Jump to content

Eksos lekkasje Yanmar 4 lh-hte 96 mod


tiram

Recommended Posts

Gjorde dette for noen år siden på 4LH-DTE.

 

Husker ikke detaljene, men det var en helt kurant skrujobb. Turbo må demonteres, og jeg tror jeg tok av dynamoen også. Det sitter et rele under varmevekselern som kan være litt vanskelig å se, men det må også løsnes.

Bruk anledningen til å rengjøre og sjekke varmeveksleren, når alt likevel er demontert. Jeg hadde litegrann tæring i enden på innsatsen, så den ble sendt til Grenland Radiator & Sveis for reparasjon.

 

Yanmar har laget flere versjoner av denne pakningen, den siste består av 4 individuelle pakninger. Den gamle varianten (som jeg hadde) ser du bilde av under. Virker som en dårlig konstruksjon, der pakningen kommer i klem og blir strekt ut (pga varme) over tid. Til slutt brenner den av når det blir for lite gods igjen.

IMG_20201011_151945732.jpg.692477ae535d87ba389142cd9d945355.jpg

 

 

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Hei. Takker for svar. Har no fått nye pakninger montert. 4 stk. Ny type no. Skrudde løs veksler og drog den litt tilside. Eksosslange og turbo heng på. Tok den ca 1 cm fra og tok vekk defekte pakninger. Veksler henger på to pinnskruer. På den fremste og bakerste sylinder skar jeg et kutt inn til overste pakningshullet. For å få disse på plass der pinnskruene er. Blir litt lirking her men gjikk fint med litt tråd pakningen til begge boltene er på plass. De to andre pakningene vart lurt nedimellom ved hjelp av en tynn tråd til boltene var på plass. Så fjernes tråden. Og boltene strammes. Her får en jo ikke inspisert veksler men sparer litt demontering. Kan vere greit om det også er trangt. Fekk ett tips om at det er en del som gjer det på denne måten. Bolter og pinnskruer til varmeveksler strammes med moment nøkkel. Og etterstrammes etter 50 timer. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...