. Det var mer enn lyd, det var fysisk mulig å kjenne det fra førerposisjonen.

 

Jeg vet at jeg har en løs akslinganode, men kan det virkelig være denne som viker såpass heftig? Alt fremstår som normalt etterpå, men jeg klarer å fremprovosere fenomenet igjen ved å øke hastigeheten fra 1500 rpm til 2500.

 

Noen som har tips? Kan det mangle smøring på akslingen, eller kan det være relatert til gearkassen? Jeg har aldri åpnet den eller fylt gearolje.

Link to post
Share on other sites

Kan være en tanke på å løsne på peilepinnen til gearkasse. Viktig å bytte olje på denne også. Våre motorer går jo stort sett i 1 gear i motbakke. Kanskje slitt kon?Who knows. 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Martine29f said:

Kan være en tanke på å løsne på peilepinnen til gearkasse. Viktig å bytte olje på denne også. Våre motorer går jo stort sett i 1 gear i motbakke. Kanskje slitt kon?Who knows. 

Jeg kan da bare anta at denne peilepinnen (som jeg aldri har sett) viser seg i all sin prakt?

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Start med å finne ut hvalsags gear du har, eventuelt legg ut et bilde her. Da vil du få tilbakemeldinger om det er kjente feil eller svakheter.

Alternativt skru gearet av motoren og inspiser eller bytt dempeplate. Igjen, med bilder blir det lettere å gi råd.

Er litt lite opplysninger til å komme med konkrete råd.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det betyr vel bare at du må bytte motorlabber. Verden går ikke under av den grunn.

 

Uansett er det lurt å peile girolja. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

larole skrev 47 minutter siden:

Vel, motoren må ut, og mulig sleng på akslingen. 

 

OK! Det går som regel uten å ta den ut, men det er nok lettere å komme til med motoren ute ja. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det kommer nok an på verkstedet ditt. Det kan fort bli dyrt å sette bort slike jobber. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja, det er vel ikke helt utenkelig at det kommer en egen tråd her inne hvor jeg trenger hjelp til å bytte motorlabber og aksling:-) Men alt er vel mulig med rette innsatsen og hjelpen. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 month later...

Motorlabb og motorfeste er gjerne to deler som er skrudd sammen. Blir i grunnen brukt om hverandre. For før i tiden, den gangen motoren var skrudd rett i ramma, uten fleksibelt element, var det kun motorfeste. 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...