Jump to content

VP D4-225 evc c, 2007 model gir problemer


Christoball

Recommended Posts

Hei.

fått et problem nå i dag med min D4-225 DPH drev, 2007 model, evc-c. 
 

hatt problemer med å starte babor motor. Kalibrerer gass/gir spaker i dag.

 

da babor motor starter er turtallet 1500 rpm. Setter den fremover, synker til 650 rpm, girer og går fremover. Setter den i nøytral, går i nøytral og turtall øker til 1500 rpm. 
setter så bakover, turtall synker til 650 rpm, girer, men girer fremover nå også. 
 

Prøvd å autoskalering av EVC, kaliberet gass/gir uten hell. Gir Vaier er byttet. 

 

noen som har erfaring eller tips? 

Link to post
Share on other sites

Går motoren i 1500 omdreininger i fri med spaken i midtstilling? I så fall er det noe annet enn bare et girproblem. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei, jepp. Babord motor går i 1500 rpm i fri og spakene i midtstilling.

Styrbord motor har 700 rpm. 
 

når jeg setter spakene fremover synker babord. Motor til 700 rpm og girer går fremover. 
 

Så setter jeg spakene i modtstilling, motor frir ut og babord motor går opp i 1500 rpm.

 

når jeg setter spakene bakover synker babord. Motor til 700 rpm og girer går fremover, mens styrbord motor går bakover

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 3 timer siden:

Har du sjekket innfesting av gass- og gearwire . .? Høres ut som et mulig gasswireproblem . . ?

 

 


Gass er elektronisk styrt, ingen gassvaier involvert. Gearvaier mellom elektronisk styrt aktuator og drev. 

 

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Christoball skrev 54 minutter siden:

kan det være et evc problem? Feil på kalibrering rekkefølge ? 
 

siden aktuatoren kun går en vei?


Jeg tror jeg har lest det aller meste som er skrevet om D4/D6 her på forumet opp gjennom årene, men jeg kan ikke huske å ha hørt om et tilsvarende problem tidligere. 
 

Det kan være software/EVC-relatert, men i og med at det har vært få tilfeller av slike problemer synes dette lite sansynlig. Jeg tror du bør fokusere på spakene. Når du har to motorer får du kanskje til å bytte om på ledningene inn på spakene og se om problemet flytter seg til den andre motoren?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Prøv først uten å kalibrere og se hva som skjer. Men mulig du må kalibrere for å «parre» spakene mot motorene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei. Takk for alle innspill og forslag.

feil er funnet, og det var feil under kalibrering.

 

Grunnen til at kun en motor hadde feil, var at ikke begge var kalibrert samtidig.

 

ble gjort mange forsøk i går, og fjordene feil.

 

leste kalibrerings informasjon på forumet en gang til i dag, og alt ble fikset, ser det ut for.

 

Setter båten på vannet igjen tirsdag og tar en prøvetur.

 

mvh 

Christoffer

 

 

Link to post
Share on other sites

Bra at du finner feilen og bra at du melder tilbake i tråden👍
 

Skriv gjerne en oppdatering etter at båten er testet på vannet også. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...